Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Džíny jako symbol mentální pohodlnosti

  13:28

Dle magazínu Ona Dnes džíny znovu vítězí coby univerzální oblečení. To jsme na tom opravdu tak bídně s fantazií?

Jsou zcela jistě pohodlné, praktické, a dokážou zvýraznit krásu dokonalého těla. foto: © ReutersČeská pozice

Nejčtennější deník na titulní stránce pondělního vydání poutal na článek, který vyšel v jeho příloze Ona Dnes. Vše o džínách, Jak vybrat ty správné pro vaši postavu a jaké boty se k nim hodí. Další článek, který si každá čtenářka musí přinejmenším prostudovat, ne-li rovnou vystřihnout a pečlivě uschovat!

Rok co rok proběhnou v téměř každém periodiku, které má ve své cílové skupině ženy a zabývá se alespoň okrajově životním stylem, články zabývající se nesmrtelným evergreenem (i když to slovo tak docela barevně neodpovídá), kterým jsou džíny. Kdyby se náhle vypařila všechna džínovina, devadesát procent dívek a žen by se rázem octlo ve spodním prádle. Na džínách jako takových samozřejmě není nic špatného. Stejně tak jako na teplácích, bačkorách nebo televizi. Jde jen o to vědět, kdy je pro ně vhodný čas.

Zlatá horečka a nemóda

Jeans jsou s námi už přes 150 let a jejich praktičnost se osvědčila stejně tak v kalifornských zlatokopeckých táborech, jako se dnes osvědčuje v denním „provozu“ po celém světě. Jsou odolné, vyžadují minimum údržby, a když máte co ukázat, tak vám to ukázat pomohou. Volba je jasná: jdu do práce, hodím na sebe džíny. Jedu na výlet – džíny. Na rande – džíny. Do divadla – džíny. Džíny, džíny, džíny; jak je miluji. Hodí se prostě všude, nádherně nám zjednoduší život, nemusíme „řešit“, co na sebe. Ideální oděv reprezentující naši mentální pohodlnost.

Džíny si vytvořily svoji vlastní podskupinu módy. Nebo, jak by možná řekl pan profesor, „nemódy“.

A jak nádherně taková pohodlnost vyhovuje společnostem, které džíny produkují! Levi Strauss v prvním čtvrtletí tohoto roku ohlásil sedmiprocentní nárůst prodeje na 1,29 miliardy dolarů. Světová recese se odrazila i na výsledcích nejznámějšího výrobce oblečení z denimu, v roce 1990 se prodeje pohybovaly kolem sedmi miliard. Za to už se dá pořídit hodně publicity, reklamy a PR, abychom znovu a znovu dokázali „reinkarnovat“ tento úžasný produkt, tento nehynoucí trend.

Prostředky masové dezinformace rády skočí na tak nádherně populární téma. Článek v Ona Dnes s objevným titulkem „Džíny musí padnout“ nabízí spoustu vitálních informací. Tento rok je povoleno kombinovat více kousků stejné barvy! Hurá! Co se týče džínoviny, můžeme si vybrat ze široké škály výrazových prostředků: ošoupané, roztrhané, s pukem, s prošitím, s potiskem, do zvonu. Alespoň nám to dá pocit, že máme na výběr, že tvoříme svůj vlastní styl.

Džíny si vytvořily svoji vlastní podskupinu módy. Nebo, jak by možná řekl pan profesor, „nemódy“. Vždyť Móda s velkým M je přeci otázkou fantazie, stálé změny, překvapení a šoku, a nikoliv po sté ohraným blues. Pocit, že v džínách nemůže být žena nevhodně oblečena, má nicméně svou cenu. Dokázali jsme úspěšně setřít a obrousit hrany vkusu a manýr, takže nad rozedranými a záplatovanými kalhotami se nikdo nepozastaví ani v Rudolfinu. Proč taky – vždyť ty hadry stály čtyři litry, burane!

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!