Lidovky.cz

Jančura: Budeme chtít nazpět cestující, jež nám vzal Flixbus

  9:50
Majitel Student Agency Radim Jančura má nového rivala na českém trhu. Německý Flixbus začal v Česku jezdit za zlomek cen žlutých autobusů. Jančura bojuje s tímto globálním autobusovým gigantem a v rozhovoru říká, že jej chce porazit se svými vlaky.

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel společnosti Radim Jančura. foto:  Petr Topič, MAFRA

Majitel Student Agency Radim Jančura v rozhovoru mimo jiné říká: „Flixbus nás poráží jen na lince Praha–Berlín. Ještě loni kralovali i na spojení z Prahy do Vídně. Jak jsme zavedli vlaky, máme dvakrát víc cestujících než loni. Budeme proto usilovat, aby i do Berlína jezdily naše vlaky. Když se lidé dozvědí, že vlak jezdí za cenu autobusu, vždycky po tom skočí.“

LIDOVÉ NOVINY: Máte těžké období?

JANČURA: Poslední rok je ovlivněný příchodem Flixbusu na trh. Začali jsme ztrácet zisky na autobusech. Když pak na některých linkách proděláte stovky tisíc nebo miliony korun, je to problém.

LIDOVÉ NOVINY: Potřebujete peníze na nové vlaky?

Poslední rok je ovlivněný příchodem Flixbusu na trh. Začali jsme ztrácet zisky na autobusech. Když pak na některých linkách proděláte stovky tisíc nebo miliony korun, je to problém.

JANČURA: Přesně tak. Ale už vydělávají i vlaky.

LIDOVÉ NOVINY: To však nestačí, ne?

JANČURA: Peníze vždy seženete. Nejsme ale České dráhy, které banky berou, že jsou státní a že to vždycky nějak zaplatí. Důležité proto je ukázat, že vaše současné projekty jsou životaschopné. Pokud bychom na vlacích prodělávali, banky by nás do dalších projektů nepustily.

LIDOVÉ NOVINY: Když jste u autobusů spadl do ztráty, chtěly vyšší úroky?

JANČURA: To ne. Museli jsme jim ale vysvětlit, co se děje. Že se chystáme na zákopovou válku a nemůžeme počítat s tím, že budou z autobusů nějaké peníze. Ale když už nemáte nádhernou ekonomiku, chtějí po vás změny, třeba prodat Tick Tack.

LIDOVÉ NOVINY: Takže jste plnili jejich seznam?

Nejsme České dráhy, které banky berou, že jsou státní a že to vždycky nějak zaplatí. Důležité proto je ukázat, že vaše současné projekty jsou životaschopné. Pokud bychom na vlacích prodělávali, banky by nás do dalších projektů nepustily.

JANČURA: Ano, bankovní systém v Česku je ten nejlepší, jaký můžeme chtít. Podnikatele, který má ty svoje sny, tlačí do reality. Museli jsme utnout ztrátové projekty.

LIDOVÉ NOVINY: Nenutí vás banky část firmy prodat?

JANČURA: To ne. Nic se neprodává. Cestovní část firmy (letenky, zájezdy, apod. – pozn. red.) generuje zajímavý příjem a financuje nám vlaky. Ve chvíli, kdy někdo dá zajímavou cenu, je to na zvážení.

LIDOVÉ NOVINY: Proč neřeknete, že se to prodává? Přišlo by víc zájemců, dostali byste se na lepší cenu.

JANČURA: I když to popírám, zájemci přijdou. Cestovka na prodej není, ale prodat ji můžeme.

LIDOVÉ NOVINY: I celou firmu?

JANČURA: To opravdu ne.

LIDOVÉ NOVINY: A co projekt Tiger, v souvislosti s nímž HN psaly, že Leo Express prodává sám sebe i s vámi?

Museli jsme bankám vysvětlit, co se děje. Že se chystáme na zákopovou válku a nemůžeme počítat s tím, že budou z autobusů nějaké peníze. Ale když už nemáte nádhernou ekonomiku, chtějí po vás změny, třeba prodat Tick Tack.

JANČURA: To je nějaký Leošův šílený projekt (Leoš Novotný je majitel Leo Expressu – pozn. red.).

LIDOVÉ NOVINY: Vám nevadí, že někdo prodává vaši firmu?

JANČURA: Je to nesmysl.

LIDOVÉ NOVINY: Kdyby někdo prodával mou firmu, řešil bych to.

JANČURA: (smích)

LIDOVÉ NOVINY: Přišel za vámi někdy pan Novotný s nápadem se spojit?

JANČURA: Na to nebudu odpovídat. Doprava není na prodej. Ale potřebujeme peníze. V příštích patnácti letech se v železniční dopravě vysoutěží celá republika. Všechny kraje, všechny rychlíky. Na to budeme potřebovat zdroje.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik?

JANČURA: Začátek může být jedna miliarda, banky dodají další čtyři.

LIDOVÉ NOVINY: Může ta miliarda být z prodeje části vaší firmy?

Doprava není na prodej. Ale potřebujeme peníze. V příštích patnácti letech se v železniční dopravě vysoutěží celá republika. Všechny kraje, všechny rychlíky. Na to budeme potřebovat zdroje.

JANČURA: Ano.

LIDOVÉ NOVINY: Může ty peníze přinést nový akcionář celé skupiny?

JANČURA: Ohledně prodejů se nebudeme bavit. V žádném případě to nebude investor, který by získal byť jedno procento ve firmě. Firmy budou vždy ze sta procent moje, je to pro lepší řízení.

LIDOVÉ NOVINY: Věříte, že už nějaké státní zakázky na železnici získáte?

JANČURA: Tím jsem si jistý. Vzhledem k tomu, kolik toho máme rozehráno, vím, že nám vyjde několik linek. Ministerstvo dopravy i kraje musejí naši nabídku zvážit.

LIDOVÉ NOVINY: To jste říkal i v minulosti – a nic z toho nebylo.

JANČURA: Tehdy České dráhy ovládaly ministerstvo dopravy. Byla jiná legislativa. S našimi nabídkami si mohly vytřít zadek. Kraje už nás samy oslovují. Získají ty nejlepší ceny, protože hladoví dopravci se o to poperou. Mají rok a půl času na to, zajistit si motoráky. Elektrické soupravy už se sehnat nedají, na to je málo času, to už by se nestihlo. Dají se ještě koupit lokomotivy a vagony.

LIDOVÉ NOVINY: Stát měl na přípravu deset let, ale zase se to asi bude řešit na poslední chvíli. Nezaspal?

Ohledně prodejů se nebudeme bavit. V žádném případě to nebude investor, který by získal byť jedno procento ve firmě. Firmy budou vždy ze sta procent moje, je to pro lepší řízení.

JANČURA: No jasně, tady se o tom jen mluvilo. Ale myslím, že nová vláda se do toho určitě hned pustí. Bylo by na kriminál, kdyby měli dvě nabídky a jednu ignorovali.

LIDOVÉ NOVINY: Společnosti Flixbus jste poslali předžalobní výzvu. Máte na ni nějakou reakci?

JANČURA: Ne, vůbec.

LIDOVÉ NOVINY: Chcete, aby zdražili?

JANČURA: Aby šli na nákladové ceny. Principy nekalé soutěže jsou velmi nebezpečné chování v každém oboru. Když se jeden z řetězců rozhodne, že na rok půjde pod své marže, a řekne, že to bude dělat dalších tisíc let, ostatní tomu uvěří a z trhu se stáhnou, protože by nic neprodali. Až odejdou, zdraží se. Teď se soustředíme na pět linek, kde jezdí Flixbus za poloviční ceny, a optimalizujeme je, aby generovaly aspoň nějaký zisk.

LIDOVÉ NOVINY: Zatím jsou ve ztrátě?

Principy nekalé soutěže jsou velmi nebezpečné chování v každém oboru. Když se jeden z řetězců rozhodne, že na rok půjde pod své marže, a řekne, že to bude dělat dalších tisíc let, ostatní tomu uvěří a z trhu se stáhnou, protože by nic neprodali. Až odejdou, zdraží se. Teď se soustředíme na pět linek, kde jezdí Flixbus za poloviční ceny, a optimalizujeme je, aby generovaly aspoň nějaký zisk.

JANČURA: Už jsme na nule. Dobrovolně jsme snížili počet spojů. Flixbus mi nevadí. Ať si tu jezdí klidně za korunu. Nám jde o to, aby jezdil za ceny, které mu při 80procentní obsazenosti, což je maximální možná, pokryjí aspoň náklady. Jenže i pak pokrývají jen 55 procent svých nákladů. Asi budou vždy levnější než my, jsou velcí, autobusy kupují levněji a náš servis – monitory, káva, stevardka – dělá asi deset procent ceny. O to budeme vždy dražší. Každý cestující si může vybrat, jestli o ten servis stojí.

LIDOVÉ NOVINY: Říkáte, že jezdí za polovinu, to na cestách do Plzně neplatí.

JANČURA: Jezdí od 49 do 59 korun, možná maximálně se dostanou na 69. My máme 69 až 99. Když oni jedou za 49, my jedeme za 69.

LIDOVÉ NOVINY: Poráží vás někde?

JANČURA: Jen na lince Praha–Berlín. Ještě loni kralovali i na spojení z Prahy do Vídně. Jak jsme zavedli vlaky, máme dvakrát víc cestujících než loni. Budeme proto usilovat, aby i do Berlína jezdily naše vlaky. Když se lidé dozvědí, že vlak jezdí za cenu autobusu, vždycky po tom skočí.

LIDOVÉ NOVINY: To jsou mezinárodní linky – a na ně si přece nestěžujete, ne?

Neměl jsem ambice jít za hranice. Oni mi ale dali energii jít proti nim s vlaky na globální trh. Proto v zahraničí prodáváme stále více jízdenek.

JANČURA: Tam jsme v symbióze, protože oni tam jezdí za normální férovou cenu. Když sem přišel Flix a vzal mi tři až sedm procent cestujících, budeme je chtít zpět.Neměl jsem ambice jít za hranice. Oni mi ale dali energii jít proti nim s vlaky na globální trh. Proto v zahraničí prodáváme stále více jízdenek.

LIDOVÉ NOVINY: I oni jdou ale do vlaků.

JANČURA: S jejich vlaky bych nikdy neměl odvahu vyjet.

LIDOVÉ NOVINY: Není ta chystaná žaloba na Flixbus na dlouho?

JANČURA: Bude to trvat několik let. Jde o to, přežít. A je to zákopová válka. Oni udělali nejprve bleskovou válku a čekali, že zezelenáme. To se nestalo. Jejich cílem je dopravce přitlačit ke zdi a vydírat je, aby platili 30 procent výpalné. Ale bojí se, že by si museli koupit autobusy a jezdit to sami.

LIDOVÉ NOVINY: Na antimonopolní úřad jste se neobrátili?

JANČURA: Ne. To je špatně řízená instituce a je marná.

Souboj dopravců

  • Flixbus je největší autobusový dopravce, spíše dopravní systém Evropy. Menší společnosti pro něj jezdí s autobusy, z tržeb odvádějí zhruba 30procentní poplatek za to, že Flixbus prodává jízdenky, stará se o marketing a určuje, odkud kam se bude jezdit.
  • Ke spolupráci Flixbus postupně přiměl dopravce po celé Evropě. V České republice se snažil o kontrakt s RegioJetem Radima Jančury. Ten ale „zezelenat“ odmítl.
  • Před třemi lety začal Flixbus z Česka provozovat mezinárodní spoje a stal se jedním z největších dopravců z Prahy a Jančurovým největším konkurentem.
  • Loni v srpnu Flixbus vstoupil na českou vnitrostátní dopravu. Jeho ceny jsou často zlomkem cen dalších dopravců.
  • Radim Jančura to považuje za zneužití dominantního postavení a Flixbusu poslal předžalobní výzvu. Nikdo nereagoval, chystá proto žalobu.
  • Majitel RegioJetu sám dominantního postavení v minulosti zneužil. Soud rozhodl, že tři měsíce neoprávněně jezdil za nízké ceny, aby z linky do Brna vytlačil společnost Asiana.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.