Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

„Hledá se supervědec!“ Startuje mediální kampaň na výzkumná centra.

Evropa

  22:26

Ministerstvo školství chce zpopularizovat vědecká střediska skrytá za mnoha zkratkami. Sází na kampaň za 5,7 milionu korun.

foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

RIV, GAČR, TAČR, RVVI, ELI, CEITEC nebo BIOCEV. Redakční kolegové si už běžně dělají legraci ze zkratek, které se v prostředí výzkumu a vývoje jaksi automaticky používají. Jednou z „nejpopulárnějších“ je u našich editorů bezpochyby OP VaVpI čili Operační program Výzkum a vývoj pro inovace, z nějž je budována řada výzkumných středisek – ukrytých opět za mnoha dalšími zkratkami jako AdMaS, IT4I, NETME, Algatech, NUDZ, CETOCOEN, HiLase, CENAKVA, RICE, ALISI, OVI, FNUSA-ICRC, SIX nebo SUSEN či AdmireVet...

Povědomí o tom, co budou tato střediska financovaná z evropských peněz vytvářet a vyvíjet (natož jaká je jejich kvalita a šance na uživení), má jen nemnoho zasvěcených. Ministerstvo školství, jež v uvedeném operačním programu spravuje balík 2,4 miliardy eur (61,8 miliard korun), proto spustilo mediální kampaň, v níž veřejnosti vzkazuje, že to nebudou vyhozené peníze.

Reklama na nové „supervědce“, jak tištěné inzeráty uvádějí, poběží až do 4. listopadu. Například v úterý 17. září měla MF Dnes celostránkový inzerát a z bezplatného deníku Metro vypadávala na cestující brožurka věnovaná – pozor, zkratka – OP VaVpI.

Zapojte se, vzdělávejte se, dejte o sobě vědět a „staňte se hvězdou na světové úrovni“, vybízí titulní strana sešitku, kde strukturní virolog Pavel Plevka z brněnských laboratoří CEITEC láká k navštívení nového webu www.opvavpi.cz. Na něm se vyjímá třeba i sympatická ekofyzioložka Petra Rajsnerová, jež pracuje v klimatologickém centru CzechGlobe.

Vědci v tisku

„Jedná se o tiskovou kampaň, která probíhá od 3. září do 4. listopadu, přičemž tisková inzerce se objeví jak v denících (MF Dnes, Metro, Blesk nebo Sport), tak v týdenících (Ekonom, Euro, Instinkt, Týden, Reflex), čtrnáctidenících (Epocha) nebo měsíčnících (Lidé a země). A to formou grafické inzerce, advertorialů a vkladu,“ řekl ČESKÉ POZICI Radek Melichar z tiskového odboru ministerstva školství.

„Na kampani spolupracujeme s mediální agenturou Mindshare, která vzešla z výběrového řízení. Celá kampaň bude stát necelých zhruba 5,7 milionu korun, přičemž vítězná nabídka znamená značnou úsporu nákladů ze schváleného rozpočtu,“ doplnil Melichar, dle nějž je v ceně zahrnuto i monitorování a vyhodnocení dopadů i efektivity této propagace.

Cílem tiskové kampaně, která chce oslovit co nejširší masu čtenářů starších patnácti let, je zviditelnění OP VaVpI u široké veřejnosti (s tiskovou kampaní počítá nastavení evropských fondů v rámci povinné publicity, v každém programu je standardně vyčleněna částka právě na prezentaci). Ministerstvo tím chce:

  • informovat veřejnost o smyslu a přínosech operačního programu pro život v České republice (tj. jaká vědeckovýzkumná infrastruktura je a bude v jeho rámci budována);
  • informovat o realizovaných a pokročilých projektech OP VaVpI (také o výstupech výzkumu a vývoje, které vzejdou z práce nově budovaných výzkumných týmů složených z českých a zahraničních odborníků);
  • zároveň jako řídicí orgán programu oslovit mladé vědecké pracovníky pro práci v regionálních vědeckovýzkumných centrech a centrech excelence, v nichž program nabídne téměř 3300 pracovních míst.
Představení tajemných zkratek pro masy

V aktuálním vlepu je blíže představeno osm vědeckých středisek: například třeboňský Algatech skrývá za jménem výzkum řasových technologií využitelných pro paliva či krmiva budoucnosti, brněnské CMV má vyvíjet lepší materiály pro péči o zdraví a třeba AdmireVet se zabývá vývojem veterinárních vakcín; o olomouckém Biomedregu respektive Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM) již ČESKÁ POZICE opakovaně psala, neboť s ním spolupracuje jeden z nejcitovanějších českých vědců – Jiří Bártek z Kodaně.

Inzerát na OP VaVpI se objevil i v pražských médiích, ačkoliv vědci z metropole neměli dosud možnost z něj čerpat. To se mění.Inzerát na OP VaVpI se objevil i v pražských médiích, ačkoliv vědci z metropole neměli dosud možnost z EU fondů čerpat peníze. To se mění. Připravena je i výzva, jež by to pražským vysokým školám měla umožnit. K dispozici jsou nyní více než dvě miliardy korun.

Vzhledem k celkovému objemu operačního programu je částka za tuto kampaň nicotná; snad budou utracené peníze k užitku a výjimeční vědci – neřkuli „supervědci“ – se v Česku za pár let i najdou. K samotnému provedení kampaně však může mít leckdo připomínky. Třeba jako nejmenovaný redakční kolega, který při zběžném pohledu na leták s doktorem Plevkou, jenž nedávno získal prestižní ERC grant, prohlásil: „To je nějaká reklama na prací prostředky, ne?“

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!