Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hrát Wagnera, nebo ne? Věčná otázka.

  4:51

Izraelci vystoupili v Bayreuthu s kusem od Wagnera. Jde o symbolický krok, jenž mění pohled Židů na kontroverzního skladatele?

Izraelský komorní orchestr s dirigentem Robertem Paternostrem zkouší v Bayreuthu na ostře sledovaný koncert 25. července, při němž zaznělo i dílo Richarda Wagnera. foto: © ReutersČeská pozice

V bavorském Bayreuthu se právě koná tradiční festival oper Richarda Wagnera, světoznámého skladatele a neméně proslulého antisemity, a monumentální Festspielhaus praská ve švech pod náporem diváků, orchestrů i pěvců ve stohlavých sborech. Tento týden se však větší pozornost upřela na méně impozantní Stadthalle, kde v bayreuthské jámě lvové vystoupil Izraelský komorní orchestr, navíc s dílem od samotného „satana“, tedy Wagnera.

Pro připomenutí: v židovském státě platí už od jeho vzniku a v praxi ještě o deset let déle (1938) neoficiální embargo na provozování děl Richarda Wagnera, jehož myšlenky a hlavně hudbu využili ke svým děsivým cílům nacisté. Izraelské orchestry Wagnera nehrají doma, natož přímo v Bayreuthu, které si zvolil za hlavní místo produkce svých oper. Důvody jsou z izraelského pohledu asi docela pochopitelné: svědci holokaustu tam i jinde stále žijí. Bude tedy mít vystoupení Izraelského komorního orchestru následovníky? Nebo to byl jen ojedinělý výkřik?

Hojně medializovanou kauzu rozebírá například novinář Giulio Meotti, jenž trvá na tom, že Wagner by měl být pro Izraelce tabu i nadále. Stephen Moss v listu The Guardian zase není k německému skladateli tak příkrý.

Oddělit, či neoddělit hudbu od myšlenek?

„Je načase oddělit Wagnerův světonázor od jeho umění,“ řekl dirigent Roberto Paternostro k prvnímu provedení Wagnerova díla izraelským tělesem v Německu. „Wagnerova ideologie a antisemitismus byly hrozné, ale na druhou stranu byl velkým umělcem,“ dodal Paternostro, jenž je sám Žid a jeho matka a další příbuzní prošli holokaustem. A prohlásil, že je třeba „svést dohromady obě strany – Izrael i Wagnera“. Nicméně ani Paternostro nezkoušel s orchestrem na bayreuthský koncert v Izraeli. Ještě pro to prý nedozrál čas.

Těžko lze  jakoukoli ideologii hledat v orchestrálním kousku Siegfriedova idyla, který Wagner napsal pro svou ženu Cosimu

S Paternostrem se žurnalista Meotti neshodne, Wagnerův světonázor (svůj antisemitismus popsal již v roce 1850 v eseji Židovství v hudbě) od jeho kompozic neodděluje. Právě naopak. Izraelští muzikanti by neměli provádět mistrovské opery jako Tristan a Isolda nebo Mistři pěvci norimberští jednoduše proto, že Wagner byl notorický antisemita a Hitler miloval jeho hudbu. Podle Meottiho však existuje ještě jeden, hlubší důvod: umělecká odpovědnost. V dnešní době, kdy opět hrozí recidiva antisemitismu, a vyrojili se všelijací popírači holokaustu, je Wagner užitečným příkladem toho, že když jedinec – a proč ne hudební génius – šíří zlé myšlenky, může to mít i skutečné důsledky. Proto by měl zákaz Richarda Wagnera dle něj platit dál.

Stephen Moss argumentuje opačně. Podle něj by Wagnerův antisemitismus neměl zastínit jeho hudební dílo. A klade otázku, do jaké míry je nenávist k Židům v jeho skladbách obsažena. Na což se názory různí – například slavný Ring se dá vykládat na mnoho způsobů. Těžko lze však jakoukoli ideologii hledat v orchestrálním dvacetiminutovém symfonickém kousku Siegfriedova idyla, který Wagner napsal pro svou ženu Cosimu. Izraelský komorní orchestr volil opatrně. Podle Mosse bylo jeho vystoupení v Bayreuthu správná věc, i když za to v Izraeli sklidí kritiku. Jen tím, že se bude Wagner hrát, píše, lze pochopit jisté zneklidňující aspekty jeho umění. Nikoli tím, že bude tabu.

Těžko radit Židům s jejich historickými zkušenostmi. Wagner ale svými názory pobuřoval své souputníky ve druhé polovině 19. století a opravdu nemohl tušit, že si Adolf Hitler zamiluje a zprofanuje jeho hudbu. Je to důvod pro zákaz Wagnerova díla, byť pouze v Izraeli? Přes chytrý marketingový krok a neodmyslitelnou reklamu (i negativní), kterou vystoupení izraelského orchestru v Bayreuthu přineslo jak tělesu, tak pořadatelům (což jsou částečně i skladatelovi potomci), se domnívám, že byl učiněn symbolický krok k tomu, aby i v Izraeli vzali hudbu (nikoli myšlenky) Richarda Wagnera na milost. Ta si to zaslouží.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...