Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

„Jaro“ pražské politiky se moc nepovedlo

  15:35

Odstranění šéfa pražského dopravního podniku vysílá signál, že v jedné z klíčových městských firem nemají lídři koalice situaci „v ruce“.

foto: © ČTK, montáž ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

KOMENTÁŘ Ondřeje Koutníka / Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) je tektonickým prostředím pražské politiky. Viděno prizmatem vývoje situace v této největší pražské městské firmě s více než deseti tisíci zaměstnanci a majetkem v hodnotě přes 70 miliard korun, je to politika velmi vážně nemocná.

Smutně konstatujeme, že podzimní změna koalice z varianty ODS-ČSSD na ODS-TOP 09 nebyla dokonaným převratem, ale jakýmsi „polopřevratem“.  Otočit kormidlem ve směřování pražské radnice, která dlouhou dobu společně s městskými společnostmi sloužila jistým lidem jako „dojná kráva“, se bohužel zatím nepodařilo a minimálně do dalších voleb se asi ani nepodaří.

Klíčové posty se totiž nepodařilo kompletně obsadit novými a nenamočenými lidmi, ale na řadě míst zůstali politici z takzvané staré party. Primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) a jeho spojencům to lze vyčítat sotva. K sestavení nové koalice a odstřižení činitelů typu Petra Hulinského či Borise Šťastného prostě bylo nutné dělat kompromisy. Takovým příkladem je starosta Prahy 13 David Vodrážka nebo žižkovský developer Pavel Hurda (oba ODS), kteří mohli zůstat právě v dozorčí radě dopravního podniku. A na tyto a podobné kompromisy nyní Svobodovci „dojíždějí“, a jejich protivníkům ještě k tomu z nejasných důvodů zdatně pomáhají někteří politici TOP 09.

Doporučujeme: Předčasné volby!

Použijme dopravní podnik jako ukázku toho, že zkažený politický vzduch se nepodařilo vyvětrat a konflikt je nevyhnutelný. Důkazem je čtvrteční bleskové, leč připravované odvolání generálního ředitele podniku Vladimíra Liche, který byl pravou rukou primátora Svobody. Tento tandem měl zaručit, že budou uťaty různé penězovody vyvádějící finanční prostředky z dopravního podniku.

Budou mít Hudeček se Svobodou vůbec sílu na další případnou krvavou čistku - ať už v radě města nebo v jiném městském podniku?

Pro primátora a jeho prvního náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) je Lichovo odvolání, potéc, co se seznámil detailněji s okolnostmi, ohromným průšvihem. Navenek to vysílá znepokojivý signál, že v jedné z klíčových městských firem nemají čelní představitelé koalice situaci „v ruce“. To je stejné, jako kdyby se kompletně změnilo vedení ČEZ bez vědomí Petra Nečase a Miroslava Kalouska. Budou mít Hudeček se Svobodou vůbec sílu na další případnou krvavou čistku - ať už v radě města nebo v jiném městském podniku?

Zatím není stoprocentně jisté, zda Svobodova koalice vůbec Lichovo odvolání přežije. Rozhodne se po víkendu, kdy budou jednat kluby koaličních stran, pravděpodobně bude svolána valná hromada dopravního podniku a proběhne koaliční schůzka. Zatím to vypadá, že Svoboda a Hudeček drží „basu“. Uvnitř stran se však objevili solitéři, kteří se shlukují podle svých partikulárních zájmů a potřeb. A to koalici dramaticky oslabuje.

Podle Tomáše Hudečka ve hře není koalice TOP 09 a ČSSD. Takže stávající varianta modrých a topky je patrně jedinou reálnou možností. Dodejme, že nejlepším řešením k pročištění pražského politického ovzduší by byly předčasné volby v Praze. Zřejmě jedině tak by byl eliminován vliv stále mocných politiků staré party. Jenomže vyvolat předčasné komunální volby je procedurálně velmi obtížné a v tuto chvíli málo pravděpodobné. 

Když se stará parta bojí

ČESKÁ POZICE se ve středu a ve čtvrtek sešla s několika lidmi z radnice a managementu dopravního podniku. Jejich pohled na dění v této společnosti nás utvrdil v tom, že snaha nové party říznout do starých kšeftů v dopravním podniku nastartovala divoký vývoj.

Šetření vybraných zakázek v dopravním podniku (z let 2007 až 2011) jitřilo emoce už od svého spuštění letos v květnu. A to ještě ani nejsou známy výsledky (uveřejněny by měly být na začátku září)! Jenomže právě tuto kontrolu zdroje obeznámené s děním v dopravním podniku a na pražské radnici označují za spouštěcí moment, přirovnávají ji k bodnutí nože do citlivého nervu lidí, kterých by se kontrola mohla dotknout – bývalého šéfa DPP Martina Dvořáka, jeho „dvorní“ advokátní kanceláře MSB Legal (dříve Šachta &Partners) a zřejmě i některých politiků, kteří v daném období působili v orgánech dopravního podniku.

Můžeme pochybovat o způsobu, jakým bylo šetření daných zakázek týmu kolem advokáta Václava Lásky zadáno. Můžeme si připomínat, že celá akce byla ušita horkou jehlou a že se pod výslednou právní analýzu údajně odmítla podepsat i renomovaná právní kancelář White & Case. Nebo že přístup k informacím z průběhu šetření měli pouze primátorovi lidé, což působilo dojmem, že Svoboda si z celé kontroly chce udělat jednu velkou „one-man show“. Právě tyto aspekty kritizovali Dvořák a spol., v čemž jim lze dát částečně zapravdu.

Lich a Svoboda už někdy zkraje týdne dostali signál, že se na generálního ředitele něco chystá, a převzali iniciativu

Bohužel primátor a generální ředitel Lich neustále odkládali zveřejnění výsledků kontroly (nyní plánované na začátek září). Právě toho chtěla protistrana zřejmě využít. Původně bylo dle primátorových lidí v plánu, že případná trestní oznámení – vyplývající z šetření v DPP – by byla podána až na začátku září. Z této poziční situace vzešla rychlá protiakce, jež se tento týden odehrála v dopravním podniku. Stará parta se patrně rozhodla, že generálního ředitele Liche zbaví funkce, aby se nestihl obrátit na policii. Jenže Lich a Svoboda už někdy zkraje týdne dostali signál, že se na generálního ředitele něco chystá, a převzali iniciativu. Lich podal trestní oznámení ve středu odpoledne. Reakce byla blesková: pár hodin na to byl odvolán z pozice předsedy představenstva podniku a o den později i z funkce generálního ředitele. A dle informace, kterou v pátek přinesl web Aktuálně.cz, nové vedení okamžitě zastavilo forenzní audit, který zkoumal podezřelé smlouvy.

Nesmyslná argumentace pojištěním

Jen na okraj. Oficiálním zdůvodněním Lichova odvolání z čela představenstva dopravního podniku dle šéfa dozorčí rady Jiřího Nouzy (TOP 09) bylo: „Pojištění dopravního podniku končí k 31. 12. 2012. Velmi reálně hrozí, že od roku 2013 nebude dopravní podnik pojištěn.“ Ekonomický ředitel dopravního podniku Michal Heřman však ČESKÉ POZICI řekl, že takové zdůvodnění je naprostým nesmyslem. Dopravnímu podniku doběhne smlouva se společností Kooperativa na konci roku a je případně možné ji ještě na nějakou dobu prodloužit. Podle Heřmana se nestane, že by dopravní podnik neměl v novém roce pojištění na majetek a proti škodám. Fakt, že by případně nemělo být větším problémem nějakým způsobem prodloužit smlouvu s Kooperativou, potvrdili i odborníci v pojišťovnické branži, které jsme oslovili. Lich se podle svých slov snažil prosadit koncept, aby dopravnímu podniku se sháněním pojištění pomáhal makléř, který by vyhledával pojišťovny i v zahraničí, což by mohlo stlačit cenu pojištění výrazně dolů. Podle Heřmana by se ročně dalo oproti současnému stavu ušetřit zhruba dvacet milionů korun.

Jakoby se ale obavy staré party nakonec naplnily. V pátek ráno, kdy do dopravního podniku – údajně právě v souvislosti s trestními oznámeními od Liche – vtrhla protikorupční policie. Případ navíc dozoruje pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Dalo by se říci, že Lich s podporou Svobody tuto malou bitvu za pět minut dvanáct stihli. Stihne však primátor se svým prvním náměstkem Hudečkem podívat se na zoubek i ostatním společnostem, ve kterých má město majetkový podíl? Mají sílu učinit z polopřevratu opravdový převrat?