Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Karel Janeček na naivních vlnách?

  11:25

Žádné kbelíky špíny. Cílem projektu Pozitivní evoluce je vyvolat diskusi o morálních hodnotách a propojit dobré lidi v naší zemi.

foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

V podnikatelských kruzích je miliardář Karel Janeček, spoluzakladatel firmy RSJ obchodující s cennými papíry, považován za geniálního matematika. Veřejnost ho zase zná jako lovce korupčníků, zakladatele Nadačního fondu proti korupci (NFPK) a – připusťme – i jako člověka, který nejde pro ostřejší slovo, radikálnější vize a nečekané nápady daleko. Takže když čtyři dny před volbami česká média zaplavila rozmáchlá kampaň Vlny evoluce, byl Janeček jedním z mužů v podezření.

Na druhou stranu – člověk, jenž v minulosti neváhal přijít na tiskovou konferenci v pistolnickém klobouku, se zařadil do škatulky střelce, takže když se nakonec potvrdilo, že projekt Pozitivní evoluce spustil Janeček, prostší povahy se divily, že namísto vylévání kbelíků korupční špíny má najednou zcela opačný cíl. Zjednodušeně řečeno: šířit mezi lidmi dobro a obnovit společnost. Na řadu otázek Janeček novinářům tento týden odpověděl, média mu však pohříchu příliš prostoru nedala, tak se to pokusíme napravit.

Cílem Pozitivní evoluceje vyvolat společenskou diskusi o morálních hodnotách a „propojit dobré lidi v naší zemi“. V popisu projektu stojí:

„Pochopili jsme, proč je racionální konání dobra. Dobrý pocit pramení z dobrého chování. Každý ve svém životě někdy stojíme na křižovatce a rozhodujeme se, jak dál. Zvolme si cestu, která nám dělá radost a z které máme ten nejlepší vnitřní pocit. Taková cesta bude dobrá. Správná volba umožní každému člověku činit dobro a mít kvalitní a radostný život. To platí bez výjimky v kvalitně fungující společnosti, ke které se můžeme přiblížit. Abychom začali, stačí trocha od každého.“

To je mnoho velkých slov a ani iniciátor projektu Karel Janeček takovými nešetří:

„Věřím, že jsem pochopil, co má v životě smysl. Posláním lidské společnosti je vytváření hodnot a prožití kvalitního a obohacujícího života každého jednotlivce. V současné době jsme svému poslání vzdáleni a chováme se neracionálně. Naše společnost prochází krizí hodnot, míra korupce je neúnosná, veřejná správa neefektivní. Je třeba pozitivních změn bez zbytečného odkladu. Máme času tak akorát.“

Marketéři: Patetické, neefektivní

Vše začalo zhruba před dvěma týdny, když se ve velkých denících a v televizi Nova začaly objevovat inzeráty a spoty, jejichž původ a cíl zprvu poněkud unikal chápání. Jde to i po dobrém. Chovej se líp, budeš šťastnější. Každý den jiné moudro. Člověk, jemuž to vrtalo v hlavě, sice mohl navštívit webové stránky www.vlnyevoluce.cz, ale nebyl z toho o mnoho chytřejší. Brzy se ukázalo, že Vlny evoluce jsou prvním počinem nového občanského sdružení Pozitivní evoluce. A že zadavatelem kampaně, jejíž náklady při zvolené četnosti a velkorysosti musejí dosahovat mnoha milionů, je Karel Janeček.

Podle odhadů by měl Janeček v počáteční fázi vydat zhruba dvacet milionů korun

Podnikatel zatím nechce prozradit, kolik přesně hodlá do projektu investovat. Stovky milionů to podle jeho slov nebudou, ale desítky určitě. Podle odhadů by v počáteční fázi měl vydat zhruba dvacet milionů korun, ale je známo, že Janeček není troškař. Není jen mecenášem protikorupčních aktivit, ale prostřednictvím Nadačního fondu Karla Janečka (NFKJ) podporuje i mladé české vědce. Zatím není ani jasné, jak dlouho bude evoluční akce trvat. Určitě alespoň několik měsíců.

Zanedlouho odstartuje turné nazvané Pozitivní města, což bude dvanáctidílná série debat v různých regionech. Začínat se bude v Jihlavě, finále se odehraje v pražské Lucerně. Janeček plánuje zvát osobnosti z příslušných měst a krajů. „Vyzýváme osobnosti, aby se připojily k celospolečenské diskusi o morálních principech, a otevřely tím tato témata široké veřejnosti.“

Poselství, které kampaň přináší, analyzuje v textu Miliardář proti „blbé náladě“ naše spolupracovnice Tereza Matějčková.

Odborníci na PR a marketing iniciativu právě neadorují.

  • Vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Kasl Kollmanová si myslí, že z hlediska marketingové komunikace jde o neefektivní a špatně cílený projekt. „Karlu Janečkovi fandím a vážím si ho za to, co dělá. Z hlediska profesionálního se mu ale iniciativa Pozitivní evoluce a zejména Vlny evoluce příliš nepovedla. Celý projekt je namířený na nevhodnou cílovou skupinu. Spousta lidí si totiž může říci, že oni sami přece nejsou špatní, že dělají řadu dobrých věcí. Zkrátka že nepotřebují poučovat a být ponoukáni ke konání dobra. Ve výsledku pak takto radikálně namířená kampaň může Janečkovi odlákat některé jeho fanoušky.“
  • Ani další profesionál v oblasti komunikace nenalézá pro Janečkův projekt mnoho pochopení. Jeden ze spolumajitelů renomované PR agentury Bison & Rose Vladimír Bystrov ČESKÉ POZICI řekl, že ze začátku mu kampaň evolučních vln přišla zajímavá, ale že s postupem času jeho zvědavost ochabla, protože to bylo až příliš patetické. Použil dokonce příměr, že kampaň mu začala připadat jako něco mezi Malým princem a Svědky Jehovovými. „Zvědavost byla nahrazená tím, že to člověka začalo kvůli až přílišné patetičnosti otravovat. Inzeráty v novinách navíc nabraly značný pseudointelektuální nádech, což by ve výsledku mohlo spoustu lidí odradit. Chybí mi i trocha humoru.“

Ani na sociálních sítích to Pozitivní evoluce nebude mít jednoduché. Na Facebooku například zaznívají výhrady, že jde o naivní nesmysl, že jsou to vyhozené peníze či že je to skrytá příprava na politickou kariéru. Objevila se taképosměšná karikatura, na které jsou vedle Janečkovy fotografie jacísi Vesmírní lidé Aštara Šerana, jejichž společným cílem prý je „zachránit Česko na vlnách evoluce LSD a extáze“.

Bláznovství versus racionalita

Přiznám, že když jsem v úterý mířil na neformální setkání, kde Janeček hodlal novinářům iniciativu prezentovat, nebyl jsem si jist, co si o projektu myslet. Janeček čelil řadě nepříjemných dotazů. Konkrétně: Není jeho iniciativa pomatenou představou o záchraně světa? Poblázněním mysli po vysilujícím boji proti českým zlojedům? Nepovedenou investicí? Nebo přípravou na budování politické dráhy?

Janeček: Založení politické strany by ničemu neprospělo. Každý by si pak myslel, že dotyčný se chce hlavně chopit moci.Janeček předně vyloučil, že by měl za lubem zakládat politickou stranu či že by spřádal konkrétní politické plány. „To by byl špatný postup. Založení politické strany by ničemu neprospělo. Každý by si pak myslel, že dotyčný se chce hlavně chopit moci.“ To je názor konzistentní. O nechuti vstupovat do politiky a zakládat politickou stranu Janeček hovořil již před půl rokem v rozhovoru pro ČESKOU POZICI. Nicméně v témž interview tvrdí, že by si troufl postavit se na Václavském náměstí do čela protestujících a formulovat požadavky jakési sametové revoluce verze 2.0.

Podle Janečka společnost zasáhla krize hodnot a je v ohrožení kvůli apatii občanů. „Jde mi o to, aby v sobě lidé našli zodpovědnost nejen za sebe a rodinu, ale i za místo, kde žijí. Pokud budou apatičtí, politicko-ekonomická situace České republiky se bude zhoršovat,“ řekl Janeček.

K otázce, zda jde o výhodnou či nevýhodnou investici, Janeček řekl: „Nedovedu si představit výhodnější investici. Nabízím společnosti tuto výzvu, protože si myslím, že je to pro ni výhodné. Buď to vezme, nebo ne. Věřím tomu, že lidé jsou v konečném důsledku racionální. I když mají jakési negativní filtry, myslím, že je o dobrém úmyslu dokážu přesvědčit.“

„Těžko proti mně může někdo argumentovat, že jsem se najednou zbláznil.“

Janeček prohlásil, že jeho silnou stránkou coby matematika je racionální myšlení, jehož plodem je i aktuální projekt. „Podařilo se nám vybudovat významné projekty – RSJ, protikorupční fond, podporuji vědu a vzdělávání, mám vědecké publikace. Na Pozitivní evoluci se někdo sice může dívat jako na podivínskou záležitost, ale těžko proti mně může někdo argumentovat, že jsem se najednou zbláznil. Pozitivní evoluce má podle mě obrovský potenciál, jde o výhradně racionální tah.“

Jsou lidé, kteří pro projekt vyjadřují silné pochopení. Martin Hausenblas, podnikatel roku 2011 Ústeckého kraje v soutěži společnosti Ernst & Young, na otázku, jak Janečkovou iniciativu hodnotí, ČESKÉ POZICI napsal:

„Karel přesně udeřil hřebíček na hlavičku. Sdílené hodnoty jsou základem společnosti. Je to vlastně o dohodách mezi lidmi, co je správně, a co ne. Pokud hodnoty erodují, společnost se rozpadne zevnitř. Toho stavu jsme svědky. Někdo to nazývá krizí, někdo blbou náladou. Dohodu o hodnotách nelze uzavřít silou, ale jedině komunikací a diskusí a tříbením. Jsem velmi rád, že je Karel ochoten udat impuls v tomto směru, a pokud budu moci, budu jej v tom podporovat. Je důležité říci, že ke stolu každý přichází bez odpovědí, ale zato s otázkami.“

Jak se na Pozitivní evoluci tváří Janečkovi „nepřátelé“? Třeba bývalý šéf pražského dopravního podniku Martin Dvořák, jehož Janečkův protikorupční fond před rokem začal cupovat kvůli sérii podezřelých zakázek, míní, že jde o dobrou kampaň, která podle něj odpovídá Janečkovým mocensko-politických choutkám. „Janečkovi se daří kampaň, podobně jako se to před pár lety povedlo Vítu Bártovi,“ řekl Dvořák ČESKÉ POZICI.   

Netolerovat zlo

Ač výše nákladů na kampaň může šokovat, bylo by dobré připomenout: Jde o jeho soukromé finanční zdroje, za které by si jiný pořídil třeba pět „esúvéček“ se snadno zapamatovatelnými espézetkami. Investice, i kdyby nevyvolala to, co si Karel Janeček přeje, mi přijde spíše jako hodná obdivu, nikoli posměchu.

Pokud bych měl vybrat oslovující pasáž z dosud zveřejněných evolučních vln, pak bych zvolil tu z vlny (tak jsou nazvány jednotlivé „kapitoly“ projektu a kampaně) nazvané Netolerovat zlo:

„Slovo má sílu. Vystupte z kruhu němého souhlasu. Nejtěžší je začít, ale když svojí odvahou strhnete ostatní, brzy zjistíte, že je nás hodně. Mnohem více, než jste si původně mysleli.“

Mimochodem tuto vlnu „olajkovalo“ už přes 5700 fejsbukářů.

Zda je to banální, naivní či zbytečné, rozebíráme v textu Miliardář proti „blbé náladě“.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.