Lidovky.cz

Facebooku vyrostl soupeř. Microsoft koupil síť LinkedIn.

  12:30
Tvůrce operačního systému Windows přijde síť LinkedIn, která má v současnosti 433 milionů registrovaných uživatelů ve více než 200 zemích světa, na 629 miliard korun. Vyzve tím na souboj celý svět. Facebooku Marka Zuckerberga vyrůstá silný soupeř. Mnozí odborníci přesto nad akvizicí kroutí hlavou.

Logo internetové sociální sítě LinkedIn foto: Reuters

Oznámení, že sociální síť LinkedIn, která bývá někdy nazývána Facebookem pro profesionály, mění majitele, rozvířilo jinak klidné vody technologického průmyslu. IT gigant Microsoft tento nákup vyjde na 26,2 miliardy dolarů, tedy v přepočtu 629,3 miliardy korun.

Web, který měsíčně použije na 105 milionů odborně kvalifikovaných pracovníků a uchazečů o práci, má celkem 433 milionů registrovaných uživatelů ve více než 200 zemích světa. Rozhodně tedy patří k těm úspěšnějším. Přesto však mnozí nad akvizicí Microsoftu zvedli obočí.

V přepočtu na akcii totiž tvůrce Windows zaplatí 196 dolarů. A to je o polovinu více, než kolik činila páteční závěrečná cena akcií. Po pondělním oznámení ale akcie LinkedInu začaly stoupat velmi blízko této ceně.

Pro Microsoft jasná volba

LinkedIn by na transakci měl jedině vydělat. A to i tehdy, když celý obchod zamítne regulátor. V tom případě by Microsoft musel firmě zaplatit 725 milionů dolarů. V případě úspěšného dokončení akvizice pak sociální síť zůstane nezávislou značkou a její stávající generální ředitel Jeff Weiner bude podávat reporty přímo šéfovi Microsoftu Satyovi Nadellovi. Bude ale moci profitovat ze zázemí společnosti, jejíž operační systém používá až 90 procent všech počítačů světa.

Z pohledu Microsoftu jde o zcela logický krok a je až s podivem, že k němu nedošlo dříve. Firma je sice největším výrobcem softwaru na světě, ale potýká se s poklesem na trhu s osobními počítači.

Z pohledu Microsoftu jde o zcela logický krok a je až s podivem, že k němu nedošlo dříve. Firma je sice největším výrobcem softwaru na světě, ale potýká se s poklesem na trhu s osobními počítači. Na trh sociálních sítí se přitom snažila proniknout už v roce 2012, kdy za 1,2 miliardy dolarů koupila podnikovou platformu Yammer.

LinkedIn však poskytne Microsoftu mnohem širší možnosti. Skupiny profesionálů představují zbrusu nový prodejní kanál a těm, kteří už některé řešení firmy z amerického Redmondu používají, bude síť sloužit jako skvělý doplněk. Informace o uživatelích jednak pomohou Microsoftu lépe zacílit na své zákazníky, ale především pak těmto zákazníkům pomohou při oslovování jejich zákazníků, což by měl být jeden z hlavních trumfů v boji se společností Salesforce, současnou jedničkou na trhu s řešeními pro řízení vztahů se zákazníky.

LinkedIn také před časem koupil platformu vyvíjející online vzdělávací nástroje Lynda.com, která může být snadno začleněna do produktů Microsoftu, a učinit tak i komplikované programy uživatelsky přátelské. Možnosti se nabízejí i ve spojení s hlasovou asistentkou Cortana, která má být konkurencí pro Siri od Applu.

V oznámení Nadella uvádí: „Dohromady můžeme zrychlit růst LinkedInu, stejně jako softwarů Microsoft Office 365 a Dynamics, a posílit každou osobu a organizaci na planetě.“ Jeho cíle tak nejsou o nic menší než cíle Facebooku, který právě pozice LinkedInu a místy i Microsoftu ohrožuje.

Noví zákazníci

Web s miliardou aktivních uživatelů denně aktuálně rozvíjí vlastní profesní odnož Facebook at Work. Online pracovní tržiště, která zatím byla populární hlavně u lovců talentů, totiž získávají na popularitě a v příštích třech letech by se měla rozrůst na půl miliardy aktivních uživatelů. Podle studie společnosti Frost & Sullivan jsou přitom po celé Zemi dvě miliardy zaměstnanců, kterým zavedení obdobných řešení schází. Všechno to jsou potenciální zákazníci, které je v současné době, kdy vyjma zemí třetího světa má počítač, chytrý telefon nebo jinou formu přístupu k internetu skoro každý, stále těžší sehnat. Odhady proto říkají, že za tři roky bude obrat tohoto trhu 8,14 miliardy dolarů, dvojnásobek dnešní hodnoty.

Facebooku, který se snaží de facto pokrýt celý internet a přimět svou multifunkčností uživatele k tomu, aby jeho stránky vůbec neopouštěli, přitom hraje do karet věková struktura uživatelů. Populární je totiž zejména mezi mladými lidmi, kteří tvoří přes 50 procent uživatelů, a tím, jak budou nastupovat do pracovního procesu, potenciál Facebooku at Work poroste. Spojení Microsoftu a LinkedInu tak má zkrátka smysl už jen proto, že může zpomalit Marka Zuckerberga.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.