Lidovky.cz

Epizody z komedie jménem centrální registr vozidel

  20:57

Aktualizováno. V kauze, která možná ukončí kariéru ministra dopravy, se vrší až neuvěřitelné detaily. Soutěž bez tendru, ale i zapomenutá hesla.

foto: © ČTK, ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Nový centrální registr opět nefunguje. Věta, která se ve variantách objevuje od 9. července den co den. Ministr dopravy Pavel Dobeš dostal od premiéra Petra Nečase ultimátum: pokud zpackaný projekt do pátku nepoběží, bude to znamenat Dobešův konec na ministerstvu. Kdo ví, jestli budeme čekat až do pátku...

Nicméně jasná odpověď, kdo za problémy s registrem vozidel může, veřejnosti zůstala, a zřejmě ještě nějaký čas zůstane, odepřena. Přijměme toto konstatování za fakt. ČESKÁ POZICE jako první upozornila na nestandardní podmínky, za jakých se dodavatel systému, firma ATS-Telcom, dostala k zakázce. Doplňme nyní kauzu centrálního registru vozidel o další zajímavé střípky.

Zástupci ministerstva dopravy na dotaz, kdo za nefunkční systém může, v odpovědích nejčastěji zmiňují firmu ATS-Telcom. Zopakujme, že firma zakázku na vytvoření nového centrálního registru vozidel (CRV) dostala bez soutěže, a to formou dodatku ke smlouvě, kterou s ministerstvem uzavřela v roce 2010.

Jejím obsahem byla dodávka IT služeb na roky 2010 až 2013. Za tuto službu měla (včetně dodatku, který se týká centrálního registru vozidel) inkasovat 395 milionů korun bez DPH.  Ministerstvo dopravy vysvětluje uzavření dodatku tím, že hledalo úspory a společnosti ATS-Telcom by muselo hradit měsíční paušál bez ohledu na to, zda nějakou činnost vykonává, či nikoli.

Počítače a tiskárny? Zařizuje každý sám!

Lidé, kteří podnikají na IT trhu, zmiňují další důvod současných komplikací se systémem, o kterém se doposud nehovořilo. Jeho „původcem“ je ministerstvo dopravy. To totiž nepověřilo firmu ATS-Telcom zajištěním periferních zařízení, tedy počítačů a tiskáren.

Každý z úřadů si periferní zařízení pořizoval samostatně a sám je též instaloval

Každý z úřadů si tato zařízení pořizoval samostatně a sám je též instaloval. Když byl nový systém centrálního registru vozidel spuštěn, v mnoha případech se stalo, že periferní zařízení spolu v rámci celého systému nekomunikovala či komunikovala s obtížemi. Dle informací ČESKÉ POZICE se na help lince, která byla zřízena jako podpora pro úřady, navíc často řešily poruchy typu zapomenuté heslo či špatně připojená tiskárna.

To, že zajištění periferních zařízení bylo ponecháno na jednotlivých úřadech, potvrzuje i pražský magistrát. Ten na nákup techniky dostal od ministerstva dopravy přes 735 tisíc korun. „Nákup počítačů provedl odbor informatiky společně s firmou Autocont,“ uvedla pro ČESKOU POZICI mluvčí magistrátu Tereza Králová. Dodává, že úřad měl instrukce týkající se kapacity, rychlosti a programového vybavení počítačů. „Instalaci jsme prováděli sami,“ dodává Králová.

Aktualizace: Redakce zjišťovala na ministerstvu dopravy, proč nebyli zajištěním a instalací periferních zařízení pověřeni lidé z ATS-Telcom. Odpověď jsme obdrželi od Zdeňka Neusara z tiskového oddělení ministerstva dopravy po publikování tohoto článku: „Na dodání periferního zařízení by bylo nutné vypsat samostatné výběrové řízení, které již nebylo reálné časově zvládnout. Proto bylo poskytnuta účelová dotace obcím ve výši 10 milionů korun.“

Kdo je ATS-Telcom?

Je nutné zdůraznit, že pokud by nákup a instalace počítačů a tiskáren byly zajištěny jednotně, komplikacemi s centrálním registrem vozidel by se zcela nepředešlo. ČESKÁ POZICE se již koncem února dotazovala na ministerstvu dopravy, co říká argumentům konkurenčních firem, že ATS-Telcom nemá s vývojem registrů žádné zkušenosti.

Ministerstvo dopravy tuto informaci nijak nerozporovalo. Situaci považovalo za vyřízenou tím, že si ATS-Telcom zajistilo subdodavatele, který má údajně zkušenosti s tvorbou daleko náročnějšího systému.

„Subdodavatelsky si (ATS-Telcom – pozn. red.) zajistila společnosti, které již programovaly veřejnosti jiné známé registry. Na ministerstvu dopravy to je například centrální registr řidičů, který je co do šíře své infrastruktury a technického rozsahu složitější než CRV,“ uvedl pro ČESKOU POZICI mluvčí ministerstva dopravy.

Aktualizace: Subdodavateli společnosti ATS-Telcom jsou dle zjištění ČESKÉ POZICE firmy Telefónica O2 Czech Republic, a. s., SIKS, a. s., IFS Czech, s. r. o., Elanor, s. r. o., což potvrdil i mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Zastavme se nyní u společnosti ATS-Telcom. Firma získala v dubnu 2010 od Národního bezpečnostního úřadu osvědčení na stupeň tajné. Ve výroční zprávě za rok 2010, která je dostupná ve sbírce listin na internetu, jsou vyjmenovány rozhodující předměty činnosti firmy.

Jediným akcionářem ATS-Telcom je Karel Hamšík, který dříve podnikal v oboru realit

Ve výčtu je uvedeno: organizace školení v oblasti telekomunikací, provádění staveb, poskytování technických služeb k ochraně majetku a osob, zřizování, montáž, údržba a servis vysílacích a přijímacích rádiových zařízení, provádění zahraničního obchodu s vojenským materiálem, poskytování telekomunikačních služeb, montáž, údržba a servis telekomunikačních zařízení, ale také například činnost účetních poradců, vedení účetnictví, vedení daňové evidence či výkon zeměměřičských činností.

Jediným akcionářem ATS-Telcom je Karel Hamšík, který dříve podnikal v oboru realit. 

Ve zmíněné výroční zprávě za rok 2010 se dále konstatuje, že firma spolupracuje se společností Alcatel-Lucent, pro niž zajišťuje supervizi nad instalací ústředen pro armádu Pákistánu. Firma je také dodavatelem agentury NATO –NAMSA pro služby ústředen Alcatel v Bosně. Jak vyplývá z internetového portálu statnisprava.cz dostala ATS-Telcom v letech 2006 až 2011 od státních institucí 34 zakázek, letos jich přibylo dalších šest. Včera bylo oznámeno, že společnost uspěla ve výběrovém řízení ministerstva obrany. Za 56 milionů korun má resortu dodat technologie pro boj s kybernetickými útoky.

Mezi klienty ATS-Telcom najdeme kromě ministerstva obrany a dopravy také ministerstvo vnitra nebo Českou poštu. Dle objemu zakázky je však největším zákazníkem ze státní správy jednoznačně ministerstvo dopravy, zaplatí 395 milionů bez DPH. Druhou příčku obsadilo ministerstvo zemědělství, které s ATS-Telcom uzavřelo v polovině května kontrakt za více než 262 milionů korun na služby ICT provozu na roky 2012 až 2013.  

Dobeš, nebo Bárta?

Současný ministr dopravy Pavel Dobeš a jeho předchůdce Vít Bárta se v médiích přou o to, kdo měl tendr vyhlásit

Jak již bylo zmíněno, ATS-Telcom získala zakázku na dodávku centrálního registru vozidel bez výběrového řízení. Přitom resort dopravy připravoval tendr více než dva roky. Nakonec ale záměr soutěžit opustil. Na dotaz ČESKÉ POZICE, kdy přesně se tak stalo, ministerstvo zatím neodpovědělo. Současný ministr dopravy Pavel Dobeš a jeho předchůdce Vít Bárta se v médiích přou o to, kdo měl tendr vyhlásit.

IT odborníci, se kterými hovořilo ČESKÁ POZICE, se Dobeše, který na ministerstvo dopravy nastoupil loni 1. července, v otázce tendru zastávají. Argumentují situací na českém IT trhu. Dle nich je totiž vypsání soutěže obtížné, a pokud se hraje o čas, prakticky nemožné. „Firmy se vydírají. Po skončení soutěže, za slib, že nepodají odvolání, které znamená časové průtahy, požadují výpalné. Na trhu působí několik IT firem, které postavily svoji živnost právě na vymáhání výpalného,“ tvrdí jeden z IT specialistů.

Zda Pavel Dobeš v pátek kauzu centrálního registru vozidel ustojí, si musíme ještě počkat. Poslední zprávy pro něho „růžově“ nevypadají. Systém opět kolabuje. To je zpráva ze středečního rána. Co dál? Uvidíme k večeru.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.