Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Horké Vánoce s mýtným. Přijde stát o 22 miliard?

Slovensko

  18:29

Boj o mýto na silnicích 1. třídy začíná, Kapsch či SkyToll se trumfují cenou. Hejtmani se obávají přesunu dopravy na silnice nižších tříd.

Zakázku na dálniční mýtné systémy vyhrála firma Kapsch před pěti lety. Nyní se chce – s polovičními bránami – přesunout i na krajské silnice 1. třídy. Konkurence protestuje. foto: Česká PoziceČeská pozice

Vypráví se pohádka o „nadílkách“ v resortu dopravy, které rok co rok dějí se v čase vánočním. Příběhy o smluvních dodatcích podepsaných v období Vánoc zněly Českem za ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS). Rek nové doby – ministr Vít Bárta (VV) – jal se bojovat s devítihlavou saní zvanou korupce. Jaké však bylo překvapení poddaných i šlechty (včetně hejtmanů), když veřejnoprávní televize přinesla 9. prosince reportáž, ve které se praví, že se ministr – bez výběrového řízení, takzvaného JŘBU – přiblížil dohodě s firmou Kapsch o zpoplatnění silnic 1. třídy a rýsuje se využití mikrovlnné technologie s výstavbou mýtných bran napříč republikou. A to i přesto, že se Praha stane srdcem družicové navigace Galileo.

Rozdíl v zisku údajně vychází na 22 miliard korun za šest let provozuKonkurence zahájila protiútok. ČESKÁ POZICE získala materiál, který koluje mezi politiky. Analýza porovnává dvě z nabídek předložených ministerstvu dopravy. Návrh Kapsche počítá s tím, že zpoplatnění asi 2500 kilometrů vybraných silnic vynese státu do roku 2016 celkem 14,605 miliardy korun. Kdežto SkyToll, jenž provozuje satelitní mýtné na Slovensku, přichází s cifrou 36,4 miliardy za pokrytí všech silnic 1. třídy, jichž je v ČR kolem 9000 kilometrů. Ano, rozdíl by údajně za šest let činil 22 miliard! Oba zisky vycházejí z nabídek, které ministerstvo dostalo. Výnosy vycházejí ze nynějších sazeb mýtného:

Nabídka Kapsch
(mikrovlna, zpoplatnění 2526 km na šest let)
Náklady: 4,829 mld. Kč
Výnosy: 19,434 mld. Kč
Zisk státu: 14,605 mld. Kč (zhruba 203 milionů za měsíc)

Nabídka SkyToll
(hybrid, zpoplatnění asi 9000 km na šest let)
Náklady: 3,6 miliardy Kč
Výnos: 40,0 miliardy Kč
Zisk státu: 36,4 miliardy (zhruba 505 milionů korun  za měsíc)

Je už kontrakt upečený? „Informace o blížící se dohodě se společností Kapsch není nic jiného než názor redaktora České televize Jakuba Linky. Ministerstvo žádné takové prohlášení neposkytlo! Naše vyjádření se vztahovalo obecně k budoucím plánům na využití mýtného systému v ČR; záznam byl následně doplněn bez našeho vědomí o prohlášení Kapsche,“ řekl ČESKÉ POZICI Bártův mluvčí Jakub Ptačinský.

Nyní jsou prověřovány indikativní nabídky. „Jakýkoliv další posun bude veřejnosti sdělen. Do té doby se ostře vymezujeme proti pokusům firem nechat se zatáhnout do jejich PR aktivit a konkurenčního boje,“ říká mluvčí. Ministerstvo dopravy oslovilo čtrnáct firem se žádostí o „indikace“ na další fáze zpoplatňování silnic 1. třídy i nižších stupňů. Nabídky zaslalo deset firem. Rozsah řešení i jejich cenové rozpětí jsou velké. Dle ministerstva jde o „nezávazný průzkum a mapování trhu, které nemá vliv na budoucí uzavírání smluv“.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) – dle některých informací zaskočené zprávou o blížící se dohodě s Kapschem – pro ČESKOU POZICI uvedlo, že rozhodnutí o mýtném jsou čistě v režii ministerstva jako zřizovacího orgánu a „ŘSD nepreferuje žádný ze systémů, pouze plní rozhodnutí ministerstva“. Za letošek se na mýtném dle ŘSD vybere 6,5 miliardy.

Kapsch: lepší je mikrovlna

ČESKÁ POZICE požádala o vyjádření oba citované uchazeče. Z porovnání mikrovlnného a hybridního řešení, které Kapsch rovněž zvažoval (náklady na hybrid by u téže firmy činily 10,4 miliardy), se dle společnosti jeví jako pro stát výhodnější varianta rozšíření mikrovln. V první etapě by šlo dle ČT o 789 kilometrů nejvytíženějších „jedniček“.

Platby mobilním operátorům by satelitní řešení prodražovalo, tvrdí Kapsch„U kamionů by se nemusely měnit palubní jednotky. Tím vycházejí i provozní a investiční náklady příznivěji,“ tvrdí David Šimoník, mediální zástupce Kapsche. „Je tu i další faktor. Mýtné založené na satelitu používá GSM datový přenos, a ekonomiku řešení proto dlouhodobě negativně ovlivní platby mobilním operátorům,“ dodává. Doba zbudování bran, jež mají vypadat jako sloupy veřejného osvětlení, závisí na počtu kilometrů, ale dle tvrzení Kapsche se to dá zvládnout za osm měsíců.

Autoři analýzy to považují za nesplnitelné: „V roce 2006 postavil Kapsch na dálnicích za devět měsíců cca 170 mýtných bran. Tento počin uvedl Kapsch jako světový rekord... Ovšem tyto pozemky patří státu. Pozemky pro výstavbu bran na silnicích v krajích jsou většinou soukromé! Stavba bez stavebního řízení je nezákonná. A to má být bran minimálně 237,“ píše se v nesignovaném textu. Stejně tak je kritizován rozestup bran (asi pět kilometrů), který kvůli křížením hypoteticky nezajistí zdárný výběr mýtného.

Neobává se firma, že dopravci se budou vyhýbat bránám? „Objíždění není otázkou technologie – riziko platí pro satelit i mikrovlnu – a podle sdružení dopravců Česmad je neekonomické jakýkoliv mýtný úsek objíždět. Na základě poznatků, nejen z ČR, se míra vyhýbání se mýtnému objížděním pohybuje mezi jedním a třemi procenty,“ říká mluvčí Kapsche.

SkyToll: satelity jsou budoucnost

Jedna z firem, jež sází na hybridní technologii, už funguje na Slovensku. SkyToll během prosince dokonce zkoušela svůj satelitní systém na trase z Bratislavy do Prahy: „Připravili jsme to za šestnáct dní, aniž by se musela postavit jedna jediná mýtná brána,“ uvedl pro ČTK ředitel Matej Okáli. Zkušební jízdu označil za demonstraci pružnosti systému. Levnější nabídku SkyTollu považuje ale za nereálnou Kapsch. Dle jeho šéfa Karla Feixe je zadání z ministerstva zatím příliš obecné a skutečně srovnatelné nabídky by vzešly až z přesně zadaného tendru.

„Hybridní řešení SkyTollu umožňuje zabezpečit od 1. července 2011 efektivitu výběru vyšší než 98,8 procenta, komplexní a celoplošnou implementaci systému, nízké investiční i provozní náklady včetně rozšiřování sítě podle požadavků státu a projekt mezistátní interoperability mezi ČR a Slovenskem,“ popisuje Anton Bódis, manažer komunikace SkyTollu. Největší výhodou je dle něj ekonomická stránka satelitního systému: i při skoro čtyřnásobné délce silnic má být pořizovací cena o miliardu korun nižší.

Pro hybridní řešení je i česká firma Princip, jež vyvíjí a na Slovensko dodává palubní jednotky OBU-R. Pozitivem by byla kompatibilita „krabiček“ – stačilo by do paměti přihrát soubor. Použitý DSRC modul si rozumí i se současným mýtem v ČR.

Byly by vydané státní granty na vývoj hybridů zmařenou investicí?Rozhodnutím pro mikrovlnou technologii, tedy Kapsch, by dle předsedy představenstva firmy Princip Vladimíra Vejvody přišly vniveč granty ze státního rozpočtu věnované na vývoj satelitních jednotek firmám i univerzitám. „Tyto prostředky, více než sto milionů korun, by byly zmařenou investicí. Pokud se umožní rozšířit mýto byť jen o několik set kilometrů mikrovlnnou technologií, pak satelitní technologie v ČR během příštích šesti let nebude! Tehdy končí smlouva s Kapschem,“ říká šéf společnosti, jež v roce 2006 obdržela od Evropské kosmické agentury cenu Galileo Masters za vývoj hybridní jednotky.

Spory obou táborů těžko rozsoudí novináři. Co na to odborníci? „Expertní skupina pro ministerstvo, kterou vedu, pracuje s pěti variantami. Jako nejvýhodnější se jeví hybridní systém, který nevyžaduje výstavbu mýtných bran a je možné i další rozšíření,“ řekl ČESKÉ POZICI Petr Moos, prorektor ČVUT. Oslovení vědci z Bratislavy se k porovnání nechtěli vyjadřovat. Satelitní řešení má podporu v bruselských řádech: jedna ze směrnic doporučuje přednostní užití satelitních a GSM technologií.

Pro zavádění „hybridu“ se vyslovil i Český svaz vědeckotechnických společností (ČSVTS). „Má mnoho výhod. Všechny křižovatky jsou zaměřeny s přesností metru, lze jednoduše a centrálně měnit zadání pro výběr mýta – nejen sazby, ale i úseky a denní dobu, po kterou budou vybírány. Postačí jedna palubní jednotka pro celou Evropu! A navíc, budování a provozování satelitního systému je levnější. A my přeci chceme šetřit. Nebo ne?,“ táže se geodet František Beneš, člen předsednictva ČSVTS.

„Prvotřídní“ mýto nevoní hejtmanům

Podle Michala Haška (ČSSD), předsedy Asociace krajů ČR, dávají hejtmani přednost systému bez bran, protože „rozdíl ve výhodnosti pro stát se nepohybuje v jednotkách či desetikorunách, ale v miliardách korun, tak složitě šetřených třeba na podpoře tělesně postiženým“, napsal Hašek v deníku Právo. Již dříve se proti zavádění mýta vyslovil Liberecký kraj. „Rozšíření systému na silnice 1. třídy nedoporučujeme, jelikož  intenzity na nezpoplatněných silnicích nejsou takové, aby byl systém ekonomický,“ uvedl hejtmanův náměstek Martin Sepp.

Zavedení mýtných bran do krajů je několikanásobným zločinem, říká hejtman RathCo by zavedení mýta na silnicích 1. třídy znamenalo pro kraje? Nastiňuje to vzkaz z jihomoravského hejtmanství: zpoplatnění přinese pravděpodobně snahy řidičů a provozovatelů kamionové dopravy přesunout trasy na nezpoplatněné vozovky nižších tříd, jež jsou majetkem krajů. Avšak ty nejsou na vyšší zátěž stavěny – důsledkem mohou být poničené silnice a vysoké náklady na údržbu, které by chtěly kraje hradit od státu. Objížďkami, hlukem a škodlivinami by mohly být ohroženy obce. Každopádně Jihomoravský kraj doporučuje mýtný systém, jenž by byl i při budoucím rozšiřování sítě kompatibilní.

Ostřejší slova volí středočeský hejtman David Rath (ČSSD), který už v březnu řekl Miroslavu Kalouskovi (TOP 09), že má „jméno Kapsch vytetováno na čele.“ Podle něj je přiklepnutí mikrovlnného mýtného do krajů „několikanásobným zločinem,“ jak řekl Rath ČESKÉ POZICI. Jednak v rovině finanční, protože je prý předražený a zastaralý, dále v rovině bezpečnostní a ekologické, protože „sloupy hyzdí krajinu“ a hrozí i krádeže nafty ze zdrojových agregátů. Před několika týdny psal v této věci dopis ministru Bártovi. „Ať zapomenou, že by nám tu někdo na pozemcích stavěl mýtné brány,“ říká Rath.

Vánoce jsou sice svátky klidu a míru, ale válka už bublá.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!