Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Jak je to s prodejem Masarykova nádraží pod cenou

  9:47

Vedení Českých drah uvažuje o odprodeji parcel v okolí Masarykova nádraží soukromému konsorciu, musí ale respektovat smlouvy z roku 2004.

Podle generálního ředitele Petra Žaludy se České dráhy nemohou zcela vyvázat z nevýhodných smluv se společností Masaryk Station Development. foto: © ČESKÁ POZICE, Jiří Bušek, ČTKČeská pozice

Dráhy prodávají pod cenou pražské Masarykovo nádraží! Poplašné zprávy v médiích vyvolaly kritické reakce a málem i paniku veřejnosti. Scénář s náznaky korupce údajně vymyslel současný management Českých drah v čele s Petrem Žaludou. Jenže není ve skutečnosti všechno trochu jinak?

Vraťme se o několik let zpátky. V roce 2002 vyhlásily České dráhy výběrové řízení na partnera, se kterým by uzavřely společný podnik. Na starosti by měl revitalizaci drážních pozemků v okolí Masarykova nádraží a jeho rekonstrukci. Pozemky a budovy by získal do pronájmu až na padesát let. Z nabídek, které drahám zaslaly firmy Golub-Europe, TriGránit Czech Republic, European Property Development a Masaryk Station Investment, byl projekt posledně jmenovaného subjektu zvolen jako vítězný.

V polovině listopadu 2004 byla podepsána smlouva. Dozorčí rada ČD schválila vytvoření společného podniku – Masaryk Station Development (MSD), v němž si dráhy ponechaly 34procentní podíl. Zbytek drží konsorcium Masaryk Station Investment (MSI) složené z firem ING Real Estate Development, Sudop a Morávka centrum. ING se loni rozhodla sdružení opustit, protože část svých podnikatelských aktivit v Česku utlumí. V konsorciu by ji měla nahradit investiční skupina Penta, která do MSI hodlá kapitálově vstoupit.

Hotel i obchoďák

Ale zpět k původním velkolepým plánům s Masarykovým nádražím a jeho okolím z roku 2004. Vzniknout měly hotel i obchodní centrum. „Konsorcium se nám musí smluvně zavázat, že na rekonstrukci nádraží a další výstavbu vynaloží pět až osm miliard korun. Budovy na Masaryčce jsou staré už 115 let. Jde o státem chráněnou památku. Potřebné miliardy na jejich revitalizaci však stát mít nikdy nebude. Vytvoření společného podniku proto považujeme za optimální řešení,“ prohlásil v roce 2004 tehdejší generální ředitel Českých drah Petr Kousal.

Kontrakt s investorem například neupravoval, dokdy má být opravena budova nádraží, což byla pro dráhy jedna z prioritJenže s postupem let se plány měnily jen ve slovní proklamace. A použijeme-li klišé, ze skříní začaly vypadávat kostlivci, o kterých dříve nikdo nevěděl, případně nemluvil. Kontrakt například neupravoval, dokdy má být opravena budova nádraží, což byla pro dráhy jedna z priorit. „Ve smlouvě sice bylo určeno, že investor opraví nádraží, ale ten argumentoval, že stále nemá převedeny všechny nájemní smlouvy, a proto nezačne. Hrozilo, že budova spadne,“ vysvětluje nynější ředitel ČD Petr Žaluda.

Zablokovaná rekonstrukce nádraží není zdaleka jediným problémem. Smlouva z roku 2004 stanovuje, že konsorcium bude mít drážní nemovitosti v nájmu 50 let. Kontrakt mu také zajišťuje po dokončení projektu předkupní právo k parcelám. Šlo zhruba o 125 tisíc metrů čtverečních, a to včetně nádraží. Částka byla omezena maximální výší 900 milionů korun. Nikde nebyl stanoven žádný termín, dokdy má investor projekt završit, v jaké lhůtě má modernizovat nádraží a dohodnuta nebyla ani žádná inflační doložka. Teoreticky, aniž by byla porušena smlouva, mohl vyplatit investor drahám 900 milionů korun až za oněch padesát let.

Vraťte nádraží, kupte pozemky

Současné vedení drah tvrdí, že se nyní snaží o narovnání vztahu s investorem. Dle pracovní verze smlouvy by MSD měla vrátit nádraží, které si dráhy opraví zhruba za 100 milionů korun samy. Konsorciu ČD nabízejí odkoupení pozemků. Nepůjde ale o původně zvažovaných 125 tisíc metrů čtverečních, ale zhruba o 85 tisíc metrů čtverečních. Drahám by tedy zůstaly parcely pod nádražím. A to včetně těch, které by byly potřeba, pokud se jednou začne s výstavbou rychlodráhy na letiště.

Jednání o ceně parcel je ovlivněno uzavřenou – a doposud platnou – smlouvou z roku 2004. Vedení drah počítá s tím, že by mohlo získat 600 až 700 milionů korun, což po přepočtu na metr čtvereční vychází okolo 8200 korun. Smlouva z roku 2004 zaručovala investorům cenu za metr čtvereční 7866 korun. Většinu z kupní ceny, přibližně 400 milionů korun, by měly dle připravovaného kontraktu České dráhy dostat při podpisu, finální splátku pak v horizontu pěti let. „Na okamžité splacení nikdo nepřistoupí. Investor řekne, že cena je vázána na územní rozhodnutí a objem hmoty, kterou bude možné v daném území zastavět,“ vysvětluje Žaluda.

Z cenových map vyplývá, že průměrná cena stavebního pozemku v centru Prahy dosahuje bezmála 34 tisíc korun za metr čtverečníKonsorcium MSI potvrdilo, že má zájem o odkoupení pozemků v okolí Masarykova nádraží. „Vzhledem k řadě komplikací se od roku 2004 přípravu území Masaryčky nepodařilo významně pohnout z místa. Jsme přesvědčeni, že i pro České dráhy dává smysl nečekat dalších možná několik let na to, aby MSD obdrželo všechna povolení, ale prodat pozemky dnes za cenu, která již byla vysoutěžená v roce 2004,“ konstatoval Jan Hromádka, předseda představenstva MSD.

Ředitel drah Žaluda připouští, že narovnání mezi s MSD není z pohledu Českých drah supervýhodné. „V současné době ale nemáme k dispozici pozemek nezatížený žádnou smlouvou, ale porovnáváme jednu dohodu s druhou. Ta původní, doposud platná, je totálně nevýhodná. Ta druhá je méně nevýhodná. Musí ale vycházet z té z roku 2004,“ tvrdí Žaluda.

Z cenových map vyplývá, že průměrná cena stavebního pozemku v centru Prahy dosahuje bezmála 34 tisíc korun za metr čtvereční. „Jsem přesvědčen, že bychom o moc vyšší cenu za pozemky, než je ta navržená, ani v případě, že by před sedmi lety nebyla podepsána žádná smlouva, nedostali,“ tvrdí Žaluda. Parcely u Masarykova nádraží dnes totiž nejsou v územním plánu zakresleny jako stavební. O tom, zda by někdo z developerů zaplatil více, se lze jen teoreticky dohadovat. Jisté ale je, že nebýt smluv s MSD, mohly by dráhy nabídnout pozemky v soutěži i dalším zájemcům.

Nic není rozhodnuto

Žaluda tvrdí, že vyvázat se zcela ze smluv s MSD není možné. „Na to máme stohy právních posudků,“ dodává. I když je prý na hraně, zda při přípravě kontraktů nebyl spáchán trestný čin, právníci se nakonec přiklonili k názoru, že nikoliv. Formálně totiž bylo vše splněno, včetně schválení materiálů dozorčí radou drážního dopravce. Kontrakt, který by měl ten z roku 2004 nahradit, je téměř připraven, dolaďuje se finální podoba. Smlouvu musí akceptovat představenstvo a dozorčí rada. Mohou se přiklonit také k názoru, že pro České dráhy je výhodnější zachovat status quo.

„Při dnešní atmosféře může schvalování dohody trvat ještě hodně dlouho,“ připouští Žaluda. A je otázkou, zda se ho konečné debaty okolo smlouvy budou ještě týkat. Deník MF Dnes minulý týden napsal, že ministerstvo dopravy chce navrhnout Žaludovo odvolání. A dle odboráře Jaromíra Duška je prý veřejným tajemství, že důvodem je plánovaný prodej Masarykova nádraží. Paradoxem je, že smlouvu s MSD z roku 2004 Žaluda nepodepisoval, ale Dušek byl členem dozorčí rady, která ji tehdy schvalovala.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...