Evropa bude v technologiích vždy tři až pět let za USA

Dobrá analýza a využití velkých dat pro zlepšení zákaznické zkušenosti oddělují úspěšné firmy od neúspěšných. „Cloud je změna, která nemá v historii IT obdoby. Proto je těžké cokoliv předpovídat,“ říká nejúspěšnější Čech v Silicon Valley Roman Staněk.

Roman Staněk, zakladatel společnosti GoodData a nejúspěšnější Čech v Silicon... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Roman Staněk, zakladatel společnosti GoodData a nejúspěšnější Čech v Silicon... | foto: Foto Petr TopičMAFRA
Roman Staněk, zakladatel společnosti GoodData a nejúspěšnější Čech v Silicon...

Zakladatel společnosti GoodData, jehož Web Business Insider zařadil mezi 50 nejvlivnějších osobností v IT, v rozhovoru mimo jiné říká: „Pokud si budeme úzkostlivě chránit soukromí, zůstaneme v izolaci. Když o sobě všechno povíme, nebudeme mít žádné soukromí, ale budeme naprosto otevření všem službám a produktům. Linie mezi těmito dvěma protipóly se pohybuje podle toho, kde a jak člověk žije, kolik mu je let a podobně. Tato norma se navíc mění velmi rychle v čase, což dokládá úspěch Facebooku.“

LIDOVÉ NOVINY: Oficiální statistiky hovoří o tom, že jste v devíti investičních kolech získali 101,2 milionu dolarů. To stále platí?

Tržby násobíme a v kolonce zisku generujeme zajímavá čísla. V naší firemní politice ale je jejich přesnou hodnotu nesdělovat. Nejsme veřejně obchodovaná společnost, nemáme tu povinnost.

STANĚK: Nemyslím, že jich bylo devět, ale pět. Každý to počítá jinak, někdo to rozlišuje až moc detailně. Těch milionů bylo asi 110.

LIDOVÉ NOVINY: Plánujete další kolo financování?

STANĚK: Není to vyloučeno, ale zároveň to není něco, co bychom cíleně plánovali. Když bude příležitost, pak ho uděláme.

LIDOVÉ NOVINY: Momentálně jste tedy ve fázi, kdy peníze nepotřebujete?

STANĚK: Přesně tak. Takže v nejlepší formě pro investování. Tržby násobíme a v kolonce zisku generujeme zajímavá čísla. V naší firemní politice ale je jejich přesnou hodnotu nesdělovat. Nejsme veřejně obchodovaná společnost, nemáme tu povinnost.

LIDOVÉ NOVINY: O vstupu GoodData na burzu se už pár let mluví. Dočkáme se toho v blízké budoucnosti?

Dnes je zcela nová situace, kdy vstup na burzu pro firmy, jako jsme my, je spíš negativní než pozitivní krok. Valuace na privátních trzích jsou vyšší než na veřejných, proto nemáme kam spěchat.

STANĚK: Máme konkurenty, kterým trvalo 20 let, než se dostali na burzu. Vůbec to není něco, co by mě nějakým způsobem zajímalo. Dokonce si myslím, že dnes je zcela nová situace, kdy vstup na burzu pro firmy, jako jsme my, je spíš negativní než pozitivní krok. Valuace na privátních trzích jsou vyšší než na veřejných, proto nemáme kam spěchat.

LIDOVÉ NOVINY: Nejběžnější definici startupu jako firmy rostoucí ve stovkách procent stále odpovídáte? Jste už velká firma. Cítíte se vůbec jako startup?

STANĚK: Startup podle mého názoru není definován tempem růstu. Startup je firma, která buduje trh a je v protikladu k zavedeným hegemonům, které trh udržují. Někdo může namítnout, že i velké firmy budují trh, ale ty tak činí na pozadí svého hlavního byznysu.

My jiný byznys než náš hlavní nemáme, trh stále budujeme, z tohoto hlediska jsme tedy startup. Já to slovo ale nepoužívám. GoodData dělají, co dělají. Pomáhají lidem rozumět jejich datům, rostou, budují trh, a jestli to je, nebo není startup, není důležité.

LIDOVÉ NOVINY: Do čeho získané peníze investujete?

GoodData pomáhají lidem rozumět jejich datům, rostou, budují trh, a jestli to je, nebo není startup, není důležité

STANĚK: Aktuálně především do prodeje a marketingu. Růst firmy je vždy o prodejích, takže investujeme do toho, abychom prodávali co nejvíc a co nejlíp. Firma v prvních fázích života investuje do technologií, později to ale musí být mnohem více vyrovnané. V České republice máme 160 lidí, kteří technologie vytváří, takže nyní rozšiřujeme tým lidí, kteří je budou prodávat a pomáhat zákazníkům.

LIDOVÉ NOVINY: V Česku máte v podstatě výhradně vývojářskou část. Rozvoj se tedy bude týkat především USA?

STANĚK: Naše česká větev je důležitou součástí toho, co děláme. Naopak toho naši lidé v Praze dělají stále víc. Podporu zákazníkům, instalace i další profesionální služby. Až se GoodData více etablují v Evropě, budou se odsud dělat i prodeje a další věci. Tím se rozšíří i zdejší základna zaměstnanců. Peníze poplynou na oba břehy oceánu.

LIDOVÉ NOVINY: Kdy očekáváte to „etablování se v Evropě“?

Až se GoodData více etablují v Evropě, budou se odsud dělat i prodeje a další věci. Tím se rozšíří i zdejší základna zaměstnanců. Peníze poplynou na oba břehy oceánu.

STANĚK: To nezáleží na nás, ale na evropském trhu. V polovině roku jsme ve Velké Británii otevřeli datové centrum, protože evropští zákazníci nechtějí mít svá data v USA. Zároveň přestaly platit i některé mezinárodní dohody o výměně a přenosu dat, jako je Safe Harbour. Pro americkou firmu v současnosti není jednoduché etablovat se na evropském trhu, takže na tom musíme zapracovat.

LIDOVÉ NOVINY: Vývoj v Česku a obchod a marketing v USA je tedy ideální model?

STANĚK: Pokud je ambicí být globální firmou, pak bezesporu ano. V Česku sice vzniká spousta startupů, jde ale o firmy lokální. Pokud je od samého počátku cílem celosvětová působnost, pak je třeba vypravit se do Kalifornie a do Silicon Valley. Odjinud se dnes globální technologická firma úspěšně a dlouhodobě dělat nedá.

Podobně funguje řada úspěšných firem v Izraeli, kterému je někdy přisuzován titul druhého Silicon Valley. I izraelské firmy ale mají doma vývoj a prodej a marketing v USA. Pro někoho, kdo je z Čech, je to podle mě nejlepší volba.

LIDOVÉ NOVINY: Je Evropa ve využívání dat a jejich analýze pozadu?

Izraeli je někdy přisuzován titul druhého Silicon Valley. I izraelské firmy ale mají doma vývoj a prodej a marketing v USA.

STANĚK: Nejen v datech, ale v technologiích obecně má Evropa vždy tři až pět let skluz. Zdejší firmy například úplně jinak technologie nakupují. Ty americké jsou stále pionýři, kteří technologie nakoupí, vyzkouší, a buď je vyhodí, nebo jich koupí víc. V Evropě jsou zákazníci mnohem opatrnější, chtějí zavedenou značku, z tohoto důvodu bude vždy za USA.

LIDOVÉ NOVINY: Je to jen zdání, nebo když už se tu někdo k velkým datům odhodlá, používá je jen k reklamním účelům?

STANĚK: Bohužel není a je to přesně to, o čem mluvím. Pojem „big data“ je zde bohužel tímto způsobem stále pojímaný, což omezuje nejen růst tohoto oboru, ale i firem samotných. LinkedIn, Facebook, Amazon jsou vedoucí firmy nejen kvůli samotným službám, ale i díky tomu, jak využívají velká data ke zlepšování a vytváření nových produktů a služeb. Kdo chce jejich úspěch napodobit, bez analýzy dat neobejde.

LinkedIn, Facebook, Amazon jsou vedoucí firmy nejen kvůli samotným službám, ale i díky tomu, jak využívají velká data ke zlepšování a vytváření nových produktů a služeb. Kdo chce jejich úspěch napodobit, bez analýzy dat neobejde.

To slovíčko „big“ není v názvu náhodou. Čím větší je trh, na kterém firma operuje, tím důležitější data a jejich správná analýza jsou. Český trh je malý. Firmě operující v jednom okresu nebo kraji se to logicky může zdát zbytečné. Jakmile ale podnik působí celostátně nebo mezinárodně, význam rapidně roste a poroste s tím, jak Brusel sjednocuje evropský trh.

V USA je 300 milionů spotřebitelů a schopnost využít velká data pro porozumění zákaznickým preferencím rozhoduje o úspěchu, či neúspěchu společnosti. Trh je mnohem konkurenčnější, a proto každému hrozí, že pokud nepřinese něco nového, někdo ho předstihne. Stejně jako Amazon předstihl všechny IT firmy a dnes jde o největší cloudovou společnost. To se může stát každému. Jestliže jsou na lokálním českém trhu dva dominantní hráči, pak asi velká data nepotřebují.

LIDOVÉ NOVINY: Potenciál velkých dat je tedy i v Česku větší než jen sledování pohybu mobilních telefonů a přizpůsobování marketingových nabídek podle vlastností uživatelů, jak to nabízejí telekomunikační operátoři?

Vždy mě fascinuje, když někdo protestuje proti špehování a zároveň sdílí na Facebooku, kde je a co dělá

STANĚK: Existuje spousta způsobů, jak big data využít. I takové, které by přispěly ke zlepšení kvality života. Co dnes vidíme, je teprve začátek. Kdybych měl používat data ze SIM karet, bylo by to třeba k řízení dopravy, aby bylo méně zácp. V Los Angeles udělali první celosvětový systém propojených semaforů a zjistili, že některé trasy nyní řidiči projedou za polovinu času. Osobně bych řekl, že už je rozdíl, jestli denně prosedím v autě hodinu, nebo dvě.

LIDOVÉ NOVINY: Velká data jsou často dávána do konfliktu s ochranou soukromí. Nehraničí to už se špehováním?

STANĚK: Vždy mě fascinuje, když někdo protestuje proti špehování a zároveň sdílí na Facebooku, kde je a co dělá. To, jak moc si ceníme soukromí a zároveň možností komunikace s přáteli, firmami či státem, je obecný vývoj společnosti. Tyto věci jsou v protikladu.

Pokud si budeme úzkostlivě chránit soukromí, zůstaneme v izolaci. Když o sobě všechno povíme, nebudeme mít žádné soukromí, ale budeme naprosto otevření všem službám a produktům. Linie mezi těmito dvěma protipóly se pohybuje podle toho, kde a jak člověk žije, kolik mu je let a podobně. Tato norma se navíc mění velmi rychle v čase, což dokládá úspěch Facebooku.

Zajímavé jsou nové firmy, jako je ClickTech nebo Tableau, protože to jsou mladé, prosperující firmy. To je naše přímá konkurence, proti které se musíme vymezit a ukázat zákazníkům, v čem jsme jiní a jedineční.

Friendster a další firmy existovaly už předtím a nedělaly nic jiného. Jenže nikdo o sobě nechtěl nic sdílet, protože v té době to ještě nebylo normální. O deset let později si Zuckerberg mne ruce, protože lidé i firmy o sobě sdílejí víc a víc a Facebook roste. Je to individuální, ale obecně se společnost posunuje k menšímu soukromí výměnou za lepší služby.

LIDOVÉ NOVINY: Konkurencí GoodData v oblasti zpracování a analýzy dat jsou IBM nebo Oracle. Jak se dá těmto gigantům konkurovat?

STANĚK: Velké firmy nás ani tolik nezajímají. Mají svoje trhy, které si nějakým způsobem obšancovaly, do kterých se snažíme nějakým způsobem proniknout. Zajímavé jsou nové firmy, jako je ClickTech nebo Tableau, protože to jsou mladé, prosperující firmy. To je naše přímá konkurence, proti které se musíme vymezit a ukázat zákazníkům, v čem jsme jiní a jedineční. Když chce někdo nakupovat u Oracle, pak u něj nakupuje.

LIDOVÉ NOVINY: Mohou GoodData dosáhnout stejné pozice, jakou mají tyto firmy?

Doba se změnila, všechno je v cloudu a snadno dosažitelné, aniž by se člověk musel uchylovat k větším závazkům. Po 30 letech vyvstává vůbec poprvé otázka, je-li tento stav udržitelný.

STANĚK: Byli bychom rádi, ale taková věc se podaří pěti firmám na světě. Spolupracoval jsem s desítkami firem, co se o něco podobného snažily a už se zdálo, že se jim to podaří, ale nakonec je Oracle nebo jeho konkurence koupily. Dlouhodobost Oracle je fenomenální.

Doba se ale změnila, všechno je v cloudu a snadno dosažitelné, aniž by se člověk musel uchylovat k větším závazkům. Po 30 letech vyvstává vůbec poprvé otázka, je-li tento stav udržitelný, nebo nahradí-li velké zaběhlé firmy dravci, jako je Amazon, Google a řada dalších menších hráčů.

LIDOVÉ NOVINY: Jsme svědky historického zlomu? Malé IT průmyslové revoluce?

STANĚK: Cloud je změna, která svou velikostí nemá v historii IT obdoby. Proto je těžké cokoliv předpovídat. Všechno se začíná budovat znovu. Třeba to, že výrobce počítačů Dell koupil za víc než 1,5 bilionu korun jednu z největších datových firem EMC, je důkazem, že nic není nezměnitelné a nikdo není nedotknutelný. Před pěti lety by si lidé klepali na čelo, že to není možné, a najednou se ukazuje, že na sebe zbyly a že vzájemné spojení je jejich jedinou šancí na přežití.

LIDOVÉ NOVINY: Byznys GoodData tedy stojí na cloudových technologiích?

Snažíme se, aby přístup k datům nemělo jen pár lidí ve firmě, ale aby se dostala i k okruhu partnerů a distributorů

STANĚK: Snažíme se, aby přístup k datům nemělo jen pár lidí ve firmě, ale aby se dostala i k okruhu partnerů a distributorů. Firmu totiž nedělá silnou jen ona sama, ale i síť dalších subjektů, se kterými spolupracuje.

Zůstaneme-li u operátorů, pak pro ně by bylo užitečnější, aby informace o pohybu SIM karet ve srozumitelné podobě dali svým obchodním partnerům, kteří prodávají jejich produkty, logistickým firmám a dalším. Přístup k datům pojišťovny by zase měli mít jejich brokeři a agenti.

LIDOVÉ NOVINY: Když se podíváme do vaší podnikatelské minulosti, pak NetBeans koupil Sun Microsystems, Systinent skončil u Hewlett-Packard, do GoodData investují firmy, jako je Intel a další. Můžete prozradit českým startupistům tajemství úspěchu?

Vždy se nám dařilo skloubit vynikající českou inženýrskou kulturu s americkým marketingem a prodejem

STANĚK: Domnívám se, že žádné tajemství úspěchu neexistuje. Vždy je to o tvrdé práci a dobrém týmu lidí. Na spolupracovníky jsem měl celý život štěstí nebo jsem si je pečlivě vybíral. Vždy se nám dařilo skloubit vynikající českou inženýrskou kulturu s americkým marketingem a prodejem.

Kdybych se měl podívat zpětně na to, co dělá tyto tři firmy nějakým způsobem unikátní, bylo by to právě toto. Ukázalo se to jako šťastná kombinace realismu českého inženýrství s americkým pohledem na marketing. Jsou to kompatibilní kultury, které spolu dokážou dobře spolupracovat.

Roman Staněk (50)

  • Technologický vizionář s více než 20 lety zkušeností.
  • V devadesátých letech stál u zrodu NetBeans, nejrozšířenější programovací platformy pro jazyk Java, kterou v roce 1999 koupila společnost Sun Microsystems (dnes patřící Oracle).
  • Jeho další IT projekt Systinet koupil za 106 milionů dolarů Mercury Interactive (dnes patřící HP).
  • V roce 2007 založil společnost GoodData, která se zabývá business intelligence a monetizací dat generovaných každodenní činností lidí.

T. Sauer Jen houšť takových vizionářů! 10:03 28.11.2015

Počet příspěvků: 1, poslední 28.11.2015 10:03 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.