Lidovky.cz

Japonci v Prazdroji? Oboustranně výhodný obchod

  17:43
Vítězství japonského pivovarnického koncernu Asahi v boji o Plzeňský Prazdroj a další pivovary ve střední Evropě je skutečností. Prazdroji to přinese lepší exportní možnosti na asijském trhu a stabilitu významného akcionáře. Japoncům pak rozšíření trhu v Evropě, kde měl tento pivovarnický koncern jen marginální výrobní kapacitu.

Plzeňský Prazdroj, tradice a symbol českého pivovarnictví. foto: Plzeňský PrazdrojLidovky.cz

Je rozhodnuto. Plzeňský Prazdroj a sesterské pivovary v Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku koupí od společnosti AB Inbev japonská skupina Asahi. Přidá je k italskému Peroni a nizozemskému Grolschi, které koupila už před časem. A získá tak významné postavení v Evropě, kde měl dosud tento japonský pivovarnický koncern jen marginální výrobní kapacitu.

Transakce evidentně prospěje i české jedničce Plzeňskému Prazdroji, který má na domácím trhu podíl přes 40 procent. Zejména světoznámá značka Pilsner Urquell posílí své distribuční kanály v Asii. Na druhé straně přijde o podporu v Americe a dalších trzích od dosavadního akcionáře, kterým je světová pivovarnická dvojka SABMiller.

K největší evropské pivovarnické transakci mnoha posledních let – Asahi zaplatí 7,3 miliardy eur, tedy necelých 200 miliard korun – dochází v souvislosti s ovládnutím SABMilleru světovým lídrem Anheuser Busch – Inbev (AB Inbev). Evropská komise s ohledem na hrozící dominantní firmu a antimonopolní regule nařídila prodej části aktiv, která AB Inbev získal. Volba padla na Plzeňský Prazdroj a další středoevropské pivovary.

Od velkého k menšímu

Prazdroj a spol. v podstatě přecházejí z majetku světové pivovarnické dvojky do majetku koncernu, který je globálně z hlediska produkce na 13. místě.

Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu a viděly v transakci jen dobrou investiční příležitost.

„Akvizice středoevropských pivovarů skupiny SABMiller nebude znamenat nic zásadního. Spotřebitel tuto změnu nepozná vůbec,“ komentuje transakci odborník Tomáš Maier, který přednáší na České zemědělské univerzitě Praha o ekonomice pivovarů. „Spíš lze ze střednědobého až dlouhodobého hlediska vyhlížet spuštění licenční výroby v Asii. Jistým otazníkem může být nynější licenční výroba zejména kozla v Rusku, kde se ho dnes vyrobí už výrazně více než u nás. Ale lze se domnívat, že tato výroba zůstane zachována,“ dodal Maier.

Zájemců o koupi byla celá řada, ale jednalo se vesměs o finanční investory, včetně českých skupin PPF a J&T, které nemají s pivovarnictvím nic společného, nerozumí mu a viděly v transakci jen dobrou investiční příležitost. Navíc, pokud by čistě Plzeňský Prazdroj získal třeba nejbohatší Čech a majitel impéria PPF Petr Kellner, mělo by to jistý nacionální bonus – Kellner by se stal národním hrdinou, získal by rodinné stříbro zpět do českých rukou.

Nestalo se. A Plzeňský Prazdroj skončí po schválení transakce evropskými antimonopolními úřady v rukou Japonců, se kterými má už jednu zkušenost. Nepříliš dobrou: před 17 lety japonská banka Nomura za podivných okolností koupila a posléze prodala Prazdroj koncernu SABMiller. Japonci tehdy sehráli roli pochybného překupníka. Teď se však vrací s lepší pověstí.

Asahi, co to je?

Skupina Asahi vyrábí nejen pivo, ale i víno, lihoviny a nealkoholické nápoje. Loni tento koncern uvařil 20,5 milionu hektolitrů piva, což je o trochu víc, než kolik loni uvařily všechny pivovary v Česku dohromady. Provozní zisk Asahi loni po letech růstu dosáhl sumy přes 135 miliard jenů, tedy kolem 29 miliard korun, při tržbách v přepočtu více než 400 miliard korun.

Pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu.

Asahi nevaří jen v Japonsku. Jeho pivo vyrábí v licenci především řada pivovarů v Asii. Pak ještě v Montrealu tamní pivovar Molson Canada. V Evropě vaří na základě licenční smlouvy pivo Asahi v ruském Petrohradě pivovar Baltika, v britském Kentu pivovar Shepher Neame a v Praze Staropramen – výhradně pro export.

Snaha o posílení pozice v Evropě je tedy evidentní. Tím spíš, že pro Japonsko je české pivo doslova šlágrem. Ve velkém dováží český slad a je absolutně největším zahraničním odběratelem českého chmelu. Japonci se doma zkrátka v mnohém snaží napodobovat český ležák.

„Celý Prazdroj má velký exportní potenciál. Nejen značka Pilsner Urquell, ale především Kozel. Kdyby Prazdroj získal některý ze zájemců z řad finančních skupin, které žádnou distribuční síť nemají, byl by to problém. S Asahi, které má po světě několik distribučních center, bude rozšíření exportu snazší,“ uvedl pro LN pivovarnický expert Jan Veselý.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.