Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek ve čtvrtek 14. března před poslanci hájil svou roli v mýtném tendru: „Kauza mýto je politický boj.“ Vysvětlovat měl zejména své schůzky s ředitelem Kapsche Karlem Feixem a šéfem antimonopolního úřadu Petrem Rafajem v roce 2017. Mluvil však především o kontextu mýtné anabáze.
Řekl, že se snažil zabránit ostudě a finanční ztrátě, pokud by výběr mýta nepokračoval. „Hrozila situace, že nebudeme po roce 2016 vybírat mýto a stát přijde o deset miliard ročně,“ argumentoval Faltýnek. Kritiky nepřesvědčil. Opozice bude chtít, aby se sněmovna k jeho zapojení do jednání o mýtu vrátila. „Faktem je, že se setkával s šéfem úřadu a šéfem firmy, která o zakázku na mýto soutěžila. To je nepřípustné,“ řekl předseda Pirátů Ivan Bartoš.
Náběh na kritiku
Faltýnek připomněl, že v době intenzivního řešení budoucnosti mýtného systému spravovalo resort dopravy stejně jako dnes ANO. „Hrozila situace, že nebudeme po roce 2016 vybírat mýto a stát přijde o deset miliard ročně. Hrozila také ostuda, že by to hnutí ANO nezvládlo. Tyto důvody mě osobně vedly k tomu, že jako místopředseda hnutí jsem do této věci vstoupil,“ řekl na plénu sněmovny. Mandát k jednání o pokračování výběru mýta mu prý nikdo nedal.
Jaroslav Faltýnek si svým vyjádřením naběhl na kritiku. Někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) označil za „skandální a nepřijatelné“ jednání předsedy ÚOHS Petra Rafaje (dříve ČSSD) s Faltýnkem v době tendru. Členové opozice opakovali, že krátký blok, v němž Faltýnek vysvětloval svou roli, nestačil na zevrubné projednání kauzy. |
„Sám jsem si vzal tento mandát. Nežádal jsem ho od pana ministra (dopravy Dana Ťoka – pozn. red.). Ani jsem ho po něm nechtěl, protože jsem cítil, že je potřeba tu situaci pomoci politicky podpořit, zaštítit a řešit. A to jsem udělal,“ doplnilFaltýnek. Svým vyjádřením si ale naběhl na další kritiku. „Nejvíce mě zarazilo jeho vyjádření, že si mandát pro vyjednávání o mýtu prostě vzal. To znamená, že se nikoho neptal a s nikým se o tom nebavil. V tom případě dal svým krokem najevo, že nevěří ministru dopravy,“ sdělil LN šéf lidoveckých poslanců Jan Bartošek.
V podstatě tytéž výtky zazněly i z dalších opozičních stran. Lídr Pirátů Ivan Bartoš Faltýnkův projev označil za „vaření mlhy“. „Faktem je, že se setkával s šéfem úřadu a šéfem firmy, která zakázku na mýto soutěžila. To je nepřípustné,“ řekl. Někdejší ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) označil za „skandální a nepřijatelné“ jednání předsedy ÚOHS Rafaje (dříve ČSSD) s Faltýnkem v době tendru. Vládu proto vyzval, aby situaci kolem šéfa úřadu řešila. Stanjura také připomněl, že Faltýnek v projevu nezmínil listopad 2017, během nějž se setkal s Feixem i Rafajem.
Tou dobou běžel tendr, který schůzka mezi Faltýnkem a šéfem Kapsche mohla ohrozit. „Jakýkoli kontakt zadavatele nebo jeho zástupce se kterýmkoli uchazečem, tím spíše pouze jedním z nich by vedl zcela nemilosrdně ke zrušení soutěže,“ uvedl Stanjura. Na dotaz LN Faltýnek odpověděl, že se případného zrušení tendru nebál. „Ale nechci komentovat vyšetřování policie,“ dodal. Členové opozice opakovali, že krátký blok, v němž svou roli vysvětloval, nestačil na zevrubné projednání kauzy. Budou proto chtít, aby se k Faltýnkovu případu sněmovna ještě vrátila.
Vyšetřovací komise
„Předpokládám, že se v rámci opozice domluvíme na nějakém dalším termínu, na nějž bychom navrhli znovuprojednávání tohoto bodu, protože zdaleka není uzavřen,“ shrnula místopředsedkyně TOP 09 Markéta Adamová. Během Faltýnkovy řeči nebyl v sále přítomen jeho stranický nadřízený Andrej Babiš. Dostavil se až k odpoledním interpelacím.
K mýtné zakázce od jejích počátků před více než deseti lety by premiér Andrej Babiš rád viděl vyšetřovací komisi, kterou by vedli Piráti, protože v době počátku tendru ještě nebyli ve sněmovně |
Lídr ODS Petr Fiala se ho během nich na mýtný tendr zeptal. „Faltýnek není ani stíhán, ani obviněn. Kauza neexistuje,“ řekl Babiš. Faltýnek v případu vystupuje jako svědek. Jeho schůzku s Rafajem měl zprostředkovat Jiří Švachula, který byl radním Brna-středu za ANO. Ten je od soboty 9. března s dalšími čtyřmi obviněnými ve vazbě kvůli podezření z korupce při zakázkách na brněnské radnici. Vedení ANO Švachulu i dalšího obviněného Petra Liškutina ve čtvrtek 14. března vyloučilo.
„Pan Švachula pochybil, byl vyloučen. A my se nekompromisně zbavujeme všech takových, kteří k nám nalezli a chovají se nepatřičně,“ prohlásil Babiš. O den dříve serveru iDnes řekl, že když se prokáže Faltýnkovo provinění proti principům hnutí, v ANO bude muset okamžitě skončit. K mýtné zakázce od jejích počátků před více než deseti lety by premiér rád viděl vyšetřovací komisi, kterou by vedli Piráti, protože v době počátku tendru ještě nebyli ve sněmovně.
Časová osa zavádění mýta v Česku2005 První výběrové řízení na dodavatele mýtného tendru. Komise vyloučila tři uchazeče ze čtyř, takže vítězem se stal jediný zbylý Kapsch, byť jeho nabídka nebyla nejvýhodnější. Vyloučené firmy podaly stížnost na antimonopolní úřad (ÚOHS). 2006 ÚOHS rozhodl, že vyloučení bylo platné, a stvrdil vítězství Kapsche. Červen 2006 Tehdejší ministr dopravy Martin Šimonovský (KDU-ČSL) a po něm Aleš Řebíček (ODS) podepsali s firmou Kapsch dodatek, který změnil původní podmínky tendru. Srpen 2008 ÚOHS seznal, že podpis dodatku byl protizákonný. Zrušit ho ale nemohl, dodatek zůstal. Duben 2012 Nejvyšší kontrolní úřad uvedl, že provoz mýta v Česku je drahý a udržovaný za pomoci neprůhledných dodatků. Sloužící ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) souhlasil, že smlouva s Kapschem je pro stát nevýhodná, ale taky nevypověditelná. Prosinec 2013 až prosinec 2014 Úřednická vláda Jiřího Rusnoka oznámila, že chystá výběrové řízení na projektového manažera, který má připravit tendr na provozovatele mýta po roce 2016. Pro odpor poslanců tak neučinila, pak to udělal Antonín Prachař (za ANO), Dan Ťok (za ANO) výběr zrušil. 2015 Tendr na nového dodavatele mýta je opakovaně odložený, ukazuje se, že původní smlouva s Kapschem a její dodatky prakticky znemožňují, aby nové řízení bylo vypsáno včas. Srpen 2015 Vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) přijala rozhodnutí, že kvůli komplikacím musí technologicky neutrální soutěž odložit, mýto se bude až do konce roku 2019 vybírat přes brány Kapsche jako doposud a skutečně otevřený tendr bude až v dekádě po roce 2019. Prosinec 2015 Ministerstvo dopravy oznámilo, že nedovede ani výběrčího mýta zvolit tendrem a bude muset podepsat další dodatek s firmou Kapsch, která díky dodatkům nemusela včas předat státu data nutná k vytvoření zadání zakázky. Srpen 2016 Ministerstvo dopravy podepsalo dodatek o tříletém prodloužení smlouvy s Kapschem. Červen 2017 Začalo výběrové řízení, technologicky neutrální a otevřené, na dodavatele mýta. Říjen 2017 ÚOHS se začal tendrem zabývat z vlastní iniciativy. 10. listopadu 2017 Pořízen odposlech, na němž Jaroslav Faltýnek hovoří o mýtném tendru separátně s ředitelem české pobočky firmy Kapsch Karlem Feixem a pak předsedou ÚOHS Petrem Rafajem (dříve ČSSD). Na odposlechu má podle Práva Faltýnek naléhat, aby závěr antimonopolního úřadu svědčil firmě Kapsch, a Rafaj se má dotazovat, jak by měl ÚOHS postupovat, aby kýženého cíle dosáhl. Listopad 2017 Úřad vydal předběžné opatření se zákazem podepsat smlouvu s vítězem, námitky proti soutěži následně podala i firma Kapsch. Duben 2018 Ministerstvo dopravy oznámilo, že tendr na výběr mýta vyhrál CzechToll. Září 2018 ÚOHS rozhodl, že smlouvu s vítězem tendru lze podepsat. Únor 2019 Férovost tendru pravomocně stvrdil šéf ÚOHS. |