Lidovky.cz

Firma Airbus: Samořiditelný automobil i autobus míří do vzduchu

  18:14
Firma Airbus připravuje létající stroje pro osobní, nákladní i městskou hromadnou dopravu. Technologie již má z valné části k dispozici, přesvědčit musí společnost, trh a úřady.

Logo letecké společnosti Airbus. foto: Reuters

Lidé dojíždějící do zaměstnání prostojí v dopravních zácpách v průměru sto hodin ročně. Tvrdí to studie společnosti Inrix, která se zabývá výzkumem takzvané kyvadlové migrace. Jiné zdroje uvádějí, že do 15 let bude 60 procent světové populace žít ve městech. I díky těmto vlivům pozvolna končí obliba života na předměstích, která v USA začala v 50. letech 20. století. Předměstské oblasti se totiž od center měst výrazně vzdalují, případně pro jejich výstavbu již není prostor.

Sílící urbanizace a geograficky nevyvážený demografický vývoj, jakkoli jejich potenciální dopady na životní i společenské prostředí nejsou růžové, mohou pro některé firmy představovat také tržní příležitost. Po svém na ně reaguje firma Airbus. Do konce příštího roku hodlá největší evropský výrobce letadel představit první funkční prototyp samořiditelného létajícího vozu. Svou vědeckofantastickou představu hodlá do deseti let uvést na masový trh.

Řešení přijatelné i pro úřady

Vývojem prototypu se zabývá útvar Airbus A3, který sídlí v americkém Silicon Valley. Inženýři letecké firmy tvrdí, že řadu technologií pro připravovaný počin již mají k dispozici, konkrétně baterie, motory nebo avioniku, tedy přístrojovou výbavu letadel. Chybí spolehlivé rozpoznávání objektů a technologie zabraňující střetu s nimi.

Zástupci divize Airbus Helicopters se domnívají, že řešení autonomních vzdušných dopravních prostředků bude přijatelné i pro relevantní úřady

Právě na nich inženýři kalifornského pracoviště A3 pracují – vyvíjejí platformu pro autonomní létající stroje. Výsledky jejich práce mohou sloužit individuální i nákladní přepravě. Na projektu s vývojovým označením Vahana spolupracuje také divize Airbus Helicopters. Její zástupci se domnívají, že řešení autonomních vzdušných dopravních prostředků bude přijatelné i pro relevantní úřady.

Pracoviště A3 bylo založeno letos v květnu. Vede jej Paul Eremenko, který předtím působil ve firmě Google v postu technického ředitele divize Advanced Technology and Projects (ATAP). Do jeho profesního portfolia patří například koncept modulárního mobilního telefonu, jenž nese označení Project Ara.

Jako DARPA

Pracoviště A3, které spadá do struktur firmy Airbus, bývá přirovnáváno k výzkumné organizaci DARPA , již financuje americké ministerstvo obrany. Podobně jako ona se věnuje několika projektům, jež by měly zásadně ovlivnit další vývoj v odvětví. Projekt Vahan rozhodně nepatří mezi prvotiny firmy Airbus v oblasti městské letecké přepravy.

Pracoviště A3, které spadá do struktur firmy Airbus, bývá přirovnáváno k výzkumné organizaci DARPA , již financuje americké ministerstvo obrany

Její inženýři ve Francii a v Německu se již delší dobu zabývají vznášejícím se strojem podobným autobusu. Projekt nese název CityAirbus. Jeho cílem je funkční prostředek městské vzdušné hromadné dopravy. V první fázi by stroj mohl pilotovat člověk, časem by však přešel na plně autonomní provoz.

Použité technologie musejí vzít v první řadě na milost regulační úřady. Zástupci Airbusu předpokládají, že letecká osobní přeprava v blízké budoucnosti rozšíří dopravní sítě chytrých měst. I díky nim se stanou o něco chytřejší.

Firma Airbus není v nově vznikajícím tržním segmentu osamocena. Na „létající automobily“ se zaměřila řada projektů. Většinou přejímají technologie a přístupy používané u dronů. Jejich dopravní prostředky mají být tiché, ekologické, bezpečné a v neposlední řadě cenově dostupné, například projekty PAL-V, Volocopter, Lilium Jet, Skyrunner či slovenský AeroMobil.

Nákladní přeprava autonomními drony

Zástupci firmy Airbus předpokládají, že případná výroba městských leteckých dopravních prostředků by kapacitně stonásobně překonala dnešní produkci divize Airbus Helicopters. První poptávku čekají především od provozovatelů dnešních taxislužeb, dokáží-li na novinku zareagovat dostatečně rychle.

Firma Airbus Helicopters získala možnost testovat od poloviny roku 2017 službu nákladní přepravy autonomními drony nad kampusem Národní univerzity v Singapuru

Bezpilotní letecká doprava se díky dronům stala v posledních letech předmětem vládní, respektive úřední regulace. Primární důvod pro její zavedení je bezpečnost, a to nejen provozní. „Pohyb dronů nad městskými aglomeracemi bez dohledu vzdáleného pilota žádná země na světě neumožňuje,“ říká Bruno Tabel, vedoucí inženýr projektu Skyways ve společnosti Airbus Helicopters.

Právě jeho tým se snaží rozšířit současné omezení leteckého provozu a sladit je s připravovanými projekty autonomních vzdušných dopravních prostředků. Letos podepsala firma AirbusHelicopters memorandum o porozumění se Singapurským úřadem pro civilní letectví. Získala tak možnost testovat od poloviny roku 2017 službu nákladní přepravy autonomními drony nad kampusem Národní univerzity v Singapuru.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.