Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Exministr Šmerda šéfem DPP nebude, konkurz vzdal. Dozorčí rada doporučila Milana Křístka.

  23:07

AKTUALIZOVÁNO. Účast Radka Šmerdy v konkurzu a také rozhodování výběrové komise se jevily dlouho jako problematické.

Chyby při čerpání eurodotací připustil i náměstek ministra vnitra pro informační technologie a projektové řízení Radek Šmerda. Za spoluviníka označil i ministerstvo pro místní rozvoj. foto: © ČTKČeská pozice

Aktualizováno. Dozorčí rada Dopravního podniku hlavního města Prahy doporučila doporučila představenstvu (jednat bude pravděpodobně ve čtvrtek dopoledne), aby jmenovalo novým generálním ředitelem největší pražské městské firmy Milana Křístka, bývalého manažera společnosti T-Mobile. Ve finále souboje porazil Jaroslava Ďuriše. Ještě předtím vzdal souboj bývalý ministr dopravy Radek Šmerda. Podle informací webu ihned.cz Šmerda prohlásil: „Oznámil jsem dozorčí radě, že se o pozici generálního ředitele ucházet nebudu. Rozhodnutí ve mně zrálo od pátku.“

Ještě v úterý Šmerda ČESKÉ POZICI tvrdil, že jeho výhodou oproti zbývajícím dvěma kandidátům je skutečnost, že není „tlačen“ politickou stranou. Při komunikaci s námi rozhodně nepůsobil dojmem, že by s kandidaturou váhal. Přitom některé okolnosti konkurzu se jevily problematicky. Text, který jsme o tom přinesli ve středu v poledne, ponecháváme beze změny.

Z původních 51 kandidátů na post generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) devítičlenná výběrová komise v několika kolech nakonec vybrala tři „finalisty“, kteří mají ve středu předstoupit před dozorčí radu firmy, jež vybere vítěze. Připomeňme, že představenstvo největší městské firmy v Praze vyhlásilo výběrové řízení (šéfovské místo se uvolnilo po srpnovém sesazení Vladimíra Liche) v polovině září a jednou ze stanovených podmínek pro uchazeče bylo: „Zastával pozice ve vrcholovém výkonném managementu společnosti s minimálně 500 zaměstnanci po dobu 5 let.“

Jak ČESKÁ POZICE v úterý informovala, jedním z finalistů je bývalý ministr dopravy a současný náměstek ministra vnitra Radek Šmerda. Navíc podle aktuálních informací je favoritem na místo šéfa DPP právě on. Ve Šmerdových životopisech dostupných na internetu jsme však nenašli informaci, že by v minulosti působil „ve vrcholovém výkonném managementu společnosti s minimálně 500 zaměstnanci po dobu 5 let“. Poslali jsme mu tedy dotaz, jakými informacemi a údaji výběrové komisi doložil, že tuto podmínku splňuje. Šmerda „lišácky“ odepsal: „Komisi jsem předložil strukturovaný životopis.“

Když se ho ČESKÁ POZICE znovu zeptala na totéž, exministr dopravy se po chvíli ozval telefonicky. A začal vysvětlovat, že má bohaté zkušenosti ze státní správy (v minulosti působil jako ministr dopravy, nyní je náměstkem na vnitru, v letech 2007 a 2008 byl náměstkem ministryně obrany Vlasty Parkanové), což podle jeho názoru výběrovou komisi přesvědčilo.

Je zřejmé, Šmerda ve společnosti s alespoň 500 zaměstnanci v jejím vrcholovém výkonném managemetu po dobu pěti nepůsobil

V kuloárech se říká, že Šmerdu „tlačí“ ODS. „To je nesmysl. Mě nikdo neprotlačuje. Myslím si, že právě to bude oproti mým konkurentům má výhoda,“ vysvětlil ČESKÉ POZICI. Nicméně je zřejmé, že Šmerda ve společnosti s alespoň 500 zaměstnanci v jejím vrcholovém výkonném managemetu po dobu pěti nepůsobil. Nesplnil tedy podmínku, přesto ho výběrová komise třikrát pustila do dalšího kola.

Dva Šmerdovi konkurenti onu podmínku splňují. Současný šéf českobudějovického dopravního podniku Jaroslav Ďuriš ČESKÉ POZICI sdělil, že v dopravním podniku hlavního města pracoval  26 let, po roce 1989 přešel postupně do manažerských pozic a od roku 2002 do roku 2008 byl personálním ředitelem DPP, odkud kvůli sporům s tehdejším generálním ředitelem Martinem Dvořákem musel odejít. „Byli jsme jako oheň a voda,“ říká Ďuriš.

Poslední z finální trojice – Milan Křístek – zase v letech 1999 až 2001 působil na manažerské pozici v Českém Telecomu a od roku 2001 do května 2012 byl vysokým manažerem ve společnosti T-Mobile.

Je to úřad, ne firma

Kontaktovali jsme členy výběrové komise a zároveň členy dozorčí rady podniku, abychom se jich zeptali, jakým způsobem inkriminované podmínce pro uchazeče rozumět a zda Šmerda komisi doložil, že toto kritérium splňuje. Pražský radní pro dopravu Josef Nosek (ODS) na dotaz nereagoval, šéf dozorčí rady DPP Jiří Pařízek (TOP 09) sdělil, že se k výběru nového ředitele nebude nyní vyjadřovat.

Ze zákulisí výběrového řízení zaznívá, že konkurz by z formálního hlediska byl přijatelný, ale ve skutečnosti že jde o jedno velké politikum. Dopravní podnik podle jednoho z uchazečů o post šéfa DPP prý připomíná spíše úřad než firmu. Že by výhoda pro Šmerdu? Objevila se též spekulace, že nový „generál“ by mohl být nakonec vybrán až po kongresu ODS.

Ze strany odborné veřejnosti pak zaznívá názor, že pro dopravní podnik by bylo nejlepší, kdyby se jeho novým šéfem stal zahraniční manažer se zkušenostmi s řízením oborově podobně zaměřených a prosperujících firem. Výhodou takového manažera by paradoxně mohla být neznalost místního prostředí. Navíc by to prý z hlediska „lobbingu“ měli daleko obtížnější různí pražští šíbři, kteří často nezvládají cizí jazyk…

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!