Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Jak si policie nezasedla na ŘSD

  12:20

Jednou z priorit nového ministra dopravy je přeměna Ředitelství silnic a dálnic na akciovou společnost. Skončí tím aféry ředitelů?

Práce ředitele ve státní příspěvkové organizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je věru adrenalinová záležitost. Téměř každý z posledních šéfů totiž čelí nějakému obvinění nebo ho policie alespoň ze spáchání trestného činu podezřívá. Copak si policie na ŘSD zasedla?

Nikoliv. Systém rozhodování ve firmě korupci přímo nahrává. Veškeré smlouvy nad půl milionu korun totiž podepisuje výhradně ředitel a je za ně sám zodpovědný. V organizaci, která ročně hospodaří s rozpočtem přes 30 miliard korun, spravuje majetek v hodnotě 400 miliard a realizuje rozvojové investice v hodnotě desítek miliard ročně, je zakázka nad půl milionu téměř každá. Podle informací ČESKÉ POZICE dostává ředitel smluv k podpisu tolik, že je ani nemá šanci všechny přečíst. Při takovéto one man show se větší či menší průšvih dříve či později dostaví téměř zákonitě...

Změnit by to mohla právě připravovaná přeměna ŘSD na státní akciovou společnost. Ta má totiž ze své povahy lépe propracované víceúrovňové rozhodování a kontrolní mechanismy. Na rozhodování se částečně podílí valná hromada složená z jednotlivých akcionářů (v tomto případě by byl jediným akcionářem stát). Mezi valnými hromadami rozhoduje představenstvo, na které dohlíží dozorčí rada. Pokud k transformaci ŘSD dojde, bude hodně záležet na obsazení těchto orgánů. Vyjednat oboustranně „výhodný“ byznys bude ale v každém případě složitější.

Ředitelé v hledáčku policie

Nejznámějším a trochu extrémním případem je bývalý výkonný ředitel (tento post pro něj vytvořil někdejší ministr dopravy za ODS Aleš Řebíček), právník a vystudovaný muzikolog Michal Hala (ve vyšších kruzích mu říkají „houslista“, čímž mu ovšem trochu křivdí; ve skutečnosti totiž nejradši hraje na elektrickou kytaru). Své nejen hudební umění předvedl třeba v roce 2009 na oslavě svých třicátých narozenin za tři čtvrtě milionu (platili ji prý Halovi přátelé a sponzoři). Přišli mu na ni blahopřát také lobbisté a šéfové stavebních firem, které od ŘSD dostávaly zakázky. Hala také pod jiným jménem jezdil automobilové závody za týmy financované společnostmi, které od ŘSD rovněž získaly zakázky. Nyní je obviněný z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel na dálnicích D1, D5 a D47. Ve stejné kauze čelí obvinění také někdejší generální ředitel ŘSD Petr Laušman (2001–2007, s přestávkou v roce 2002). A podobný osud možná stihne i ředitele Alfréda Brunclíka (2007–2010), Jiřího Švorce (2010–2011) a Reného Porubu (2011–2012). Ty nyní policie vyšetřuje v souvislosti se stavbou pražského okruhu. Současný ředitel David Čermák (ve funkci je od jara letošního roku) zatím odolává (zlí jazykové tvrdí, že je to při současném nastavení rozhodovacích pravomocí jen otázka času).

Stanjurova priorita, nikoliv nápad

Přeměna ŘSD na akciovou společnost je jednou z priorit, kterou si předsevzal nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Nutno dodat, že to není jeho nápad, jak to interpretovala některá média – ŘSD se na tento krok připravuje už několik let a přeměnou společnosti se již zabývá odbor transformace. „Pokud bude pokyn současného ministra dopravy směřovat k transformaci ŘSD do akciové společnosti, jsme připraveni tuto variantu dopracovat a připravit ji k meziresortnímu projednání,“ uvedla mluvčí firmy Martina Vápeníková. Původně se ŘSD mělo z příspěvkové organizace přeměnit na obchodní společnost, tento krok chce ale ŘSD nakonec vynechat a změnit se má rovnou v akciovou společnost v majetku státu.

Hlavním důvodem pro transformaci je fakt, že si ŘSD jako příspěvková organizace nemůže vzít na stavbu silnic úvěr. Z pozice akciové společnosti bude moci vyvíjet obchodní činnost a zlepší se i možnosti odměňování zaměstnanců. Kromě toho se bude moci stát plátcem DPH, což zjednoduší obchodování s jinými partnery, kteří zpravidla plátci jsou.

Ministerstvo dopravy tedy ke změně statutu společnosti nepřistupuje primárně kvůli zlepšení dohledu nad podpisy milionových smluv. Jde spíše o nezamýšlený vedlejší efekt, který by však mohl kauzy kolem ředitelů podniku zastavit. Nedělejme si však moc velké iluze. Peníze se dají „odklánět“ i z akciových společností. Stačí se podívat na kauzy v pražském dopravním podniku...

Autor: