Lidovky.cz

Jak si přeje ministr dopravy: Tak trochu protektorát na SŽDC?

Evropa

  21:04

Pavel Dobeš posílil vliv ve státní Správě železniční dopravní cesty, jež rozhoduje o miliardových investicích, dosazením svého člověka.

Vztahy mezi Pavlem Habartou (vlevo), pověřeným řízením Správy železniční dopravní cesty, a ministrem dopravy Pavlem Dobešem jsou údajně napjaté. foto: © ČTK, ČESKÁ POZICEČeská pozice

Pavel Habarta, pověřený řízením Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která rozhoduje o miliardových veřejných zakázkách, přežil ve čtvrtek 9. února zasedání správní rady. Tomuto jednání předcházely spekulace o jeho odvolání, ale ukázaly se liché. Přesto se potvrzuje, že ministr dopravy Pavel Dobeš posiluje v organizaci podřízené jeho úřadu svůj vliv.

Habarta bude řídit SŽDC jen dočasně, navíc s omezenými pravomocemi. Dle zdroje ČESKÉ POZICE by se „na přání pana ministra“ novým Habartovým náměstkem měl stát dosavadní Dobešův poradce Jan Fiedler.

Výsledky nejnovějšího jednání správní rady SŽDC se už nyní dotklo Habartových pravomocí. Rada zavedla takzvaný princip čtyř očí, dle nějž bude důležité dokumenty podepisovat vedle Habarty ještě Bohuslav Navrátil, který byl jmenován náměstkem pro provozuschopnost dráhy. Navíc všechny připravované projekty financované z Operačního programu Doprava z Fondu soudržnosti Evropské unie, jejichž předpokládaná cena přesahuje 200 milionů korun, nově schvaluje také správní rada SŽDC.

V médiích se objevily zprávy, že příčinou zhoršujících se vztahů SŽDC a ministerstva dopravy má být především zadávání veřejných zakázek. Na dva sporné tendry upozornil začátkem února deník MF Dnes. SŽDC výrazně levnější nabídky ze soutěží vyřadila a dala přednost dražší firmě. Ministerstvo dopravy proto podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

Nová pravidla

V tiskovém prohlášení vydaném po zasedání správní rady se uvádí, že pravidla v podstatě narovnávají zastaralé rozhodovací principy v SŽDC. Nyní jsou prý rozhodování i zodpovědnost rozložené na víc manažerů společnosti. Rada očekává, že se posílí kontrola, nastane „konsolidace a standardizace rozhodovacích procesů na úroveň obdobně velkých společností“. Tato opatření, jak se píše v tiskové zprávě, „byla nutná zejména po realizovaném převodu obsluhy dráhy a řízení provozu a faktickém přerodu původně malé státní organizace v jednoho z největších investorů a největších společností v České republice“.

Příčinou zhoršujících se vztahů SŽDC a ministerstva dopravy má být především zadávání veřejných zakázekSprávní rada SŽDC, která má sedm členů, jež jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra dopravy, ještě rozhodla, že nejpozději do konce března vypíše výběrové řízení na generálního ředitele. Ministr Dobeš tvrdí, že již v minulosti slíbil, že bude řešit posty u podřízených organizací, kde figurují jen pověření ředitelé. „Pan Habarta měl za úkol provést transformaci této státní organizace. Zároveň měl za úkol nastavit novou organizační strukturu. Vzhledem k tomu, že celá transformace má být dokončena do 15. června 2012, je logické vypsání výběrového řízení na generálního ředitele SŽDC tak, abychom znali jeho jméno nejpozději k tomuto datu,“ uvedl Dobeš.

Jenže důvodem, proč má Habarta v SŽDC v dohledné době skončit, je i údajně právě jeho napjatý vztah s ministrem Dobešem. Tomu by ostatně nasvědčovalo omezení Habartových pravomocí. ČESKÁ POZICE kontaktovala Pavla Habartu, bohužel neúspěšně.

Pavla Habartu dosadil na SŽDC Vít Bárta jako náměstka pro audit. Správní rada ho na podzim 2010 pověřila vedením organizace, v jejímž čele Habarta nahradil dlouholetého generálního ředitele Jana Komárka. Habartovo jméno se objevilo v médiích ještě před příchodem na SŽDC v souvislosti s mistrovstvím světa v klasickém lyžování v roce 2009 v Liberci. Habarta byl jako ředitel IT členem organizačního výboru. Deník MF Dnes upozornil, že Habarta byl jedním z nejvlivnějších poradců Kateřiny Neumannové a má blízký vztah s Josefem Jindrou, někdejším partnerem Neumannové a neoficiálním šéfem mistrovství světa.

Dobeš pošle posilu

Habarta je pouze pověřen řízením SŽDC. Generálním ředitelem nemohl být jmenován, protože nemá odbornou způsobilost, kterou vyžaduje zákon u specializované firmy. Nemá proto šanci v chystaném výběrovém řízení na generálního ředitele uspět. Jeho mandát je proto rozhodnutím správní rady z 9. února časově omezen.

Fiedlerovi kritici tvrdí, že údajně nemá žádné ekonomické vzdělání

Těsně před jednáním správní rady odvolal Habarta své dva náměstky – ekonomického náměstka Vladimíra Filipa a náměstka pro provozuschopnost dráhy Vojtěcha Kocourka, kterého již nahradil Bohuslav Navrátil. Právě Filipovo místo by měl obsadit v úvodu článku zmíněný současný poradce ministra Dobeše Jan Fiedler. Dobeš dosazením „svého člověka“ posílí vliv v důležité státní organizaci, která rozhoduje o investicích v řádech desítek miliard korun. Podobně jako na SŽDC poslal Dobeš „posilu“ řediteli Českých drah Petru Žaludovi. Tomu v představenstvu od listopadu loňského roku „asistuje“ Vladimír Bail, kterého Dobeš zvažoval jako možného Žaludova nástupce, a Ctirad Nečas, jenž byl na kandidátce Věcí veřejných do zastupitelstva v Blansku.

Ale zpět k Fiedlerovi. Na dotaz ČESKÉ POZICE, zda je skutečně kandidátem na náměstka SŽDC, Fiedler odpověděl: „Nejsem si tím úplně jist, také jsem to slyšel. Zatím nedošlo k realizaci.“ Pětašedesátiletý Fiedler byl v minulosti tři roky ředitelem odboru drah na ministerstvu dopravy, předtím zástupcem ředitele. Na SŽDC by měl mít Fiedler na starosti ekonomiku. Jeho kritici tvrdí, že údajně nemá žádné ekonomické vzdělání. „Ekonomická oblast mi je blízká,“ říká Fiedler. A dodává: „Velmi dobře se v ní orientuji.“

Ministerstvo dopravy se nechce k angažmá Jana Fiedlera na SŽDC vyjadřovat. „Tuto informaci nemůžeme ani potvrdit, ani vyvrátit, neboť ministerstvo dopravy personálně neurčuje politiku obsazení náměstků. To je plně v kompetenci pověřeného ředitele SŽDC, popřípadě správní rady. Z naší strany by šlo o pouhou spekulaci,“ uvedl pro ČESKOU POZICI Martin Novák, tiskový mluvčí resortu dopravy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.