Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak se nechat vyhodit ze školy. S předmluvou Václava Klause.

  7:33

Český prezident napsal úvod k učebnici od australského profesora, který tvrdí: Mládež je indoktrinovaná vírou v globální oteplování.

Václav Klaus napsal úvod ke knize How to Get Expelled from School svého názorového spřízněnce z Austrálie Iana Plimera. foto: © klaus.cz, ilustrace ČESKÁ POZICEČeská pozice

Prezident Václav Klaus napsal úvod k nové knize určené pro studenty středních škol, jejímž autorem je Ian Plimer, významný a kontroverzní australský geolog zastávající podobně skeptické postoje ke globálnímu oteplování jako český prezident. Plimer tvrdí, že studenti přicházející na vysoké školy mají „minimální či nulové povědomí“ o vědeckých argumentech týkajících se problematiky klimatické změny, a mají tudíž tendenci bezmyšlenkovitě propadat „bezduché propagandě“.

Jak Klaus, tak Plimer ve svých předchozích knihách věnovaných tomuto tématu tvrdili, že namísto skutečné debaty o vědeckém a exaktním pozadí boje proti globální změně klimatu se šíří „propagandistická“ kampaň a nejširší veřejnost — včetně studentů — byla úspěšně indoktrinována „šiřiteli poplašných zpráv o globálním oteplování“. Proč? Aby uvěřila, že teplota na Zemi postupně stoupá, že za tím stojí činnost lidstva a že důsledky budou katastrofální.

„Jaká debata? Je tady jen bezduchá propaganda, kakofonie a pomluvy,“ těmito slovy Plimer, profesor důlní geologie na univerzitě v Adelaide, letos v létě zahájil své vystoupení před sydneyským think tankem Institute of Public Affairs. Na pozvání této instituce český prezident v červenci a srpnu absolvoval mediálně sledované přednáškové turné po Austrálii.

„Oni (veřejnost) věří tomu, co slyší a ,víra‘ je pojem, s nímž operují náboženství a politika, nikoli vědecký svět,“ dodává Plimer. Tragédií této propagandy – jelikož se nejedná o debatu – je, že zde máme studenty, kteří zastávají velmi, ale skutečně velmi neochvějné environmentální postoje, jež ovšem nejsou podložené absolutně žádnými důkazy.“

Tato skutečnost byla pro Plimera, dvojnásobného nositele nejvyššího australského vědeckého ocenění Eureka, hlavní pohnutkou, aby napsal učebnici Jak se nechat vyhodit ze školy (How to Get Expelled from School). K ní napsal úvod Klaus, jenž hovoří o globálním oteplování jako o „doktríně, a nikoli vědě“ a o „ohrožení lidské svobody“.

Klaus, sám vzděláním ekonom, se věnoval tématu klimatických změn v knize, jež vyšla pod názvem Modrá, nikoli zelená planeta a v které se zaměřil na analýzu nákladů a výnosů boje o snižování teploty na Zemi. Klaus je také autorem textu na přebalu Plimerovy knihy Nebe a Země – globální oteplování: pohřešovaná věda (Heaven and Earth – Global Warming: The Missing Science) vydané roku 2009.

Výňatky z Klausova úvodníku ke knize Jak se nechat vyhodit ze školy

V poslední dekádě jsme byli vehementně přesvědčováni a tlačeni k tomu, abychom uvěřili, že teplota na Zemi stoupla. Někteří z nás se s tím nehodlají ztotožnit. Než přistoupíme na názory šiřitelů poplašných zpráv o globálním oteplování, chceme vědět proč, nakolik a jak významné (pokud ne nebezpečné) oteplování je, či může být. (…)

Je zde celá řada důrazných oponentů, „skeptiků“, „popíračů“, lidí, jejichž názory jsou odlišné. Jedním z nich je profesor Ian Plimer. A já. (…)

Jak vyplývá z podtitulu Plimerovy knihy Nebe a Země: Globální oteplování: pohřešovaná věda, jedná se o mimořádně profesionální a sofistikovanýtext, jenž si žádá prostudování, a nikoli pouze přečtení, a který tudíž není snadno přístupný pro každého čtenáře. To je také důvod, proč profesor Plimer napsal pokračování s poměrně nečekaným – a pro někoho snad matoucím – názvem Jak se nechat vyhodit ze školy (How to Get Expelled from School).

Titul dává tušit, že kniha není vědeckou publikací, nýbrž – jak naznačuje podtitul – „příručkou o změně klimatu pro žáky, rodiče a spekulanty“. Tento druh argumentace je velmi potřebným příspěvkem k celosvětové diskusi o tomto tématu. Já se pouze obávám, že – nehledě na svou jednoduchost – se nejedná o knihu pro děti. Minimálně proto, že tato kniha musí být nikoli pouze čtena, nýbrž studována.

Úplné znění Klausova textu v angličtině

Nic nového pod sluncem

Plimer argumentuje, že podnebí, hladina moří a tloušťka ledovcové vrstvy se v dějinách průběžně měnily a změny, jež pozorujeme, v současnosti nejsou významnější než změny v minulosti. V historii byly koncentrace atmosférického oxidu uhličitého vyšší než v současnosti, nevyvolávalo to však změnu klimatu, a stejně tak se v dobách, kdy byla pozorována vysoká hladina oxidu uhličitého, nevyskytoval se žádný překotný a nekontrolovatelný skleníkový efekt, tvrdí Plimer. Podle něj byla během poslední doby ledové koncentrace oxidu uhličitého mnohem vyšší než dnes.

V řadě zemí narůstá značné znepokojení, že žáci ve školách nejsou vedeni ke studiu exaktních věd, nýbrž k ekologickému aktivismu

Plimer v srpnu 2011 v emailovém interview pro ČESKOU POZICI uvedl, že knihu Jak se nechat vyhodit ze školy napsal pro patnáctileté děti, rodiče a širokou čtenářskou obec“ a představuje v ní vědecké poznatky a historii klimatických změn za posledních 4,5 miliardy let. Zabývá se však také současnými změnami, kdy ukazuje, že vše, co jsme změřili dnes, je v souladu s variabilitou a tempem změn pozorovanými v minulosti.

„V řadě zemí narůstá značné znepokojení, že žáci ve školách nejsou vedeni ke studiu exaktních věd, nýbrž k ekologickému aktivismu. Mám informace o tom, že jsou seznamováni s informacemi o globálním oteplování vyvolaném lidskou činností, zatímco o dějinách klimatických změn na planetě Zemi se neučí nic (tím pádem dochází ke zkreslení pohledu),“ uvedl Plimer.

„(Ačkoli) mají velmi neochvějné názory na životní prostředí, nemají (čerství vysokoškolští studenti) znalosti o exaktních vědách a používání jazyka, nemají schopnost přemýšlet nestranně, natož kriticky. Jediná prostá otázka ukáže, že zastávají ideologii, jež není podložená vědou,“ dodává australský profesor.

„Kniha obsahuje informativní část a také řadu jednoduchých otázek, které mohou studenti položit učiteli a zjistit, zda je jim vtloukán do hlavy environmentální aktivismus, zda se učitel v oboru orientuje či zda se pouze řídí osnovami,“ vysvětlil Plimer pro ČESKOU POZICI.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...