Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Jak číst žebříčky univerzit?

Nemilované a kontroverzní, ale i velmi sledované poměřování univerzit je tu. Jaká byla podzimní sklizeň pro Česko? A jak se v poměřování univerzit může člověk, který se ve vysokém školství nepohybuje, vyznat? Rankingů totiž existuje spousta a mají i rozmanité zkratky: THE, QS, ARWU nebo BGU. Pojďme se podívat, co hodnotí.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
KV
Díky autorovi je mi spousta informací jasná,

naředili jsme si vysoké školství tak obludným způsobem, že studium na univerzitě v Česku evokuje u personalistů v zahraničí průměrnost. Došlo to tak daleko, že hodně schopných vyhledává radši studium na zahraničních školách a nakonec zůstávají po studiu v zahraničí.

Jediné v čem bychom se umístili v čele žebříčku (kdyby takový byl), by byli naši namyšlení rektorové.  Které víc než postavení jejich univerzity na kdejakém žebříčku, zajímá trapný boj s prezidentem své země. Ve světě dost nevídané.

0 0
možnosti
SP

S. Papacek

10. 11. 2015 9:21
Mise resp. raison d´etre univerzit...

Co je cílem, jaká je mise resp. raison d´etre univerzit?

Hospodařit s co největším rozpočtem? Být úspěšným podnikatelským subjektem? Vychovat čí zaměstnat laueráty Nobelovy ceny? Provozovat špičkovou (citovanou) vědu? Umístit se co nejvýše na žebříčku XY?

--------

A co VŠ studenti? Naši i zahraniční. Dělají se jejich žebříčky? Korelují s rankingem univerzit?

Byla by vhodná větší regulace kvality uchazečů o studium dle oborů (viz Německo)?

Existuje diskuse o těchto tématech?

Ale to jsou asi témata na jiný článek...

0 0
možnosti
RK

9. 11. 2015 21:33
A co zbytečné soukromé vysoké školy?

V poslední době byl (s neblahým spolupůsobením paní Dvořákové) umožněn vznik pochybných "vysokých" soukromých škol, především s ekonomickým zaměřením, s mizernými výsledky a naprosto nekvalitními učiteli, včetně neúspěšných politiků, u nichž vznikla otázka "kam s nimi když nic neumí"?  Takové školy nemají žádný význam, jen parazitují na různých dotacích.

0 0
možnosti
IN
Re: A co zbytečné soukromé vysoké školy?

Myslím, že jste propásl příležitost mlčet o věci, o kkteré nic nevíte.

Soukromé VŠ na žádných dotacích neparazitují, protože s výjimkou jedné (zdravotnická studia) žádné dotace nedostávají. Co se týká učitelů soukromých VŠ - většina z nich působí současně na veřejných VŠ, takže podle Vás při vstupu do budovy soukromé VŠ ztrácí svoji inteligenci, znalosti a dovednosti?

Naše vysoké školy trpí spoustou neduhů, některé tu byly pojmenovány - nabubřelost akademických hodnostářů, přesvědčení o tom, že jsou nejlepší, aniž by to bylo podloženo fakty... Osobně považuji za jejich největší problém (jako insider), že mánie čárkování za "výzkum" vedla k tomu, že výuka je na desáté koleji a studenti jsou pro řadu akademiků obtížný hmyz.. RIV "překvapivě" žádné nositele Nobelovy ceny nevytvořil a výsledky vzdělávání jsou v řadě případů tristní. Možná pro někoho paradoxně si právě studenti na soukromých VŠ dokáží "dupnout" pokud mají pocit, že se jim učitel nevěnuje dostatečně. A nestane se, aby místo n

0 0
možnosti
JJ

Jiri Janecek

9. 11. 2015 11:40
No nevim...

Da se studovat na PrF UK geografie v anglictine? Jaky podil doktorandu "odjinud" je v soucasnosti na ceskych VS? ...

----------

Na 58 podobnych otazek se da najit celkem neprijemna odpoved, ale umisteni ve ctvrte stovce v zebricku pomuze odvest pozornost jinam... Sedm zebricku udela v tomto sedmkrat lepsi praci...

---------

Jinak celkem komicka mi prijde predstava, jak prumyslovi manazeri z Osaky hledaji partnera pro vyvoj podle seznamu univerzit v THE... Nebo jeste lepe, univerzita A si podle umisteni v zebricku najde univerzitu, se kterou bude spolupracovat...

0 0
možnosti
DS

10. 11. 2015 15:12
Re: No nevim...

Asi byste se manažerům z Osaky divil.

Spíš je problém, že se kvůli žebříčkům na univerzitách přestává učit. Naše čínská studentka z Princetonu (máme je tu každý rok) říkala, že si vybrala Princeton protože se stále ještě věnují výuce. Třeba trvalá jednička THE Caltech má systém 3/2 kdy studentům Bc vybraných Colleges uznají jejich tři ročníky jako dva na Caltechu. Proto má Caltech v PhD/MSc. více studentů než v Bc. A mají mnohem míň práce se základními kursy. I pro ty College je to výhoda, jdou na ně lepší studenti, takže typická win-win situace.

Tenhle systém jsem navrhoval českým univerzitám aby si vybíraly nejlepší absolventy VOŠ. Výsledek byl, že naopak akreditační komise zakázala kurzy z VOŠ uznávat. Výsledkem je, samozřejmě, že vysoké školy mají kvalitu VOŠ.

0 0
možnosti