Je rozhodnuto. Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku koupí od společnosti AB Inbev japonská skupina Asahi. Přidá je k italskému Peroni a nizozemskému Grolschi, které koupila už před časem. A získá tak významné postavení v Evropě, kde měl dosud tento japonský pivovarnický koncern jen marginální výrobní kapacitu.
Transakce evidentně prospěje i české jedničce Plzeňskému Prazdroji, který má na domácím trhu podíl přes 40 procent. Zejména světoznámá značka Pilsner Urquell posílí své distribuční kanály v Asii. Na druhé straně přijde o podporu v Americe a dalších trzích od dosavadního akcionáře, kterým je světová pivovarnická dvojka SABMiller.
K největší evropské pivovarnické transakci mnoha posledních let – Asahi zaplatí 7,3 miliardy eur, tedy necelých 200 miliard korun – dochází v souvislosti s ovládnutím SABMilleru světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (AB Inbev). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu a antimonopolní regule nařídila prodej části aktiv, která AB Inbev získal. Volba padla na Plzeňský Prazdroj a další středoevropské pivovary.
Od velkého k menšímu
Prazdroj a spol. v podstatě přecházejí z majetku světové pivovarnické dvojky do majetku koncernu, který je globálně z hlediska produkce na 13. místě.
Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu a viděly v transakci jen dobrou investiční příležitost. |
„Akvizice středoevropských pivovarů skupiny SABMiller nebude znamenat nic zásadního. Spotřebitel tuto změnu nepozná vůbec,“ komentuje transakci odborník Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě Praha o ekonomice pivovarů. „Spíš lze ze střednědobého až dlouhodobého hlediska vyhlížet spuštění licenční výroby v Asii. Jistým otazníkem může být nynější licenční výroba zejména kozla v Rusku, kde se ho dnes vyrobí už výrazně více než u nás. Ale lze se domnívat, že tato výroba zůstane zachována,“ dodal Maier.
Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu a viděly v transakci jen dobrou investiční příležitost. Navíc, pokud by čistě Plzeňský Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by rodinné stříbro zpět do českých rukou.
Nestalo se. A Plzeňský Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady v rukou Japonců, se kterými má už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou: před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.
Asahi, co to je?
Skupina Asahi vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny a nealkoholické nápoje. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o trochu víc, než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku dohromady. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun, při tržbách v přepočtu více než 400 miliard korun.
Pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. |
Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.
Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovat český ležák.
„Celý Prazdroj má velký exportní potenciál. Nejen značka Pilsner Urquell, ale především Kozel. Kdyby Prazdroj získal některý ze zájemců z řad finančních skupin, které žádnou distribuční síť nemají, byl by to problém. S Asahi, které má po světě několik distribučních center, bude rozšíření exportu snazší,“ uvedl pro LN pivovarnický expert Jan Veselý.