Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Jak se Kovarčíkovi povedlo získat od státních firem desítky milionů na konferenci?

USA

  15:53

Lesy ČR, Severočeské doly, ČD Cargo a ČEPS odmítají zveřejnit výši sponzorských příspěvků na akci Dny USA a EU.

Podnikatel Peter Kovarčík byl u státních firem opět velmi úspěšný. foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

Třídenní konferenci Dny USA a EU, kterou tento týden uspořádala v Praze na Žofíně společnost Teleaxis, patřící Peteru Kovarčíkovi, lobbistovi a příteli Václava Klause, sponzorovaly i velké české státní společnosti. Hlavním donátorem byly Lesy České republiky, ale i mezi menšími partnery jsme našli podniky Severočeské doly ze Skupiny ČEZ, ČD Cargo a vlastníka přenosové soustavy ČEPS.

Když se však těchto společností ČESKÁ POZICE zeptala, kolik peněz Kovarčíkovi poskytly, žádná z nich nebyla ochotna výši částky sdělit. Největší státní sponzor akce, Lesy ČR, dokonce odmítl vůbec na otázky odpovídat. Ani Kovarčík na náš dotaz nereagoval, ale loni ČESKÉ POZICI tvrdil, že náklady na stejnou akci v roce 2011 se vyšplhaly až na 25 milionů korun.

Kovarčíkova firma účast různých bývalých vysoce postavených světových politiků zajišťuje prostřednictvím agentury, jež tyto lidi „prodává“ jako celebrity na různé akce

Koncepce konference Dny USA a EU je založena na tom, že Kovarčíkova firma účast různých bývalých vysoce postavených světových politiků zajišťuje prostřednictvím agentury, jež tyto lidi „prodává“ jako celebrity na různé akce. Nejpropagovanější hvězdou letošních Dnů USA a EU byl Dick Cheney, viceprezident amerického prezidenta George Bushe a bývalý šéf firmy Halliburton Industries, která se proslavila kontroverzními zakázkami v okupovaném Iráku. Dalším slavným hostem byl například britský expremiér Gordon Brown.

Cena takto koupených účastníků se odvíjí zejména od výše jejich bývalých funkcí. O přehlídku padlých politiků v režii Kovarčíka byl sice zájem, ale v obecenstvu zasedli většinou studenti vysokých škol.

Kovarčíkovi náleží gratulace

O výši jednotlivých příspěvků od státních podniků přesto ČESKÉ POZICE získala několik informací. Lesy ČR podle důvěryhodných zdrojů letos poslaly Kovarčíkovi přesně tolik, co loni, tedy deset milionů korun. V roce 2011 se tento státní podnik k této částce, kterou Lesy ČR pořadateli poslali na základě velice podivného tendru, veřejně přiznal.

Společnost ČD Cargo (dcera Českých drah), kterou v době rozhodnutí o příspěvku na konferenci řídil bývalý ministr dopravy Gustáv Slamečka, podle informací ČESKÉ POZICE přispěla pěti miliony. Pokud i ČEPS a Severočeské doly, které měly na konferenci stejnou sponzorskou pozici jako ČD Cargo, poskytly také po pěti milionech, dojdeme k závěru, že Kovarčík od státních firem získal minimálně 25 milionů korun. Lobbistovi proto musíme k výjimečně úspěšnému fundraisingu v době ekonomické krize pogratulovat.

Dny USA a EU pořádá firma Teleaxis každý rok a mezi sponzory byly i loni státní firmy. Kromě již zmíněných společností Kovarčíkovi v roce 2011 přispěl též národní podnik Budějovický Budvar, ale pivovar výši příspěvku dodnes úzkostlivě tají. Budvar, který kvůli loňskému sponzoringu čelil kritice médií, mezi letošními partnery konference chyběl.

Za zády neměl pouze prezidenta Václava Klause, ale i premiéra Petra Nečase a pražského primátora Bohuslava Svobodu

Nenasytný Kovarčík však zkoušel štěstí i u dalších státních podniků. Podle informací ČESKÉ POZICE navštívil například generálního ředitele společnosti Čepro Jiřího Borovce, jenže, jak je ze seznamu partnerů vidět, nebyl úspěšný. Přitom za zády neměl pouze prezidenta Václava Klause, ale i premiéra Petra Nečase a pražského primátora Bohuslava Svobodu. Dva posledně jmenovaní totiž poskytli konferenci Dny USA a EU záštitu. Nečas dokonce akci slavnostně zahájil svým – mimochodem velmi zdařilým – projevem.

Pozoruhodná vysvětlení

Kromě toho, že se ČESKÁ POZICE sponzorů zeptala, kolik peněz od nich Kovarčíkova firma obdržela, zajímali jsme se též, proč se rozhodly na akci věnovat peníze.

ČD Cargo

Mluvčí podniku Jakub Ptačinský nám odpověděl: „Zmíněná konference je pro nás letos jediná mezinárodní akce tohoto typu, kterou máme v našem marketingovém rozpočtu. Účast na podobných podnicích má samozřejmě za účel zviditelnit firmu pro účastníky setkání – ať už přímým vystoupením v rámci samotné konference, tak i v odborných materiálech a sbornících, které jsou pak dále distribuovány k jednotlivým obchodníkům v zahraničí. Právě ti jsou pro nás důležitou cílovou skupinou, na kterou v mezinárodním měřítku míříme.“

Podle Ptačinského se firma profiluje jako silný evropský hráč, jako partner pro podnikání zahraničních společností na území ČR. „Je to podle nás běžný marketingový nástroj, stejně jako účast na odborných veletrzích, konferencích či obchodních jednáních komor, kde také prezentujeme své služby. ČD Cargo je největším českým a pátým evropským hráčem na trhu nákladní železniční dopravy, naše náklady na propagaci firmy se přesto pohybují hluboko pod běžnými výdaji naší konkurence,“ dodal Ptačinský.

Když jsme se mluvčího opětovně ptali na výši příspěvku, odpověděl, že ČD Cargo nečerpá žádné státní peníze, podporu ani jinou finanční pomoc z veřejných zdrojů. „Necítíme proto potřebu detailněji obhajovat naši marketingovou strategii, ani rozhodnutí ohledně účasti na jednotlivých akcích. Všechno naše počínání je v mezích zákona a pod stálou kontrolou dozorčích orgánů.“

Severočeské doly

Sponzorování akce zdůvodnily obdobně jako ČD Cargo. „Využili jsme příležitosti a stali se reklamním partnerem této mezinárodní mimořádně prestižní akce. Objem reklamního plnění je stejný jako vloni, protože i smlouva byla uzavřena již vloni za shodných podmínek pro oba ročníky. Bez souhlasu druhé strany nezveřejňujeme konkrétní částky,“ sdělil ČESKÉ POZICI člen představenstva a ředitel komunikace SD Vladimír Budinský.

Podle něj doly sponzorovaly Dny USA a EU proto, že se na této akci jedná o energetické budoucnosti Evropy i České republiky a také o surovinové a energetické bezpečnosti naší země. „Je známo, že zásadní pro energetiku ČR je dostavba Temelína a na tu se velice úzce váže scénář budoucí poptávky po uhlí. Pro nás, jako producenta hnědého uhlí, je velice důležité znát trendy, kterými bude naše domácí energetika směřována v blízké budoucnosti, protože potřebujeme plánovat naše strategické investice do těžební technologie,“ dodal Budinský.

ČEPS

Společnost zdůvodnila partnerství tím, že konference je v souladu s cílem podniku začleňovat aktuální témata o situaci v evropských elektrizačních sítích do všech úrovní jednání – národních, regionálních a evropských, stejně jako do diplomatických, odborných a mezioborových setkání. „ČEPS jako jedna z nejdůležitějších strategických společností v zemi se úzce zajímá o hospodářský rozvoj a nové trendy nejen v energetice. Zároveň vyhledává vhodné příležitosti ke sdílení zkušeností a informací o hospodářské situaci, které jsou úzce navázány na růst spotřeby elektrické energie. Správně zvolená strategie a plánování napomohou společnosti ČEPS ke zvýšení bezpečnosti a spolehlivosti dodávek elektrické energie a rozvoji elektrizační soustavy České republiky,“ odpověděla nám ředitelka komunikace firmy Zuzana Dvořáková.

Podle ní je pro ČEPS neméně důležitá i mezinárodní spolupráce a sdílení zkušeností. „Jistě víte, že vzhledem k rozvoji obnovitelných zdrojů energie a nadměrným přetokům elektřiny ze severní části Německa je nutné na všech možných úrovních navazovat spolupráci a informovat o nezbytnosti řešení aktuálních energetických otázek, které zasahují do všech úrovní fungování státu,“ dodala Dvořáková. O výši příspěvku, který firma Kovarčíkovi poskytla, však informovat odmítla.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...