Lidovky.cz

Jenom evoluce? To snad Apple nemyslí vážně!

  11:23

Apple tentokrát k novému mobilu přistoupil podobně jako velké automobilky ke svým luxusním třídám. iPhone 5 je nudný jako dokonalost.

Takto vypadá evoluce v podání Applu: iPhone 5. foto: © ReutersČeská pozice

Představení prvního iPhonu 9. ledna 2007 vzdáleně připomínalo krůčky Neila Armstronga po měsíci. Se slovy „znovu jsme vynalezli mobilní telefon“ Steve Jobs vytáhl z kapsy svých blue jeans něco, co se ani trochu nepodobalo tomu, co jsme až do té chvíle po kapsách nosili my ostatní – tlustému černému přístroji s gumovými tlačítky od finského výrobce Nokia. Tehdy to bylo stejné, jako by se na přespolním běhu SK Babice znenadání objevil Usain Bolt a jeho samotná přítomnost umlčela i toho nejrychlejšího amatérského snaživce.

Poté, co ve středu Apple v sanfranciském Yerba Buena Center for the Arts odhalil šestou generaci svého revolučního bestselleru, nelze jinak než konstatovat, že s modelem iPhone 5 se kalifornská společnost vrátila z vesmíru zpět na zem.

Šest generací iPhone:

  • iPhone – představen 9. ledna 2007
  • iPhone 3G – představen 9. června 2008
  • iPhone 3GS – představen 8. června 2009
  • iPhone 4 – představen 7. června 2010
  • iPhone 4S – představen 4. října 2011
  • iPhone 5 – představen 12. září 2012
Kdo za to může?

Parametry nové „pětky“ stačí sotva na to, aby mohla držet krok s mistry v první lize. Tím, čím se nejnovější generace iPhonu chlubila včera, už nějakou dobu vynikají například telefony společností Samsung (Galaxy S III), Motorola (Droid RAZR HD), a dokonce i Nokia, která v posledních dnech asi právem slaví své zmrtvýchvstání (s modelem Lumia 920). Nelze se tedy divit, že divoký mediální aplaus, který doprovázel prezentaci předchozích modelů, zejména „jedničky“ a „čtyřky“, se tentokrát nedostavil.

Po návratu Steva Jobse k Applu v roce 1996 se ze společnosti stal jakýsi Simón Bolívar světa IT – co prezentace, to revoluce„Apple už není inovativní,“ posteskl si blog CNN a odůvodňuje to strachem společnosti z radikálních změn, které by mohly ohrozit výsostní postavení iPhonu – applácký telefon za něj nevděčí pouze dokonalé symbióze softwaru a hardwaru, ale také pestrobarevnému ekosystému, který se Stevu Jobsovi kolem jeho miláčka podařilo vybudovat.

Zklamaný je například i Washington Post. Opravdu revolučního na novém mobilu prý není vůbec nic. Chybělo totiž to, nad čím by si zákazník pomyslel: „Přesně tohle mi doteď chybělo.“ A na tom nic nezmění ani „iBonusy“ ve formě nového operačního systému iOS 6, stylových sluchátek EarPods anebo předělaného iPodu nano, který si již dnes můžeme koupit v osmi nových barvách (za poslední rok ale tak nepochopitelně vyrostl, že už se nevejde na zápěstí jako jeho starší bráška!).   

Nakonec nelze než souhlasit s autorem serveru Wired.com Matem Honanem, který soudí, že si koncern za naše zklamání může vlastně sám. Po návratu Steva Jobse k Applu v roce 1996 se totiž ze společnosti stal jakýsi Simón Bolívar světa IT – co prezentace, to revoluce. Apple stál za převraty v odvětví osobních počítačů, telefonů, tabletů, hudebních přehrávačů, distribuce muziky i trhu s digitálními aplikacemi.

Ďáběl je v detailech

Prvnímu chytrému telefonu z dílny Apple vděčíme za to, že dnes prostřednictvím našich mobilů surfujeme po internetu, stahujeme aplikace, které ovládáme dotykovým displejem, čteme knihy a posloucháme hudbu se stejnou samozřejmostí, s jakou ráno v práci zdravíme své kolegy. Magazín Time tehdy přístroj nezvykle elegantního vzhledu obratem prohlásil za vynález roku.

Dle společnosti Ericsson dnes existuje více než 700 milionů uživatelů chytrých telefonů a v roce 2017 jich budou tři miliardy. Ve stejném roce bude mít 85 procent celosvětové populace přístup k vysokorychlostnímu mobilnímu internetu a objem globálního datového provozu do té doby vzroste ještě patnáctkrát. Za to vše rovněž vděčíme iPhonu „jedničce“.

Apple k novému mobilu přistoupil jako velké automobilky ke svým luxusním třídám, které optimalizují vůni interiéru a zvuk při zabouchávání dveříA teď najednou pouze evoluce? To snad v Cupertinu nemyslí vážně! Nelze se divit, že Honan v podstatě tvrdí, že pětka je sice s největší pravděpodobností nejlepším telefonem na trhu, ale zároveň stejně nudná jako nedělní procházka s tchýní po Kozodírkách. Pravdu má ale rovněž německý Focus Online, když píše, že Apple tentokrát k novému mobilu přistoupil podobně jako velké automobilky ke svým luxusním třídám, které optimalizují vůni interiéru a zvuk při zabouchávání dveří.

Nakonec, když se zeptáte proslulého vídeňského krejčího Rudolfa Niedersüße, jak poznat opravdu kvalitní košili, možná vás překvapí, že v odpovědi nezazní nic o okázalém střihu ani o bavlně s predikátem Extra-Long Staple, zato uslyšíte například o ručně prošívaných knoflíkových dírkách. Ďábel je v detailech a v detailech je Apple bůh.

A ještě něco: Niedersüß prodává ty nejlepší a nejdražší košile na světě a dnes je šije úplně stejně jako před padesáti lety. Proč? Protože už je lepší udělat neumí, stejně jako nelze znovu vynalézt kolo. Celý trh s chytrými telefony se stal nudným, poněvadž z chytrých telefonů se zásluhou Applu stala samozřejmost, stejně jako v minulosti z notebooků. Pokud vám tedy jde o povyražení, skočte si do kina. Anebo si počkejte na to, co Apple představí příští rok.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.