Karoq míří do Turecka. Rozhodly strategické důvody

Novou továrnu Volkswagen postaví nedaleko západoturecké Smyrny. Během několika let by se tam měly začít vyrábět i vozy Škoda. Turecko je pro Volkswagen perspektivní trh a výrobní kapacity mohou firmě vytvořit silnější pozici. Naopak do Česka se přesune výroba passatů. Koncern oznámil také spolupráci s americkým Fordem.

Roman Šitner 23.7.2019
Škoda Karoq na premiéře ve Stockholmu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Karoq na premiéře ve Stockholmu | foto: Luděk Vokáč, Lidovky.cz
Škoda Karoq na premiéře ve Stockholmu

Dozorčí rada koncernu Volkswagen ve čtvrtek 11. července rozhodla, že nový závod skupiny se má postavit v Turecku. Jde o továrnu, kterou měla původně vybudovat sama česká Škoda, projekt si ale v posledních týdnech převzala německá centrála skupiny. Uvedl to německý magazín Automobilwoche.

Informaci následně tiskové oddělení značky mírnilo, že ještě není hotovo. Předpokládá se, že dozorčí rada záměr schválila, plán se ale musí ještě dopracovat, než padne definitivní rozhodnutí.

Škoda Auto po novém závodě volá dlouho. V Evropě už nemá dostatečné kapacity. Šéf firmy Bernhard Maier letos uvedl, že by automobilka dokázala v Evropě prodat o sto tisíc aut víc, kdyby je měla kde vyrobit.

Turecká lokalita nedaleko Smyrny byla ve finále rozhodování o umístění závodu spolu s Bulharskem. I když podle uniklých informací vycházelo Bulharsko levněji kvůli nižším mzdám, pro Turecko byly zase politické a strategické důvody. A to hned z několika směrů.

Turecko je pro skupinu Volkswagen významný a perspektivní trh a výrobní kapacity mohou firmě pomoci vytvořit si pevnější pozici – v zemi vozy vyrábí například konkurenční Renault, Ford, Honda, Toyota či Hyundai.

Na rozhodnutí tlačilo i Německo. Tamní velké firmy mají na dobrých vztazích s Tureckem zájem, mají tam větší byznys než v Bulharsku.

A do třetice je tu Katar, který v koncernu Volkswagen vlastní 17 procent a pro který je – v době, kdy na něj okolní arabské země uvalily blokádu – Turecko důležitým spojencem.

V minulosti se hovořilo o tom, že by se do nového závodu měla přesunout výroba vozů Škoda Karoq a Seat Ateca z východočeských Kvasin. Obě auta byla z velké části vyvinuta přímo v Česku. Na uvolněné místo by se naopak z Německa dostal nový Volkswagen Passat. Turecká továrna ale nezačne vyrábět před rokem 2022, plán se tak ještě může měnit.

Partnerství s Fordem

Situaci může ovlivnit i v pátek 12. července oznámená spolupráce Volkswagenu s americkým Fordem. Obě velké automobilky zcela spojí síly na vývoji autonomních vozidel. Volkswagen bude s Fordem sdílet své technologie elektrických aut.

Rozhodnutí může ovlivnit i nástup elektromobility. V dalších letech se očekávají stále přísnější požadavky na emise evropských aut. Kvůli tomu budou muset výrobci dodávat více elektromobilů. Volkswagen sází na to, že je bude vyrábět hlavně v Německu.

Už na jaře obě firmy oznámily spolupráci v užitkových vozidlech, která budou vyrábět společně. Závody jedné automobilky budou vyrábět auta té druhé a naopak. Na tiskové konferenci v New Yorku nezaznělo, že by se měly sdílet kapacity i u osobních aut, turecká média ale o takové možnosti spekulují.

Rozhodnutí může ovlivnit i nástup elektromobility. V dalších letech se očekávají stále přísnější požadavky na emise evropských aut. Kvůli tomu budou muset výrobci dodávat více elektromobilů. Volkswagen sází na to, že je bude vyrábět hlavně v Německu.

Ford oznámil, že svá evropská elektroauta postaví na podvozcích Volkswagenu. Je možné, že se kvůli této spolupráci budou výrobní kapacity v Evropě u obou automobilek ještě upravovat a dotknout se to může i Škody Auto.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.