Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak to je s Masarykovým nádražím II aneb Penta na scéně

  11:20

Investiční skupina Penta získala osmdesátiprocentní podíl v konsorciu Masaryk Station Investment.

Investiční skupina Penta vydala v úterý tiskovou zprávu, v níž informuje, že podepsala dohodu o kapitálovém vstupu do společnosti Masaryk Station Investment (MSI). Toto konsorcium, původně složené z ING Real Estate Development, Sudop a Morávka centrum, vyhrálo v roce 2004 tendr na revitalizaci drážních pozemků v okolí pražského Masarykova nádraží a jeho rekonstrukci. Penta nahradila ve sdružení ING, které ho loni opustilo. Na základě kontraktu získala investiční skupina v MSI osmdesátiprocentní podíl.

Informace, kterou oznámila Penta již před několika dny na tiskové konferenci, vyvolala v médiích reakce mnohdy až s dávkou hysterie. Penta si prý vstupem do MSI otevřela cestu k Masarykovu nádraží, údajně kupuje pozemky u Masarykova nádraží a chce za ně platit méně. Je pravdou, že o prodeji pozemků dráhy uvažují a samozřejmě se vyjednává i o tom, za kolik. Jenže vstup Penty „na scénu“ není tím rozhodujícím, proč případnou transakci současné vedení Českých drah nemůže označit za supervýhodnou.

Vstup Penty „na scénu“ není tím rozhodujícím, proč případnou transakci ohledně pozemků u Masarykova nádraží současné vedení ČD nemůže označit za supervýhodnou

Shrňme fakta, proč tomu tak je. Konsorcium MSI vytvořilo v polovině listopadu 2004 společný podnik – Masaryk Station Development (MSD) – v němž drží 66procentní majetkovou účast, zbytek patří Českým drahám. Na rozvoji území kolem Masarykova nádraží se tak měl podílet soukromý partner s drahami. MSD zaručovala smlouva doslova luxusní podmínky podnikání.

Kontrakt například neupravoval, dokdy má být opravena budova nádraží, což byla pro dráhy jedna z priorit. Konsorcium má drážní nemovitosti v nájmu 50 let a po dokončení projektu může využít předkupní právo k parcelám. Šlo zhruba o 125 tisíc metrů čtverečních, a to včetně nádraží. Částka byla omezena maximální výší 900 milionů korun. Nikde není stanoven žádný termín, dokdy má investor projekt završit, v jaké lhůtě má modernizovat nádraží a dohodnuta nebyla ani žádná inflační doložka.

Současné vedení drah tvrdí, že se nyní snaží o narovnání vztahu s investorem. Dle pracovní verze smlouvy by MSD měla vrátit nádraží, které si dráhy opraví zhruba za 100 milionů korun samy. Konsorciu ČD nabízejí odkoupení pozemků. Nepůjde ale o původně zvažovaných 125 tisíc metrů čtverečních, ale zhruba o 85 tisíc metrů čtverečních.

Jednání o ceně parcel je ovlivněno uzavřenou – a doposud platnou – smlouvou z roku 2004. Většinu z kupní ceny, přibližně 400 milionů korun, by měly dle připravovaného kontraktu České dráhy dostat při podpisu, finální splátku pak v horizontu pěti let.

Ředitel ČD Petr Žaluda v rozhovoru pro ČESKOU POZICI již dříve připustil, že narovnání s MSD není z pohledu Českých drah supervýhodné. Obsah připravované dohody je ovlivněn podmínkami nastavenými v roce 2004. A na jejich dodržení MSI trvá. Smlouvu s konsorciem, která se finalizuje, musí schválit představenstvo a dozorčí rada Českých drah. Statutární orgány mohou odhlasovat i variantu, že se na smlouvě z roku 2004 nic měnit nebude.

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč