Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Halík: Kardinál Duka si v 21. století hraje na baroko

Ve čtvrtek 16. června zahájilo činnost Centrum pro politickou filozofii, etiku a náboženství. Tomáše Halíka, muže, který byl jeho iniciátorem, jsme se při této příležitosti ptali nejen na smysl nové instituce, ale i na roli a podoby náboženství v 21. století či na to, jak vnímá dnešní Rusko.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

A. Mánková

1. 9. 2016 8:05
Oralita

V rovině diskuse obou pánů jde skutečně o baroko, v tom má pan. Duka pravdu. V míře požírání se navzájem jsou na tom stejně jako téměř celý civilizačně křesťanský okruh. Zaslechli oba pánové něco o tom, že se pán ježíš postil 40 dnů a jaká Proměna se s ním pak stala? Což se zase vyhoupnout trochu výše pane Halíku? Dříve Váš hlas zněl lépe.

0 0
možnosti

J. Křivan

14. 8. 2016 14:42
pane Hanzlíku,

přečetl jsem si se zájmem všechny Vaše příspěvky. Mám pocit, že jsou určeny pro trochu jiné auditorium nežli jsou diskutující na ČP. Přesto jsem si opět poučil a to o nerozlučné dvojici, ideologií a vírou. Náš pohled na Tomáše Halíka se ale kupodivu shoduje, i když vychází z úplně protichůdných výchozích pozic.

PS. Jistě víte, že Halíkova znalost díla Čapka je vlastně jen "rodinná" záležitost.

0 0
možnosti

J. Hanzlík

14. 8. 2016 20:03
Re: pane Hanzlíku,

Ano, je mi to známo. Miroslav Halík, otec Tomáše, byl velkým znalcem Čapkova díla. Tomáš Halík byl tehdy hostem Společnosti bratří Čapků a přednášel na téma Archetypy Čapkova díla pohledem C. G. Junga. Skvělé téma, které se vymykalo tehdejší "vládnoucí" ideologii. Děkuji za připomenutí!

0 0
možnosti

J. Hanzlík

13. 8. 2016 17:59
Baroko je krásné pro oko

i pro Tomáše Halíka k nátěru Jeho Eminence Dominika Duky jako ducha minulosti. Oba pány v duchu zdravím s tím, že moje srdce je na straně "natřeného" Dominika. Ohlasy žádné od těch, kteří nepochopili, ani od těch kteří nesouhlasí a ostatním děkuji za tichý souhlas. Ovšem nedělám si iluze o návštěvnosti tohoto diskusního koutu a současně si uvědomuji, že moje pojetí je obtížně diskutovatelné.

0 0
možnosti

J. Hanzlík

13. 8. 2016 14:42
Halíkův ideologický sen

Žádná nová cesta "globálního a široce otevřeného křesťanství", která by otevírala šanci novým karierám bazarových vyprodavačů a handlířů s relikviemi "unaveného křesťanství" se nekoná a konat nebude! Tím méně zásluhou sociálně charismatického papeže Františka, který staromilsky "zažehnává" chudobu pobídkou k rozdávání bohatství jeho sobeckými vlastníky, které patří do almužnické minulosti. Halík by se měl konečně pustit do studia ekonomiky a ne se nechat unášet svatou prostotou papeže Františka, který se pokorně nastěhoval z rezidence do skromnějších pokojů. Kultovní a zároveň kulturní kolos církve nelze provozovat v jurtách nebo zemljankách s rouchy z pytloviny.

Naivně hraná a nakonec falešná pokora intelektuálů se pohybuje v řádu ideologie nikoliv víry. Jak může tento farizej mluvit o unaveném křesťanství, když vidí nekonečné zástupy mladých nadšených lidí při všech římsko-katolických akcích i mších pod širým nebem? Ano, člověk je bytost kultovní a náboženská, ale nikoliv jak říká Halík s adj

0 0
možnosti

J. Hanzlík

13. 8. 2016 14:44
Re: Halíkův ideologický sen

Ano, člověk je bytost kultovní a náboženská, ale nikoliv jak říká Halík s adjektivem jinde "beznadějně náboženská"!

0 0
možnosti

J. Hanzlík

12. 8. 2016 17:48
Halíkova myšlenková klec

Pročítám ten článek rozhovoru znovu a znovu a stále více dotírá ten Halíkův zoufalý intelektový kolotoč "hledání a vstřícnosti". Co chce ten pochybovač o víře hledat?! Kristova mise je jasná a pro věřící závazná! Ostatně Kristův příběh, dokumentující strhujícím způsobem otřesné lidské vlastnosti, by měl být kulturním klenotem pro celou euroatlantickou civilizaci bez toho, že by byl podmíněn povinným praktikováním kultu!

Snad záměr přeměny církve na debatní klub? To je intelektuálská nadutost vedoucí zákonitě k paralyzování víry! Věřící muslimové těží právě z této intelektuální lability a vysmívají se nám, kdo vlastně jsme, čemu věříme a trumfují v debatách s křesťanskými hostiteli, kteří jsou vesměs hlupáky, vyškolenými našimi věčnými "hledači" ke xenofilnímu vítání do světa materiálního dostatku a duchovní pustoty. Copak potom lze imigrantům vyčítat, když si přivlečou kult s nepřijatelnými způsoby na hony vzdálenými kompatibilitě s našimi kulturními zvyklostmi a tradicemi, které soustavně zpochy

0 0
možnosti

J. Hanzlík

12. 8. 2016 17:50
Re: Halíkova myšlenková klec

které soustavně zpochybňujeme?

Copak opravdu Tomáš Halík neví, že se civilizace šíří a upevňuje vedle kultu též nápodobou zvyků, chování a nikoliv elitními diskusemi s ďábelskou prolhaností pyšných citových invalidů?! Tím absolutně neshazuji schopnosti lidského intelektu, vybaveného pro vědu a filozofii, které se v této kulturní krizi opět zahazují s ideologií. Mám stále silnější obavu, že skutečné humanitní vzdělání není možné bez víry. Jak pevná je víra "hledačů"?

0 0
možnosti

J. Hanzlík

12. 8. 2016 8:06
Halíkova závist kočáru jeho eminence

Tak mě napadl tento bulvární titulek, který je ekvivalentem názvu článku. Pokud pečlivě sledujete Halíkovy výroky, tak nepřehlédnete, že si tento karierní mezináboženský protředník chtěl vlastně rozdělit arcibiskupovu roli v církvi. Zatímco pan kardinál Duka by uspokojoval věřící profánním výkonem kultu, Halík by se staral o osvětu církve její přípravou na epochální pokorně tuctovou existenci s jiným stejně hodnotným (!) náboženstvím. Církev není slepá a Halík patrně cítí, že v církvi kariéru neudělá, tak po "triumfálním" ocenění svých mezináboženských aktivit, s nemalým finančním efektem, se rozhodl pro mediální ofenzivu a nikoli pro pouhou reakci na arcibiskupovy výroky. K jeho náhlé a nezvyklé odvaze přispívá i panický strach z islámu, který už v mediích projevil výrokem o nepředstavitelné řeži, která by následovala po naší nevstřícností k tomuto kultu.

0 0
možnosti

J. Hanzlík

11. 8. 2016 15:50
Jen osobní vzpomínky a zklamání

Tento článek tady "visí" dlouho a také dlouho jsem váhal vložit svůj příspěvek do diskuse pro charakter některých příspěvků. Pan prof. Tomáš Halík je vzdělaný a kultivovaný intelektuál a bohužel také velice submisivní člověk, který slouží svému významu a dnes již upřímně řečeno mimocírkevní kariéře. Pamatuji si ho z dávných a odvážných přednášek o Karlu Čapkovi v Divadle hudby. Byl jsem nadšený, jen mě překvapil - což samozřejmě není důležité - jeho na naše poměry neobvyklý orientální vzhled. Také jsem kvitoval jeho vstřícná a laskavá vystoupení na obranu víry před proticírkevně naladěným obecenstvem.

Časem mi však neunikly některé jeho upřímné výroky o svých pochybnostech ve víře s otevřeným odporem k řádovému životu. Na otázku novinářky proč nezvolil, vzhledem ke svým duchovně knižním aktivitám, život v řádové komunitě odpověděl: "Prosím vás, zkazit si život?!" Nikoliv názor, ale příkrost výroku mě zarazila. Bylo to překvapivé u ctitele jesuitského řádu a pozdějšího adoranta jezuity papeže Fran

0 0
možnosti

J. Hanzlík

11. 8. 2016 15:53
Re: Jen osobní vzpomínky a zklamání

papeže Františka.

Kariéru odstartoval na půdě ekumenického ovzduší církve v příznivém světle pro poloilegální disidentství. Časem publikoval a jeho práce byly církví obětavě šířeny. Trpělivá cesta a jeho mimořádná osobní submisivita ve vztahu k církvím jiných denominací i kultům nekřesťanským vedly k významné ceně, kterou převzal a pro kterou hlasovali i muslimští zástupci v příslušné radě. Pan profesor je především kariérním humanistou a kněžství je pro něho "jen" domovská role. Kdo by se rád po vší té pyšné slávě nevracel domů k všednímu odpočinku.

Náhle propuklá Halíkova odvaha k polemice s panem kardinálem Dominikem Dukou, primasem českým, je jen excesem jeho evropských ambic, které se však nenaplní pro nemožnost kulturní fúze duchovního náboženství se světským ambiciózním kultem. Pan kardinál je sice nakloněný k české politické reprezentaci, která není zrovna šťastně zvolená, ale je s národem ve chvílích nejistot stejně jako byl kardinál Tomášek. To ovšem je pro rozdováděného Ha

0 0
možnosti

4. 7. 2016 16:42
Duka v baroku, Halík - těžko uhádnout

Prof. Halík vehementně propaguje a obhajuje výsledky euroatlantické kultury, aniž si všímá tristních socioekonomických reálií, které euroatlantická politika, vedená myšlenkami socialistické internacionály, v globálním rozsahu přinesla.

Zadlužení ČR stouplo ze 159 mld. Kč (rok1993) na 1800 mld. Kč v roce 2015, vývoz demokracie a svobody způsobil rozvrat a občanské války v celé řady států, doprovázených utrpením milionů lidí..

Jak daleko od pravdy jsou názory prof. Halíka, ukazuje prorocké konstatování M Thatcherové: „Sjednocená Evropa je klasickým utopickým projektem, pomníkem marnivosti intelektuálů, programem, jehož nevyhnutelným údělem je krach.“ (Umění vládnout , Statecraft, 2002, zdroj P. Paulczynski ,Virtually,29/8/16).

K páně profesorovým názorům je příhodné připomenout poučení Žalmu 101: „Kdo svého bližního tajně pomlouvá, toho umlčím. Povýšené oči a srdce nadutá nikdy nestrpím!“.

0 0
možnosti

Z. Meisner

4. 7. 2016 9:14
srovnání možné je.

k Panu Prunerovi: Srovnávat věci jakkoliv odlišné a v jiné době, lze.

Brežněvova okupace ČSSR byla evropská, "soft" verze toho, co umí Rusové (viz Budapest) a co ukázal Putin ve druhé čečenské válce kde jen v Grozném koncem války vyvražděno 20-40 tisíc lidí, vesměs žen, dětí, starých a těch, kdo již nemohli utéci. Bojovníci tou dobou již v horách, Grozný se "dobýval" vhazováním granátů do sklepů s lidmi. O troskách Putin tehdy veřejně prohlásil, že se město obnovovat nebude (města neničil ani Džingischán).

Pak názor změnil a Groznyj se nechal nákladně a efektně postavit pro loyální, centrálně řízenou populaci, ale to je již jiná kapitola.

0 0
možnosti

J. Křivan

4. 7. 2016 15:13
Re: srovnání možné je.

Pane Meisnere, zacházíte s fakty poněkud zjednodušeně. Jako příklad, Groznyj je město, ve kterém žili především Rusové, ne Čečenci, ti většinou žijí v okolních horách. Teď už tam Rusové prakticky nežijí. Na základě nesprávných informací nelze dojít ke správným závěrům.

0 0
možnosti

3. 7. 2016 11:15
Kdo koupil Halíkův oxfordský doktorát?

Je jasné, že tento doktorát pro gaunera Halíka koupil další gauner - pan Sekyra, který nahromadil majetek okrádáním lidí při restitucích, při prodávání předražených bytů atd. Část nakradeného majetku nyní Sekyra užil že postavil v Oxfordu něco pro studenty a tím jednoduše koupil gaunerovi Halíkovi doktorát. Je to všechno ku zvracení.

0 0
možnosti

Z. Meisner

3. 7. 2016 21:46
Re: Kdo koupil Halíkův oxfordský doktorát?

Sorry, Oxford opravdu, ale opravdu nejsou plzeňská práva. Kritika Sekyry je na místě, kritika resp.bránění jeho nevhodných developerských záměrů je na místě, jsem na tomto foru erudovaných "znalců" a kritiků asi jediný, kdo se v tom konkrétně angažuje. Nicméně boháči morálních kvalit lepších i horších sponzorovali (ují) vysoké školy, nadace, studenty staletí. Viděno skrze vaši optiku, by se musela univesit zavřít, profesory vyházet, diplomy sebrat.

Dehonestovat Halíkovu erudici, cestu a výsledky tím, že kdosi konečně nesponzoruje jen fotbal či hokej ale m.j. i akademickou půdu, je argument vskutku hodný poručíka Duba, Zdeňka Nejedlého....

0 0
možnosti