Lidovky.cz

Harvard je on-line a zdarma. Přihlaste se!

  12:31

Prestižní americké univerzity sázejí na vzdělávání po webu. Lze nahradit klasické přednášky postavené na dialozích profesorů se studenty?

foto: © ČESKÁ POZICE, UrbČeská pozice

Zmíním-li v přítomnosti svých vrstevníků zkratku MMORPG, nastane moment, jenž golfista Roy McAvoy ve filmu Zelený svět popsal slovy „pukrle bohu“. Jako by se na okamžik zastavil čas, oni na pár milisekund zatrnou a jejich mysl odcestuje do paralelních světů. Třeba do World of Warcraft, kde naposledy se svými kamarády vyvraždili bandu elfů, do fantasy říše Ultima Online či středověké země Lineage II – prostě na všechna ta místa, kde v minulosti rádi hráli takzvané Massive-Multiplayer Online Role-Playing Games, tedy on-line počítačové hry o více hráčích, které se dnes těší nevídané popularitě.

Kdybych si ale před nimi posteskl, že zrovna nemám čas na pivo, poněvadž mě večer čeká několikahodinová seance MOOC, pravděpodobně by na mě zírali jako vegetarián na hovězí tatarák. Přitom jsou Massive Open Online Courses, tedy vyučování on-line, tím možná nejzajímavějším internetovým trendem současnosti.

Slovem revoluční nedávno označily univerzity Harvard a Massachusetts Institute of Technology (MIT) svůj nový projekt. Svatostánky amerického školství budou společně prostřednictvím internetu nabízet on-line vzdělání úplně každému a zadarmo. Projekt, jenž odstartuje na podzim, se jmenuje edX a zmíněné vysoké školy do něj investovaly šedesát milionů dolarů.

Vzdělání zdarma pro dvě miliardy lidí

Již dnes se můžete na webu edX přihlásit například na sedmiměsíční kurz, v jehož rámci vás David J. Malan, instruktor z Harvardu, zasvětí do tajů počítačové vědy. Anebo například můžete projevit svůj zájem o čtyřměsíční exkurzi do světa chemie pevných látek s profesorem Michaelem Cimou z MIT. S profesory prestižních univerzit bude moci od září spolupracovat každý, kdo má přístup k internetu, takže něco přes dvě miliardy lidí.

Jedním z nich je 24letý Ind Ašvit Rego, jehož příběh nedávno popsala agentura Associated Press. „Nikdy jsem si nedokázal představit, že by mě jednoho dne mohl vyučovat profesor z MIT a k tomu ještě zadarmo,“ jásá mladý inženýr. Příznivci nového trendu tvrdí, že vyučování on-line spustí rapidní nárůst počtu vysokoškolsky vzdělaných lidí, což by mohlo popohnat technologickou inovaci a ekonomický růst. Nový trend zároveň nabízí řešení všem, kteří se kvůli titulu doposud odmítali beznadějně zadlužit.

Harvard a MIT budou on-line za 3, 2, 1...

Vzdělávací bublina

Aktuální vývoj by měl potěšit například spoluzakladatele platebního systému PayPal a úspěšného investora do mladých internetových startupů Petera Thiela. Nedávno si postěžoval, že se v Americe právě nafukuje nová bublina. Podle něj totiž hrozí, že hypoteční krizi nahradí takzvaná higher education bubble, tedy bublina vysokoškolského vzdělání.

„Opravdový problém nastane, když je něco nadhodnocené, a přesto v to všichni věří,“ tvrdí Thiel a dodává: „Vzdělání je dnes pravděpodobně jedinou věcí, které lidé v Americe ještě důvěřují. Zpochybnit smysl vzdělání je opravdu nebezpečné, je to absolutní tabu. Je to, jako byste prozrazoval malým dětem, že neexistuje Santa Claus.“

Přesvědčení, že vzdělání má v dnešním světě jako jediné ještě smysl, může přerůst do extrému navzdory pravdivému fundamentuTaková přesvědčení však mohou podle Thiela přerůst do extrému navzdory pravdivému fundamentu. Ne vždy jde o promyšlené investice, varuje expert, spíš o prosté konzumování převlečené za investování. „V minulých letech si lidé kolikrát brali půjčky, aby si pořídili větší dům s bazénem, a lhali si, jak dobře hospodaří a jak chytře se připravují na stáří,“ říká Thiel, podle něhož je to například s Harvardem podobné.

Tam prý také přece nejde pouze o vzdělání. Nikdo nezaplatí čtvrt milionu dolarů, jen aby mohl číst básníka Goeffreyho Chaucera. „Slib, že stačí se tam dostat a máte do konce života vystaráno, může vést ke zcela nezdravým nárokům,“ varuje spoluzakladatel PayPalu. Jenže přesně to školy tvrdí a častokrát tím dokonce odůvodňují zadlužení svých studentů.

V minulosti bylo dáno, že vysokoškolské vzdělání v USA za svou cenu stálo. I v případě, že se člověk musel zadlužit, aby se k titulu dostal. V posledních letech však podle nejnovějších studií roste nejen nezaměstnanost, ale rovněž počet absolventů, kteří se po školních letech vracejí domů do „mama hotelu“. 

Prorok Gates

Na první bezplatnou hodinu edXu se přihlásilo 154 tisíc studentů ze 160 zemí a podle šéfa projektu Ananta Agarwala vyjádřilo 120 univerzit zájem se k Harvardu a MIT připojit. Pomalu ale jistě se tak plní sen Billa Gatese, který se v poslední době beztak zajímá víc o budoucnost školství než softwaru. Nové vzdělávací technologie dle něj zajistí, že se budeme chtít učit celý život. A navíc zrevolucionizují školní třídu, je přesvědčen druhý nejbohatší muž planety.

Dle Gatese pomohou moderní technologie učitelům zefektivnit svou práci a v žácích vzbudit nový zájem o učivo, a to nejen u vysokoškoláků. Zatímco v roce 2000 se v USA o on-line vyučování zajímalo pouze 45 tisíc studentů, o deset let později se s pomocí internetu vzdělávaly již tři miliony středoškoláků. Aktuální studie amerického ministerstva školství rovněž ukazují, že takzvané kombinované vyučování, mix výuky s pomocí internetu a klasického vzdělávání ve třídách, pomohlo žákům zlepšit si známky o čtrnáct procent.

Vznikají nové, poutavé interaktivní způsoby vyučování, jež jsou mnohem lákavější než tradiční učebnice. Na školství si brousí zuby například kalifornský koncern Apple, jenž před časem energicky vstoupil na trh s elektronickými učebnicemi. Na slavnosti v newyorském Guggenheimově muzeu šéf marketingu firmy Phil Schiller představil vzorky nových učebnic a ukázal, jak mohou autoři i učitelé jednoduše vytvářet vlastní učební texty a skripta pro své žáky.

Potenciál je obrovský. Analytická skupina Forrester Research oznámila, že elektronické knihy se zatím na trhu učebnic podílejí pouhými 2,8 procenta. Firma Apple předpokládá, že tablety koupí pro žáky školy a učební obsah přijde nejvýš na 15 dolarů.

Analytik učitelem

Studenti i učitelé s pomocí internetu aktivně vyhledávají zajímavé on-line přednášky. Modelem budoucnosti by se mohla stát internetová školaKhan Academy. V roce 2004 začal americký analytik Sal Khan prostřednictvím videoportálu YouTube doučovat svou mladičkou sestřenici matematiku. Dnes jeho bezplatné on-line lekce sledují měsíčně více než čtyři miliony studentů z celého světa včetně dětí Billa Gatese, který nově vzniklou akademii finančně podporuje.

Facebook, Twitter a spol. podporují mezinárodní spolupráci studentů i učitelů a přenášejí diskusi o vybraných tématech do kyberprostoruCEO Googlu Eric Schmidt se nechal slyšet, že tato platforma má potenciál nadobro změnit vzdělávací systém. S Khan Academy, která v minulých sedmi letech publikovala více než 121 milionů videopřednášek, dnes spolupracuje přes 700 škol. „Můžeme dětem v Africe, sportovcům, hercům či vězňům zdarma nabídnout lepší vzdělání, než o jakém kdy snili,“ míní Khan.

Velký vliv na vzdělávání budou mít sociální sítě. Facebook, Twitter a spol. podporují mezinárodní spolupráci studentů i učitelů a zároveň přenášejí diskusi o vybraných tématech do kyberprostoru, kde se snadno propojí s odbornými články, digitálními učebnicemi či obsahem na YouTube.

Velké úspory

Digitalizace školství není pro Gatese novinkou. Tento trend pojmenoval již koncem roku 2010. Během své přednášky na konferenci Techonomy 2010 nastínil představu budoucího vývoje školství v USA. Vyšší vzdělání označil za značně neefektivní kvůli času, který musejí studenti na univerzitách trávit, i kvůli nákladům.

Který student bude chtít v budoucnu platit statisíce za Harvard, když bude moci získat stejný titul z pohodlí svého domova včetně večeře od maminky?V nezveřejněné části rozhovoru pak Gates řekl, že za pět let budou na internetu zdarma dostupné nejlepší přednášky na světě. „Bude to lepší než výuka na jakékoli univerzitě,“ prohlásil. Hlavní výhodou podle něho bude, že se tím vzdělání stane pro každého dostupné. Digitalizace by navíc šla společně s obrovskými úsporami. Studenti by ušetřili čas a univerzity zase náklady na provoz. Dle Gatese by úspory mohly činit až 90 procent.

Jako každý nový trend si i MOOC našlo rychle i své kritiky. Někteří tvrdí, že by vzdělávání on-line a zadarmo na školství mohlo mít stejný dopad, jaký měl bezplatný internetový obsah například na tradiční média. Který student bude chtít v budoucnu platit statisíce za Harvardovu univerzitu, když bude moci získat stejný titul z pohodlí svého domova včetně večeře od maminky?

Jiní jsou zase přesvědčeni, že klasické přednášky, postavené na dialozích profesorů se studenty, nelze nahradit – že reál je prostě reál. Lidé, kteří po večerech paří „MMORPGéčka“ by nesouhlasili. Elfů je v reálném světě totiž podobně málo, jako možností pro 24letého mladíka z Indie učit se od profesora z MIT.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.