Google vyhlásil válku pirátům

Nejpopulárnější internetový vyhledávač Google se rozhodl, že výrazně omezí prezentaci nelegálního obsahu na webu

Larry Page a Sergej Brin vyhlásili válku pirátům. Nová kampaň Googlu má podpořit tvůrce originálního obsahu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Larry Page a Sergej Brin vyhlásili válku pirátům. Nová kampaň Googlu má podpořit tvůrce originálního obsahu. | foto: © GoogleČeská pozice
Larry Page a Sergej Brin vyhlásili válku pirátům. Nová kampaň Googlu má podpořit tvůrce originálního obsahu.

Kalifornský internetový gigant Google se rozhodl radikálně přehodnotit svůj vztah k ochraně autorských práv na internetu. Rozsáhlé úpravy výsledků vyhledávání mají za cíl výrazně omezit prezentaci nelegálního webového obsahu. Iniciativa Googlu vznikla po dohodě s nositeli autorských práv, jejichž díla jsou nelegálně nabízena na internetu. Kampaň chce v první řadě podpořit tvůrce originálního obsahu a zpřístupnit jej uživatelům na úkor pirátských kopií.

„S rychlým růstem množství obsahu na internetu, zejména v otevřených publikačních platformách, roste samozřejmě i počet žádostí o stažení pirátského obsahu. Už nyní máme vytvořený systém a nástroje, kterými tyto situace pružně řešíme,“ řekla ČESKÉ POZICI manažerka komunikace české pobočky Googlu Janka Zichová a dodala: „Vzhledem k rychlému vývoji na internetu teď chceme tyto systémy i nástroje ještě vylepšit, abychom výskyt pirátského obsahu v rámci našich služeb v co největší míře omezovali a naopak podporovali obsah originální.“

Jinými slovy: z bezplatného pirátského materiálu těží jen uživatelé, a to už nás pěkně štve.

Google slibuje, že bude „důvěryhodné žádosti“ ze strany nositelů autorských práv řešit do 24 hodin. Zároveň chce společnost zlepšit a urychlit proces jejich podávání. Dalším úderem v boji s piráty bude výrazné zvýhodnění autorizovaného obsahu při vyhledávání. „Většina uživatelů má zájem o legální obsah a zajímají je stránky, které jim tento obsah zpřístupní. Budeme hledat způsoby, jak takový obsah lépe indexovat a umožnit uživatelům ho snáz najít,“ upozornila Zichová. Jak toho chce konkrétně dosáhnout, společnost zatím zřejmě netuší. „Budeme experimentovat,“ píše v tiskové zprávě.

oficiálním blogu je firma Sergeje Brina a Larryho Page konkrétnější: „Na webu je víc než bilion unikátních URL. Každou minutu lidé nahrají na YouTube víc než 35 hodin videa. Jsou to fantastické věci. Obsah, který nás donutí zamyslet se, který nás dokáže rozesmát, který nás naučí nové věci. Služby, které bychom si před deseti lety nedokázali představit – iTunes, NetFlix, YouTube a další – nám tento obsah zpřístupňují a zajišťují, aby tvůrci za svou práci byli řádně odměněni a zároveň se o ni mohli podělit s celým světem.“

Jinými slovy: z bezplatného pirátského materiálu těží jen uživatelé, a to už nás pěkně štve, navíc je pro nás mnohem výhodnější, když se na všechno budete koukat na YouTube.

V neposlední řadě jde samozřejmě také o image. Již v roce 2009 tvrdil harvardský profesor Ben Edelman v článku pro americký magazín Forbes, že kdokoliv, kdo chce najít pirátský obsah, začne na Googlu. „Google dnes dělá totéž, co The Pirate Bay,“ neváhal Edelman dokonce přirovnat vyhledávač k největší světové databázi s pirátským obsahem.