Jak designér Jozef Kabaň několikrát šokoval automobilový svět

V sobotu 4. ledna bylo slovenskému designérovi Jozefu Kabaňovi 47 let a zhruba deset let patří k elitě světového automobilového designu. Vše jako by odstartoval „čtyřoký“ facelift třetí generace Octavie.

Designér Škody Auto Jozef Kabaň představuje třetí generaci modelu Octavia. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Designér Škody Auto Jozef Kabaň představuje třetí generaci modelu Octavia. | foto: MAFRA – František Vlček
Designér Škody Auto Jozef Kabaň představuje třetí generaci modelu Octavia.

Kariéra Jozefa Kabaně je i vzhledem k jeho věku úctyhodná. V sobotu 4. ledna mu bylo 47 let a lze prohlásit, že už zhruba deset let patří k elitě světového automobilového designu, přičemž své kvality prokázal už mnohem dříve. I proto je o něho v automobilovém světě velký zájem. Na druhou stranu se Kabaň pohybuje v oblasti, kde jsou ega silná a boj o moc a nadvládu je téměř každodenním chlebem.

To, že se Kabaň vypracoval mezi nejceněnější automobilové designéry světa natolik rychle, je dílem jeho talentu a píle, ale zároveň štěstí. A to, zdá se, ho v uplynulých letech trochu opustilo. Přitom hned ze začátku kariéry mu souběh událostí přál – z bratislavské Vysoké školy výtvarných umění zamířil na stáž do Volkswagenu, v rámci které pracoval na modelech Seat Arosa a VW Lupo. Díky práci na nich získal i titul Master of Arts na slavné Royal College of Arts. Stalo se to v roce 1997, kdy se jím navržený Seat začal vyrábět.

Hvězdná kariéra

V roce 1999 navrhl vnější design slavného supersportu Bugatti Veyron, což ho dostalo do hledáčku největších a nejzajímavějších automobilek. Od roku 2003 působil u Audi, kde později šéfoval designu exteriéru, a pak v roce 2008 přešel do funkce, která ho, nejen v českých kruzích, zatím proslavila asi nejvíce – stal se šéfdesignérem automobilky Škoda. Jeho kariéra u Škody byla hvězdná, značce dal jasnou a jednotnou tvář, definoval i postupný rozvoj designu pro následující roky, coby inovativní prvek zapojil do designu vozu křišťál a intenzivně pracoval s grafikou světlometů.

Kabaňova kariéra u Škody byla hvězdná, značce dal jasnou a jednotnou tvář, definoval i postupný rozvoj designu pro následující roky, coby inovativní prvek zapojil do designu vozu křišťál a intenzivně pracoval s grafikou světlometů

Pak ale přišel rok 2017 a zásadní zlom – jeho „čtyřoký“ facelift Octavie nebyl všeobecně dobře přijat, byť časem si veřejnost na trochu netypický prvek zvykla. Krátce po představení faceliftu Kabaň oznámil, že od Škodovky odchází, a do budoucna měl šéfovat designu BMW. Zdálo se, že udělal další zásadní krok ve své kariéře a že u prémiové automobilky, která hledá designový styl pro budoucí léta, nadále poroste.

Kabaň se nejprve v březnu 2019 od BMW přesunul k automobilce Rolls-Royce, nejluxusnější divizi koncernu BMW Group, v říjnu pak oznámil definitivní konec u prémiové skupiny. Bylo to rychlé a mnohými nečekané, jenže zákulisní „šuškanda“ o něčem takovém hovořila už mnoho měsíců. I když to nikdo nepotvrdí, hlavním důvodem, proč Kabaň z koncernu zmizel, je nejspíš osoba šéfdesignéra celé skupiny BMW Group Adriana von Hooydonka.

Pod jeho šéfováním, které se vyznačuje zvětšováním ledvinek slavných vozů BMW, v uplynulých letech nevydrželo více „profíků“ – Anders Warming z Mini, Benoit Jacob od BMW, legendární Karim Habib z BMW i Giles Taylor z RollsRoycu. Hooydonk a Kabaň si tedy nejspíš nesedli, i když je tu i jiná teorie – že Hooydonk se cítil Kabaněm nejvíce ohrožen a pocítil, že by nemusel být do budoucna neomezeným vládcem designu u BMW. Proto přišlo nejdříve rychlé „povýšení“ do Rolls-Roycu a pak konec.

Překvapivé oznámení

Proč ani tam Kabaň nevydržel? Jednak zřejmě proto, že stále musel pracovat s Hooydonkem, jednak proto, že pro kariéru v konzervativním Rolls-Roycu je zatím asi příliš mladý. Šéfování designu v automobilce, která představí nový vůz jednou za mnoho let a navíc vytváří jednou za pár let individuální kreace pro nejbohatší zákazníky na světě, je totiž prestižní práce, ale z hlediska aktivního, pracovitého a možná trochu neposedného Kabaně možná na období před důchodem.

Kabaňovo oznámení návratu do koncernu VW je možná stejně překvapivé jako konec u skupiny BMW, ale v širších souvislostech dává smysl. Opět za to nejspíš mohou vztahy s předními designéry a drobná rošáda.

Ve složité chvíli se na Kabaně opět usmálo štěstí. Jeho oznámení návratu do koncernu VW je možná stejně překvapivé jako konec u skupiny BMW, ale v širších souvislostech dává smysl. Opět za to nejspíš mohou vztahy s předními designéry a drobná rošáda. Když Kabaň od koncernu VW odcházel, šéfoval designu koncernu Michael Mauer – a nejspíš s ním si Kabaň přestal rozumět, což vedlo k trochu „rozhádanému“ faceliftu třetí Octavie. Kabaň možná cítil, že pod Mauerem už nebude mít tolik svobody, jako měl u Škody dříve.

Mauer chtěl možná automobilku trochu zabrzdit v rozletu, aby neohrozila VW a Audi. Jenže Mauer teď v roli šéfa designu koncernu končí a vrací se do Porsche, kde šéfoval designu předtím. A na uvolněnou koncernovou šéfovskou židli usedne Klaus Bischoff, který dosud šéfoval designu vozů Volkswagen, a kterého Kabaň nahradí. A podívejte se, jak vypadají nejnovější Bischoffovy kreace – ID.3 nebo nový Golf. Lze u nich jistě pozorovat určitou spřízněnost s Kabaňovým stylem u Škody, což znamená, že by si Bischoff a Kabaň mohli rozumět.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.