Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Kabát nezemřel!

  20:58

Po mnoha letech ve vyhnanství nesmí v šatníku novodobého dandyho chybět oblíbený svrchník kavárenských literátů minulého století.

Marlon Brando a dlouhý kabát ve filmu Poslední tango v Paříži z roku 1972. foto: © MGMČeská pozice

Konec tisíciletí s sebou odnesl jeden příjemný starý kus oděvu – kabát. Bundy, prošívané větrovky, parky, tříčtvrteční kabátky a spousta dalších příbuzných kratšího střihu jako by mu doslova vyhlásily válku.

Kabát to ostatně neměl nijak lehké ani před těmito záludnými útoky. I nám přece v dětství dlouho trvalo, než jsme se s ním skamarádili a nechali se do něj navléct alespoň v té největší zimě. O něco později, když si ho vzali do parády Armani i Versace, vznikly skvěle padnoucí, měkké kabáty, které se tak dobře nosily.

Nicméně za posledních deset let jako by se po kabátech slehla zem. Elegantní okrový kašmírový plášť Marlona Branda ve filmu Poslední tango v Paříži, jejž nosil s odzbrojující netečností, tak mohli obdivovat jen zarytí filmoví fanoušci v pozdních nočních hodinách na některém zastrčeném televizním kanále.

Počátkem tisíciletí dal „mantlu“ vale dokonce sám velký ArmaniA počátkem tisíciletí dal „mantlu“ vale dokonce i sám velký Armani: „Mám dojem, že se pánská móda opět dočkala drastických změn!“ prohlásil. „Pro ilustraci alespoň jeden příklad, jak se mění okolnosti módy: moderní parker z umělých materiálů člověka ochrání v jakékoliv zimě, navíc pod ním může mít pouze obyčejné tričko, takže ho v teple jenom rychle shodí a je to. Ty tam jsou časy elegantních, dobře střižených kašmírových zimníků s vhodnou šálou a dalšími doplňky. Nová technologie osvobozuje!“

Ležérní elegance především

Jenže uplynulo deset let a samotný mistr Giorgio opět sáhl po oné staré a milé části oděvu. A nebyl sám. Neváhali ani ostatní velcí návrháři. A tak se kabát, spolu s kloboukem panama, klasickými pánskými botami a placatou kšiltovkou, mohl pomalu vrátit ze svého dlouhého vyhnanství jako jedna z nejimpozantnějších a nejefektnějších součástí šatníku novodobého dandyho. Rozdíl byl pouze ve způsobu, jak jednotlivé módní domy toto téma pojaly: někdo vycházel ze stylu sedmdesátých let, jiný si vzal za vzor strohý vojenský kabát, nejčastější ovšem byla ležérní elegance.

Armani vykouzlil i tentokrát s potřebnou dávkou talentu a umu moderní kus oděvu. Jeho kabát jako by byl přímým pokračovatelem posledních starých zimníků zapomenutých koncem devadesátých let. Ani model z dílny Dior si rozhodně nemusí stěžovat na nedostatek elegance. K efektní součásti šatníku nedávné minulosti se vrátil rovněž Bikkenberg či Cavalli.

Kavárenští literáti minulého století i klasici světové literatury v čele s Proustem a Gogolem tak mohou dál klidně spát: jejich oblíbený dlouhý svrchník stále žije!

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...