Francie odloží zdanění internetových gigantů. Česko zatím nikoli

Americké internetové giganty, jako je Google, Amazon nebo Facebook, vydělávají velké peníze z reklam v jednotlivých evropských zemích, ale příjmy zdaňují jinde, především ve vybraných daňových rájích. Členské státy Evropské unie se však zatím neshodly, jak těmto korporacím příjmy zdanit, řada zemí přišla s vlastním sólovým řešením.

Miroslav Petr 3.2.2020
„Spouštím vyšetřování Facebooku, abych zjistila, zda jejich kroky ohrožují... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy „Spouštím vyšetřování Facebooku, abych zjistila, zda jejich kroky ohrožují... | foto: Reuters
„Spouštím vyšetřování Facebooku, abych zjistila, zda jejich kroky ohrožují...

Digitální daň z reklamních příjmů internetových gigantů stále víc dělí Evropu. Francie, která schválila zpoplatnění webové reklamy na svém území už loni v létě, teď částečně ustoupila nátlaku USA. Francouzi daň pro firmy, jako je Google, Amazon či Facebook, odloží minimálně do konce roku. Jenže jiné země, které se už také rozhodly elektronické podnikání největších korporací zpoplatnit, si trvají na svém. Včetně Česka.

Evropa má jasno – převážně americké internetové giganty vydělávají velké peníze z reklam v jednotlivých zemích starého kontinentu, ale příjmy zdaňují jinde – ve vybraných daňových rájích. A protože státy EU se zatím neshodly, jak těmto korporacím příjmy zdanit, řada zemí přišla s vlastním sólovým řešením.

Spor o českých sedm procent

Reakce amerického prezidenta Trumpa zatím směřovala jen na Francii – pohrozil zavedením vysokých cel na dovoz francouzského zboží. A Francouzi, kterým měla daň přinést ročně v přepočtu 12,6 miliardy korun, couvli. Francie nepřistoupí ke zdanění digitálních gigantů, dokud nevznikne nějaké mezinárodní řešení, prohlásil francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Měl jím na mysli vytvoření jednotných pravidel zdanění na úrovni Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), sdružující 36 ekonomicky rozvinutých států světa včetně Česka.

O zavedení digitální daně, kterou by u nás mohly začít platit internetové giganty ještě letos v navrhované výši sedmi procent z ročního příjmu z reklamy v Česku, už začali jednat poslanci. Pro její zavedení jsou téměř všichni včetně opozice. Výhrady ale panují ohledně termínu nebo výše sazby.

Takové řešení podporuje i ministryně financí Alena Schillerová (za ANO). Jenže vytvoření a schválení globálních pravidel bude trvat déle než do konce letošního roku, spíš tři až čtyři roky. Do té doby chtějí Česko a některé další země, jako je Spojené království, Itálie nebo Rakousko, uplatňovat vlastní pravidla. Rizika zavedení amerických cel se nebojí. „Když dojde k mezinárodní dohodě, daň odpadne,“ prohlásil britský ministr financí Sajid Javid. A podobně mluví i ministryně Schillerová.

„Když můj technický tým zpracovával návrh, tak jsme se bavili s experty z (americké) ambasády a vysvětlovali jsme jim celou tu úpravu a dvě zásadní věci. Že úpravu bereme jako dočasnou na čtyři roky a že jsme připraveni ji kdykoli zrušit v okamžiku, kdy se dohodne a přijme řešení OECD,“ říká Schillerová. O zavedení digitální daně, kterou by u nás mohly začít platit internetové giganty ještě letos v navrhované výši sedmi procent z ročního příjmu z reklamy v Česku, už začali jednat poslanci. Pro její zavedení jsou téměř všichni včetně opozice. Výhrady ale panují ohledně termínu nebo výše sazby.

Českých sedm procent, jež by mělo přinést státnímu rozpočtu pět miliard korun ročně, je totiž nejvyšší sazba ze zemí, které tuto daň už zavedly nebo ji plánují. Mezi českými poslanci padají návrhy na její snížení na úroveň v jiných zemích, tedy na pět nebo tři procenta. „Kloníme se k tomu, abychom parametry tohoto zákona nastavili podle pravidel, která se dojednají v OECD do konce tohoto roku, abychom tady neházeli čísly sedm, tři, pět procent,“ nechal se ve sněmovně slyšet třeba lidovecký poslanec Ondřej Benešík.

Jak v Česku danit velké internetové korporace

  • Návrh ministerstva financí: sedm procent z ročního příjmu z reklamy v České republice.
  • Minimálně pět miliard korun – odhadovaný přínos pro státní rozpočet..
  • Vztahuje se na

firmy s ročním celosvětovým obratem nad 750 milionů eur (19,1 miliardy korun) – Google, Amazon, Facebook,…

firmy s ročním obratem za uskutečněné zdanitelné služby v Česku minimálně 100 milionů korun.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.