Lidovky.cz

Facebook jako brána pro zpravodajství?

  17:57
Facebook se snaží stát hlavním internetovým portálem – vyvíjí aplikaci, jež má zobrazovat krátké zprávy a odkazy od vybraných zdrojů. Byť o produktu zatím nejsou bližší informace, odborníci už pochybují o způsobu výběru a vyváženosti zpravodajství.

Pro partnery bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se uživatelé prokliknou na článek na jejich stránkách. foto: Reuters

Nová aplikace, jejíž první obrázky přinesl Business Insider, vzniká v rámci iniciativy Facebook for Business, což je nástroj umožňující firmám spravovat své stránky, účty pro reklamu či aplikace na této sociální síti. Facebook samotný se k tomu nechce vyjadřovat. Aplikaci, která je zatím v rané, takzvané alfa fázi testování, dostalo k vyzkoušení jen pár vybraných firem.

Jako Twitter, ale...

Podle toho, co se dá vyčíst ze záběrů, by celá služba měla fungovat na principu podobném konkurenční sociální síti Twitter. Uživatel si zvolí zdroje a témata, na která si přeje být upozorňován. Mobilní upozornění, která pak bude dostávat, budou obsahovat až 100 znaků textu a internetový odkaz na článek pro ty, kterým by krátké oznámení nestačilo a chtěli by se dozvědět víc.

Mobilní upozornění, která pak bude dostávat, budou obsahovat až 100 znaků textu a internetový odkaz na článek pro ty, kterým by krátké oznámení nestačilo a chtěli by se dozvědět víc

Pro partnery přitom bude výhodné, že na rozdíl od běžné publikace na Facebooku se uživatelé prokliknou na článek na jejich stránkách. Mohou tak profitovat z vlastní nasmlouvané reklamy. Také by měli mít jistotu, že se jejich oznámení k uživatelům skutečně dostane.

Facebook totiž kvůli narůstajícímu počtu uveřejňovaných příspěvků a neustálým úpravám svých algoritmů dospěl do stavu, kdy se publikované příspěvky jednotlivých stránek zobrazí jen zlomku celkového počtu fanoušků. Podle různých expertních odhadů se obyčejný příspěvek dostane jen ke dvěma až osmi procentům uživatelů.

Facebook to zdůvodňuje tím, že průměrný uživatel by měl při každém přihlášení k přečtení kolem 1500 nových příspěvků, někteří ale dokonce i 15 tisíc. Proto začal přistupovat k výraznému proškrtávání, a kdo chce být vidět víc, musí si zaplatit. Například americký fotograf Dani Diamond takto utratil dva tisíce dolarů za jediný týden propagace.

Internetový Mengele

Právě to je kámen úrazu. Zdrojů nebude k výběru takřka nekonečné množství, jako je tomu na klasickém Facebooku, Twitteru a jinde. Půjde o uzavřený okruh VIP partnerů, kteří si za své místo v aplikaci zaplatí. Služba tak podle prvních kritik může nejen znevýhodnit malé a nezávislé zpravodajské weby, ale také posílit některé názorové proudy a Facebook dostat do role cenzora.

Služba tak podle prvních kritik může nejen znevýhodnit malé a nezávislé zpravodajské weby, ale také posílit některé názorové proudy a Facebook dostat do role cenzora

Jeho vliv na vidění světa přitom není zanedbatelný. Před rokem vyvolalo hysterii odhalení, že Facebook ovlivňoval nálady lidí bez jejich vědomí. Experiment z roku 2012 spočíval ve filtrování negativních a pozitivních zpráv na zdech uživatelů, kteří se pak těmito emocemi „nakazili“.

Nejde však o ojedinělý případ. Vědecká skupina, která v současnosti čítá kolem 40 pracovníků, vznikla ve Facebooku už v roce 2007 a od té doby provedla stovky pokusů, většinou pro komerční účely firmy.

Jak zrádné může být vidění světa skrze Facebook, zjistili v roce 2013 i Češi. Ze statistik příspěvků Facebooku a Twitteru se totiž zdálo jasné, že z prezidentských voleb vzejde jako vítěz Karel Schwarzenberg. Nakonec se ale prezidentem stal Miloš Zeman.

Zprávy na sociálních sítích

  • Podle výzkumu Pew Research Center je Facebook hlavním zdrojem zpravodajství pro 30 procent Američanů a 21 procent české internetové populace.
  • Odborník na komunikaci Christian Sandvig z Univerzity v Michiganu tvrdí, že algoritmy sociálních sítí podporují zneviditelňování nesouhlasných informací a autopropagandu.
  • Placený přístup firem do aplikace diskriminuje ty zpravodajské zdroje, které si nemohou dovolit zaplatit. Může to vést k posilování komerčně či politicky podporovaného zpravodajství a manipulaci veřejného mínění.
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.