Jak také může vypadat parádní univerzitní web

Univerzita Karlova po letech inovovala své internetové stránky. Novinka je v pilotním provozu, takže se snad ještě zlepší.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © repro www.cuni.czČeská pozice

Aktualizováno. Roky bývala na titulní stránce www.cuni.cz zakládací listina Univerzity Karlovy (UK), pečeť a socha císaře Karla – pohříchu jediné atrakce největší i nejlepší vysoké školy v Česku. Poměrně „mrtvý web“, který nepřetékal informacemi (jak je stále vidět v jeho anglické mutaci), byl před pár dny konečně vyměněn za novější stránky. Zatím jsou v pilotním provozu, takže doufejme, že se ještě vylepší. Vylepšovat je totiž leccos, jak soudí diskutující studenti i někteří experti.

Nové stránky, jež mají vysílat vzkazy nejen tuzemským studentům, ale i do zahraničí, patrně návštěvníky zprvu příliš nenadchnou. Jsou hodně konzervativní. Statické, strohé. Převládá bílá, červená a šedá barva. Stránky se nicméně ještě proměňují; tam, kde byla v rané verzi fotografie rektora Václava Hampla v kruhovém výřezu, už je zatažená plocha. Web (zatím?) postrádá propojení se sociálními sítěmi, plusem je mnoho informací o škole – například detailní statistiky UK v zahraničních žebříčcích jako QS, THE nebo ARWU, v nichž univerzita osciluje kolem třetí světové stovky, jak ČESKÁ POZICE psala.

Nakolik budou stránky rychlé, funkční, obsažné a uživatelsky intuitivní, prověří až následující dny a ostrý provoz, spekulovat zatím netřeba. Zřejmá je snaha nabídnout co možná nejúplnější informace týkající se studia, přijímacího řízení i kontaktů na jednotlivé součásti univerzity; při linkování na 17 jednotlivých fakult se však nelze ubránit dojmu, že nové stránky pro 21. století by potřebovaly i některé z nich...

„Výběrové řízení na nový web vypsala univerzita loni v únoru. Cenu za grafický návrh a realizaci stránek cuni.cz odhadla na 150 tisíc korun. Celouniverzitní webové stránky ročně navštíví téměř milion uživatelů,“ uvádí server Ukáčko.cz. Podle úterní tiskové zprávy web navrhla firma NETservis. Celkové náklady za nový web a propojený informativní žurnál i-Forum činily 480 tisíc korun, sdělil ČESKÉ POZICI mluvčí UK Václav Hájek. Stránky budou v plném provozu během několika týdnů.

„Jsem rád, že se nám po několika měsících usilovné práce podařilo naplnit jeden z našich úkolů a spustit internetové stránky Univerzity Karlovy v novém kabátě. Pevně věřím, že návštěvníci stránek změnu ocení a budou se na ně rádi vracet,“ uvedl v komuniké rektor Hampl.

Pohled na anglosaské špičky

Vraceli by se možná ještě radši, kdyby nebyl web tak – akademici prominou – fádní. Příkladem, jak může web špičkové univerzity vypadat, jsou třeba stránky Harvard.edu, což není zrovna instituce, která by chtěla hazardovat se seriózností. Web je dynamický – s pásem zajímavých fotek (z laboratoře, ze sportovních akcí, z přednášek, z výzkumu, z koncertů). Nahoře je menu, kde zájemce najde, co potřebuje. A dole pak místo pro články, videa anebo audio přednášky. Nechybí linkování přes tlačítka Facebooku, Twitteru, Google+ či na YouTube.

Na pestré a měnící se taháky sází i Stanford University, naopak web Yale.edu zůstává i v roce 2013 docela vážný a umírněný. To Berkeley.edu přetéká výběrovými menu, zato CalTech dal naplno přednost barevným a pestrým vizualizacím z různých sfér svého bádání: astronomickým objevům, biologickým modelům nebo třeba novým metodám diagnostikování nemocí.

Sevřený web University of Oxford kombinuje jeden centrální obrázek s masou odkazů a informací, zatímco rivalové z Cambridge mají aktuálně na titulce krávu s propíchanýma ušima, jež se střídá s dalšími avízy na univerzitní výzkum. Velmi striktní design pro svůj web zvolila London School of Economics (LSE), která vizuálními prvky docela šetří.

A jak je na tom česká konkurence?

Z přímých konkurentů v ČR dává poutákům větší prostor například Masarykova univerzita – hleďme na VR helmu či antarktickou stanici! Vysoké učení technické v Brně vložilo do úvodníku aktualizované foto „srazu ajťáků“ v odkazu na náborový videoklip, který zaujal i česká média. Umírněné zůstávají stránky Českého vysokého učení technického (ČVUT), které si nejspíše zakládá na informování a na atraktivitu vlastní internetové vizitky trochu rezignovalo.

Ctihodná Univerzita Karlova, od 7. dubna 1348 nejtradičnější univerzita regionu, má k vážnosti stránek samozřejmě právo. Nikdo od ní asi nečeká divoké pokusy, ale přidat trochu „šmrncu“ by možné bylo. Oproti původnímu – naprosto nedostačujícímu – webu je to sice krok kupředu, leč mohl být daleko delší. Co přidat pár prostřihů do laboratoří, viditelněji upoutat egyptologickými nebo CERNovskými úspěchy (které jsou k vidění až v sekci Věda a výzkum) a ještě více web propojit s aktualitami a živoucím děním na univerzitě? Třeba se vylepšení dočkáme v další verzi. Pro všemožné tablety i smartphony.