Lidovky.cz

Kajakář Kalousek v dresu Omnipolu, lyžař Klaus se sponzory PPF a Lukoilem

  5:40

Týdeník Reflex se (informativně) bavil. A českou politickou elitu nasoukal do přiléhavých kostýmů. Za koho jezdí Mirek Topolánek?

Vážný kandidát na prezidenta ČR Karel Schwarzenberg jako šermíř s nášivkou NWR a dosluhující prezident Václav Klaus coby svěřenec týmu PPF/Lukoil. A s dalšími servismany. foto: © repro Reflex.cz / fotomontáž Jan Ignác ŘíhaČeská pozice

Tomu se říká infotainment! Týdeník Reflex ve svém aktuálním čísle parádně skloubil závažné téma (informace) s chytrou zábavou (entertainment). Navlékl české politiky – mimochodem i tři stěžejní zájemce o prezidentskou funkci – nikoliv do rathovských tepláků, ale do sportovních dresů. Ty pak ozdobil logy sponzorů, mecenášů a visačkami firem, za něž tito pánové obrazně řečeno „kopou“.

„Bez peněz do politiky nelez. Anebo vlez, ale hodně rychle si nějaké sežeň. Jen tak přežiješ. Podnikatelů a firem ochotných přispívat politikům je dost. Reflex vybral několik českých politiků a ukazuje, jak propojení mezi politikou a byznysem funguje,“ píše novinář Jaroslav Plesl, zástupce šéfredaktora a výrazná posila společenského magazínu.

Hned na obálce Reflexu, která bývala v minulosti podnětem k diskusím o vkusu a nevkusu, se majestátně vyjímá šermující kníže; už více technik nežli sportsmen. Nákrčník logicky zdobí Bakalovo NWR, aristokratický pupek obsadil Jan Becher – respektive tato firma. Nárameníky doplnila investiční skupina Penta, neboť policie šetří, zda dárcem jedenácti „míčů“ pro TOP 09 nebyla místo lékaře Dušana Novotného právě ona. Podkolenky pojí šermíře s lobbistou takříkajíc smíšeného týmu Becker & Poliakoff, nicméně domovskou stájí veterána s překvapivým touché je stále kolbiště Orlík nad Vltavou.

Impex Car na Milošových elasťácích

Dalším doyenem je Miloš Zeman. Vzhledem k tomu, že sedí vedle galuzky, je těžké odhadnout, zda je paralympikem anebo cyklistickým dravcem dráhařských oválů. Však on to brzy ukáže! Podpůrný vůz dodává každopádně Slavia Consulting s ústřední postavou Miroslavem Šloufem, další podporu nabízí Lukoil prostřednictvím šéfa české pobočky ruského mamuta. Milionkem přispěla Incheba díky Drahomíru Medveďovi. Firma Impex Car dala dle Reflexu Zemanovi 4,5 milionu, tudíž se dostala i na Milošovy elasťáky.

Těžkým frajerem, který hbitě projíždí českými kanály, je pak kajakář Mirek Kalousek. Centrálním partnerem je mu prý Omnipol, jehož logo si po domluvě s Richardou Hávou umístil ministr financí na černé tílko, aby vynikly silné paže. Pádlo – podobně jako padáky v roce 1994 – dodala společnost Anex-Circus za přispění IDOS Praha. Nepromokavými a pogumovanýmni šortkami přispěl Mitas, kde Kalousek pracoval. O to, aby Mirkovy výkony měly šťávu, se zřejmě stará i Diag Human, s jejímž exšéfem se kajakář přátelí.

A máme tu dalšího rozjetého kandidáta na Hrad! Jan Fischer se coby hokejista spoléhá na ČD Cargo, neboť je spojen se svým exministrem Gustávem Slamečkou. Na modrobílém dresu (že by politické barvy?) zůstalo i místečko pro KohlPharmu. Hokejku údajně přibrousil Tykačův Czech Coal. Trenky dodává stejná firma jako u Schwarzenberga (Becker & Poliakoff), ale stulpny potiskl svým logem Hewlett-Packard – kanonýr Fischer byl premiérem, když se korporace HP dostala k půlmiliardové zakázce na Českém statistickém úřadu, na němž mistr Fischer přepočítával nejen vstřelené branky.

Profík v dresu ProMoPro

Ohroženým druhem jsou v Česku basketbalisté. Kdo ví, jak mohl Alexandr Vondra uspět s takovou fyziognomií ve vysoké hře, ale jisté je, že hlavním sponzorem je firma ProMoPro, byť ji rozhodčí stále ještě nevyloučili. Prestižním logem na hrudi je Dutko Worldwide, americké lobbistické mužstvo na úrovni NBA. Další sponzoři na Vondrově dresu již jen paběrkují – Forest Golf Club Klánovice vede prý současná basketbalistova milenka (líbali se také vášnivě na draftu, jak známe u českých talentů?), dále pak Pamco a ČEZ.

Fotbalistou, jemuž tak trochu chybí tah na bránu, je Bohuslav Sobotka. Spíše než šutér typu Davora Šukera se jeví jako mládežník, ale raději jej nebudeme podceňovat. Titulní logo na hrudníku propaguje ČSOB, neb se dlouho povídá, jak Sobotka řídil fotbalovou squadru na ministerstvu financí. Osobním koučem je mu právník a lobbista Radek Pokorný (trenérská škola Pokorný, Wagner & partneři). Trenýrky zdobí nažehlený nápis ArcelorMittal – protože ocelářům odpustil někdejší ministr „daňový nedoplatek 27 milionů korun“.

Rebranding aneb Šachta není tunel!

Ojojoj! Trochu schlíple vypadá ministr zemědělství Petr Bendl třímající tenisovou raketu. Reflex jej navlékl do trika Anheuser-Busch, který se pokouší ovládnout Budějovický Budvar, jehož vedení a efektivitu Bendl nedávno sepsul. Po manželce Tamaře Kotvalové mu zbylo na trenclích pozlacené logo firmy Carollinum a na rukáv se dostal přípisek advokátní kanceláře Sodomka-Souček-Jindra-Mokrý & partneři, protože se prý Tomáš Jindra „de facto stará o chod ministerstva zemědělství“, uvádí „sporťák“ Plesl. Další sponzory by bylo lepší zakrýt: jde o Rittig & Partners plus Šachta & Partners, kteří prošli rebrandingem s jasným marketingovým mottem: „Šachta není tunel!“

A nastupuje silná dvojka. Nejprve tak trochu falešný pilot F1 – někdejší premiér Mirek Topolánek. Za koho jezdí? Podíl na fenomenálních úspěších má rozhodně Dalíkova New Deal Communications s bájnými výdělky, dále Topolova VAE Controls, ale navzdory malinkaté nášivce EP Energy by neměl být přehlížen podíl této společnosti, kterou vlastní PPF, J&T a Daniel Křetínský. Správné sešlapávání pedálu, aby držel nohu na plynu, si Teplárenské sdružení zajistilo nápisem na nehořlavé Topolánkově kombinéze.

Profesor lyžařismu s písmenky PPF

Ale pozor, teď to bude sešup, jedeme z (hradního) kopce! Na startu je profesor lyžařismu a ekonomie Václav Klaus. Prestižní místo na plecích si desítkami knihovních milionů zamluvila skupina PPF (dokonce na levé straně čili na srdci), vedle níž se pyšní logo Lukoilu neboli firmy, jež vydala Klausovi ruský překlad jeho knihy o tom, proč lyžařům ledovce netají pod nohama. Zbylo i na ramenní Erpet Praha (umístění zřejmě domlouval Václav Petr) a rovněž na Kovarčíkovu firmu Teleaxis. Prezidenta obouvá značka Head, jejíž náčiní distribuuje společnost Aspen Sport populárního lékaře Borise Šťastného.

A jsme v cíli. Kolegům v Reflexu lze blahopřát k zábavné osmistránce, za kterou se vydaná čtyřicetikoruna věru vyplatí. My ostatní pak můžeme jen závidět, že si také neblbneme v tištěném médiu, ale zase jsme na ploše jaksi rychlejší. Každopádně musíme upozornit, jako to třeba dělávají běžci na lyžích, že některá sponzorská místečka na dresu zbyla volná...

Navíc neměli v Reflexu zastoupení třeba bobisté: jednoho zasloužilého s oranžovou kombinézou a popiskami Eukaryota či Myšák Gallery bychom tam rádi uplacírovali.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.