Lidovky.cz

Elitní pilot: Létání hrozně bolí, ale člověka naučí pokoře

  7:35
Čtrnáct elitních pilotů v závodu Red Bull Air Race létá rychlostí 400 kilometrů za hodinu, proplétá se mezi pylony a i v mírných zatáčkách zažívá přetížení, že by netrénovaný člověk omdlel. Jedním z nich je i Čech Petr Kopfstein.

Petr Kopfstein foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Představte si, že si vám na prsa lehne člověk a začne vám vší silou mačkat hlavu. Cítíte, jak z ní mizí krev, přestáváte vidět, až nakonec ztratíte vědomí. S tímhle chlapíkem, kterému se říká přetížení, se každodenně mnohokrát pere i český letec Petr Kopfstein. „Je to bolest jako blázen. Samozřejmě ale máme cvičení, jak se tomu bránit, zatínáme svaly, abychom udrželi krev tam, kde ji potřebujeme. Musíte dýchat jako žena při porodu, vyměňovat jen část vzduchu, který máte v plicích,“ vysvětluje Kopfstein, který letos načal v Red Bull Air Race svou třetí sezonu. V té loňské byl nejpříjemnějším překvapením celého závodu, když skončil na celkovém pátém místě.

LIDOVÉ NOVINY: Věděl jste odmala, že chcete létat, nebo jste se k tomu dostal postupně?

KOPFSTEIN: K letadlům mě to přitahovalo již odmalička, ale v rodině jsem neměl nikoho, kdo by k nim měl blízko. Můj táta byl fotbalista, takže jsem strávil dětství vedle fotbalového hřiště, ale na letiště k „malým“ letadlům jsem se vlastně ve svém dětství nedostal nikdy. Moje cesta k létání tedy nebyla snadná, ale moc jsem po tom toužil a se svými prvními vydělanými penězi jsem zamířil rovnou na letiště.

LIDOVÉ NOVINY: Jaký byl ten první let?

KOPFSTEIN: Můj první instruktor z karlovarského letiště a zároveň můj první guru letecké akrobacie otočil letadlo hned na záda. Ten pocit se tady na zemi dost těžko vysvětluje, to bych vás musel vzít do vzduchu a otočit vás vzhůru nohama také. Buď to okamžitě milujete, nebo to nenávidíte. Já to miloval. Hned jsem věděl, že chci dělat akrobacii.

LIDOVÉ NOVINY: Jak dlouhá a složitá cesta byla od prvního letu v letadle až do prestižních závodů Red Bull Air Race?

KOPFSTEIN: Hlavně to byla cesta velmi nejistá, ale to máte u všeho. Nemůžete se začít učit lyžovat a ptát se, jestli z vás bude příští Ester Ledecká, nebo jestli to nemá cenu ani zkoušet. Já jsem samozřejmě nikdy nevěděl, jestli mi to vyjde, a ta šance byla velmi malá. Ale po pravdě, já jsem o tom ani nepřemýšlel.

LIDOVÉ NOVINY: Jak drahé je vlastně létání? To asi není zrovna levná zábava?

Létání pro mne ale nebyla jen investice v tom finančním smyslu. Vždycky jsem to chápal jako něco, co mě měnilo k lepšímu, a jsem přesvědčený, že kdybych nelétal, tak jsem dnes hodně jiný člověk. Létání vás naučí pokoře.

KOPFSTEIN: To samozřejmě není, já to ale nikdy nebral jako nějaký špás, ale spíše jako investici do sebe sama. Počítal jsem s tím, že když mi nevyjde zaměstnání v oboru, který jsem studoval, tedy matematické modely na VŠE, tak se stanu dopravním pilotem. Mimochodem, nakonec jsem absolvoval a dodnes si držím všechny k tomu potřebné zkoušky, i když už asi nikdy létat s dopravními letadly nebudu. Létání pro mne ale nebyla jen investice v tom finančním smyslu. Vždycky jsem to chápal jako něco, co mě měnilo k lepšímu, a jsem přesvědčený, že kdybych nelétal, tak jsem dnes hodně jiný člověk. Létání vás naučí pokoře. Zní to paradoxně, ale létání vás posadí na zem. Také vás naučí posuzovat riziko, protože ve vzduchu vám nikdo nic neodpustí.

LIDOVÉ NOVINY: Jak finančně náročné je být v Red Bull Air Race? Můžete třeba prozradit rozpočet svého týmu?

KOPFSTEIN: To bohužel nemohu, ale řádově je to v milionech korun.

LIDOVÉ NOVINY: Je létání v Red Bull Air Race něčím, co vás finančně zajistí na celý život?

KOPFSTEIN: Miluji to tak, že bych to dělal i zadarmo. Je to pro mě jako droga, když se třeba měsíc nezávodí, tak jsem nervózní jak pes. No a jestli vás to zajistí - záleží na tom, jak si žijete. Já jsem skromný člověk, mám zdravou rodinu a můj životní standard je skromný, takže jsem spokojený.

LIDOVÉ NOVINY: Jak vypadá váš každodenní život v závodech Red Bull Air Race?

Každý den je trochu jiný, já se každopádně snažím každodenně sportovat. Nemusím strávit čtyři hodiny v posilovně, ale každý den chci alespoň něco málo se svým tělem udělat. V letadle nemusíte být nutně supersilný či rychlý nebo extrémně vytrvalý. Nepomůže vám, když uběhnete maraton nebo zvednete 150 kilo na benchpressu.

KOPFSTEIN: Když jsem byl vybrán, abych se těchto závodů od roku 2016 účastnil, tak se můj život naprosto změnil. Skončil jsem ve své předchozí práci a stal se ze mě profesionální letec. V Red Bull Air Race ale nejde jen o létání, jste zároveň majiteli týmu, manažery. Takže musíte komunikovat s médii, sponzory, účastnit se marketingových akcí, řešit strategická rozhodnutí, kdy a co budete na letadle vylepšovat, kdy se přesuneme na další závod a kde budeme trénovat. Takže vlastně řídíte celý tým, a k tomu pak ještě na závodech létáte. Každý den je trochu jiný, já se každopádně snažím každodenně sportovat. Nemusím strávit čtyři hodiny v posilovně, ale každý den chci alespoň něco málo se svým tělem udělat. V letadle nemusíte být nutně supersilný či rychlý nebo extrémně vytrvalý. Nepomůže vám, když uběhnete maraton nebo zvednete 150 kilo na benchpressu. Hlavně musíte létat, létat, létat, abyste zvládal velká přetížení. A samozřejmě trávíte spoustu času na simulátoru. Na trénink, kvalifikaci a závod připadají celkem tři dny, kdy dohromady na určité trati strávíte souhrnně jen něco okolo dvaceti minut. Proto je nutný simulátor, kde na dané trati nalétám klidně desítky hodin.

LIDOVÉ NOVINY: Jak věrné jsou moderní simulátory?

KOPFSTEIN: Velmi. Samozřejmě nedokážete nasimulovat „géčka“ a nemáte zpětnou vazbu v kniplu. Ono totiž zatáhnout za knipl 10 G je jako zvednout ze země jednou rukou 23 kilogramů. Ale jinak to je jako v letadle.

LIDOVÉ NOVINY: Předpokládám, že to své letadlo musíte asi detailně znát.

KOPFSTEIN: Samozřejmě, musíte rozumět technické podstatě. Takže jsem třeba jezdil na závody dříve, abych mohl spolu s mechaniky letadlo skládat. S mechaniky hodně komunikuji i dnes, nemůžete jen přijít do hangáru a letět. Každý den si s manažerem a technikem voláme, neustále řešíme, co budeme dělat jinak a jaké změny provedeme. Ono to možná vypadá, že na tom letadle již není co měnit, ale není to pravda. Dříve byly možná změny více viditelné, teď se řeší již drobné nuance. Jak velké máte šrouby, jestli vám vylézají ven a kladou větší odpor vzduchu, některé díly se snažíte spojit dohromady, aby šroub úplně zmizel, řešíte, jak protéká vzduch chlazením motoru, všechno měříte, počítáte, simulujete.

LIDOVÉ NOVINY: Jak často létáte?

Když začne jaro, řekněme od dubna, tak se snažím být ve vzduchu každý den. Mám ale pravidlo, že nelétám o víkendu. Letadlo dělá velký hluk, a tak máme dohodu s okolními vesnicemi kolem letiště, že trénink probíhá jen ve všední dny.

KOPFSTEIN: Když začne jaro, řekněme od dubna, tak se snažím být ve vzduchu každý den. Mám ale pravidlo, že nelétám o víkendu. Letadlo dělá velký hluk, a tak máme dohodu s okolními vesnicemi kolem letiště, že trénink probíhá jen ve všední dny.

LIDOVÉ NOVINY: Loni jste byl příjemným překvapením celého seriálu, nakonec jste obsadil skvělé páté místo. Jaké máte ambice pro letošní rok?

KOPFSTEIN: Myslím, že jsme v loňské sezoně vystřelili výš, než je na nováčka v druhé sezoně běžné. Každopádně jsme si to ale zasloužili. Obhájit loňské páté místo bude ovšem velmi těžké, určitě bychom nicméně chtěli skončit v první polovině celkového pořadí a ideálně lépe než loni.

LIDOVÉ NOVINY: Vystudoval jste matematické modely na VŠE - mohlo vám to nějak v létání pomoci?

KOPFSTEIN: Myslím, že ano. Vidím věci více ve spojitostech, v širším měřítku, hodně vše analyzuji a určitě mi to pomáhá lépe pochopit to obrovské množství dat, které sesbíráme během každého letu.

LIDOVÉ NOVINY: Panuje v závodech Red Bull Air Race podobná rivalita jako v závodech formule 1?

KOPFSTEIN: Rivalita určitě, ale nesetkal jsem se s tím, že by se piloti mezi sebou tak nesnášeli, jako se to stává ve formuli 1. Ale samozřejmě všichni chtějí vyhrát, konkurence je nesmírně tvrdá.

LIDOVÉ NOVINY: Přemýšlel jste o tom, co budete dělat, až z toho kolotoče závodů jednou vypadnete?

Pilot musí být vyzrálý, musí umět posuzovat riziko a já si paradoxně myslím, že mi v závodění hodně pomohlo narození mých dvou dětí. Člověk nemá zodpovědnost jen za sebe, trochu se zklidní.

KOPFSTEIN: Takové věci vás musí napadat, ale zatím na to reálně vůbec nemyslím. Určitě bych chtěl zůstat u létání a určitě u závodu samotného. Někteří se posouvají do pozic rozhodčích či manažerů týmů. Pořád ale doufám, že na rozmýšlení budu mít dost času, patřím ostatně stále k těm nejmladším pilotům v seriálu.

LIDOVÉ NOVINY: Lze stanovit optimální věk pro pilota závodů Red Bull Air Race?

KOPFSTEIN: Pilot musí být vyzrálý, musí umět posuzovat riziko a já si paradoxně myslím, že mi v závodění hodně pomohlo narození mých dvou dětí. Člověk nemá zodpovědnost jen za sebe, trochu se zklidní. Vždycky musíte upřednostnit bezpečnost. Člověk musí mít dost rozumu, aby bezpečnou hranici nikdy nepřekročil.

LIDOVÉ NOVINY: Bolí létání?

KOPFSTEIN: Bolí hrozně. Ze začátku je to bolest jako blázen. Když se budeme bavit o přetížení, je to, jako kdyby vám někdo ležel na prsou a mačkal vám vší silou hlavu. Ta se vám odkrvuje, takže začínáte hůř vidět. My samozřejmě máme cvičení, jak se tomu bránit, zatínáme svaly, abychom udrželi krev tam, kde ji potřebujeme. Musíte dýchat jako žena při porodu, vyměňovat jen část vzduchu, který máte v plicích. Při tréninku se někdy stane, že máme přetížení až 13 G, normální člověk omdlí, když je vystaven přetížení mnohem menšímu.

LIDOVÉ NOVINY: Takže za jak dlouho bych odpadl, kdybych letěl s vámi v letadle?

KOPFSTEIN: Kdybych letěl naplno, tak hned v první zatáčce.

LIDOVÉ NOVINY: Při přetížení je docela podstatné i to, kolik vážíte.

KOPFSTEIN: Přesně tak. Já odjakživa vážím 80 kilo. Kdybych ale třeba přes Vánoce pět kilo přibral, tak při 12 G vezete v zatáčce najednou o 60 kilogramů víc. A to je u letadla, které váží 700 kilogramů, hodně.

LIDOVÉ NOVINY: Takže je výhodou, když je pilot hubeňour?

Třeba Japonec Jošihide Muroja váží asi 62 kilogramů a to je obrovská výhoda. Je samozřejmě stanovená minimální celková váha letadla, takže nemůže vážit méně, ale zase si může do letadla dát techniku, kterou já tam mít nemohu, protože nechci vozit patnáct kilo navíc.

KOPFSTEIN: Třeba Japonec Jošihide Muroja váží asi 62 kilogramů a to je obrovská výhoda. Je samozřejmě stanovená minimální celková váha letadla, takže nemůže vážit méně, ale zase si může do letadla dát techniku, kterou já tam mít nemohu, protože nechci vozit patnáct kilo navíc.

LIDOVÉ NOVINY: Máte při létání strach?

KOPFSTEIN: Ne. To bych létat nemohl. Určitě mám ale velký respekt, zvláště když jsem už přišel o spoustu kamarádů a leteckých vzorů. Obecně mám z věcí respekt a věřím, že když chcete dělat něco podobně rizikového, tak se tomu musíte věnovat opravdu intenzivně. Svým kamarádům, kteří jsou sváteční letci, říkám, ať to buď dělají pořádně, nebo ať létají s instruktorem. Sám vím, že jsem udělal spoustu chyb, a jednou mě na začátku zachránilo to, že vedle mě seděl instruktor. Tam nahoře je to doopravdy, tam nic neokecáte.

LIDOVÉ NOVINY: Rozhoduje při závodech spíše hlava, nebo tělo?

KOPFSTEIN: Podle mě tak z 80 procent hlava. Samozřejmě je důležité letadlo. Dobrý pilot ve špatném letadle neuspěje a špatný v dobrém také ne. Ale hlavně je to o hlavě.

LIDOVÉ NOVINY: Kolik máte vlastně nalétáno hodin?

KOPFSTEIN: V porovnání třeba s dopravními piloty málo, je to asi 1300 hodin. Jenže dopravní piloti si to v tom letadle většinou odsedí na dlouhých letech, zatímco já jsem asi 800 hodin ve vzduchu strávil akrobacií. A to je dost, když si uvědomíte, že denně lze létat tak dva lety po patnácti minutách.

LIDOVÉ NOVINY: Není to málo?

Kdybych vás během jednoho dne čtyřikrát vzal do vzduchu, pokaždé na dvacet minut, tak vám bude strašně, ale strašně špatně. Ani to podle mě nevydržíte. Mně bude taky špatně, ale vydržím to.

KOPFSTEIN: To tak bolí, že víc nevydržíte. Navíc je vám zle. Kdybych vás během jednoho dne čtyřikrát vzal do vzduchu, pokaždé na dvacet minut, tak vám bude strašně, ale strašně špatně. Ani to podle mě nevydržíte. Mně bude taky špatně, ale vydržím to. Když půjdeme do vzduchu třikrát, bude to o něco lepší. No a dvakrát je to optimální. Absolvuji ale kempy, kdy létám třikrát denně patnáct minut od pondělí do pátku, to vidím jako optimální trénink.

LIDOVÉ NOVINY: Jak těžké je pilotovat závodní letadla v Red Bull Air Race? Zvládl by je uřídit každý pilot?

KOPFSTEIN: Velmi obtížné, protože jsou nesmírně nestabilní. Ani chvíli neletí rovně, jeden malý centimetrový pohyb je schopen to letadlo otočit na záda. Pamatuji si, že když jsem do toho sedl poprvé, nebyla to žádná sranda. Odřídíte to, to zase jo, ale třeba přistání… To už chce něco umět.

LIDOVÉ NOVINY: Když jste tak dobrý pilot, jste i dobrý řidič?

KOPFSTEIN: Nikdy jsem neboural, tak snad ano. Létání mě každopádně naučilo myslet hodně dopředu, předvídat situace, nemyslet si, že je všechno jasné a všechno víte. Myslím, že jezdím velmi bezpečně, asi je to i těmi dětmi, před jejich narozením jsem jezdil o dost rychleji.

LIDOVÉ NOVINY: Piloti za první i druhé světové války byli známí tím, jak moc milovali svá letadla. Je to u vás podobné?

Jste s tím letadlem tak často a je to tak intenzivní prožitek, že k němu máte nesmírně silnou citovou vazbu.

KOPFSTEIN: Mám to stejně. Jste s tím letadlem tak často a je to tak intenzivní prožitek, že k němu máte nesmírně silnou citovou vazbu. Všechna letadla, se kterými jsem létal, mám strašně rád.

LIDOVÉ NOVINY: Takže kdyby někdo z pilotů vaše letadlo urazil...

KOPFSTEIN: Tak dostane pár facek.

LIDOVÉ NOVINY: Je vlastně na létání něco, co vám vadí?

KOPFSTEIN: Asi ne. To je přece to nejlepší, co vás může potkat. A závody jsou úžasné. Já bych závodil nejraději každý víkend.

Petr Kopfstein (40)

Absolvent VŠE již několik let reprezentuje Českou republiku v letecké akrobacii v kategorii Unlimited a v seriálu Red Bull Air Race. V roce 2014 se stal mistrem ČR v letecké akrobacii v nejvyšší kategorii Unlimited. V témže roce se stal historicky prvním vítězem Red Bull Air Race Challenger Cupu. Od roku 2016 létá v závodech Red Bull Air Race v nejvyšší kategorii Master Class. V loňské sezoně skončil na skvělém pátém místě.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.