Dušan Palcr: Za útokem na Hudečka nebyl Janoušek ani Roman

„Daleko lepší účinek než vyostřená kampaň proti pražskému primátorovi by mělo vyjednávání a odborná diskuse o venkovní reklamě,“ říká v rozhovoru lobbista a spolumajitel skupiny J&T, která zajišťuje financování billboardové firmy BigBoard.

Ondřej Koutník 29.10.2014
Dušan Palcr, lobbista a spolumajitel česko-slovenské skupiny J&T | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dušan Palcr, lobbista a spolumajitel česko-slovenské skupiny J&T | foto: Richard CortésČeská pozice
Dušan Palcr, lobbista a spolumajitel česko-slovenské skupiny J&T

Přestřelka mezi primátorem Tomášem Hudečkem a reklamní firmou BigBoard citelně zasáhla do předvolební kampaně v hlavním městě. Společnost vytáhla do boje proti radnici kvůli novým stavebním předpisům. Nelíbilo se jí, že oslabí její byznys a jiných firem – například JCDecaux – se nedotknou.

Firmu BigBoard řídí podnikatel Richard Fuxa, skutečnou hybnou finanční silou je však česko-slovenská skupina J&T. Její spolumajitel s lobbista Dušan Palcr poskytl rozhovor, v němž překvapivě přiznal, že šlo z jejich strany o chybný postup. Popřel také, že by za útokem proti Hudečkovi stáli podnikatelé Roman Janoušek či Martin Roman, kteří bývají s J&T spojováni.

Boj o billboardy

  • Nové stavební předpisy omezují velikost billboardů v Praze na šest metrů čtverečních. Pro společnost BigBoard, která na trhu venkovní reklamy v kategorii převyšující tuto hranici ovládá přes polovinu trhu, to znamená ohrožení byznysu. Firma také tvrdí, že regulací přijde hlavní město o stamiliony korun příjmů.
  • Podle BigBoardu navíc nové předpisy zvyšují monopol firmy JCDecaux, která má na základě smlouvy s magistrátem exkluzivitu na prodej reklamních ploch v centru města do rozměru devět metrů čtverečních.

ČESKÁ POZICE: Myslíte si, že kampaň proti primátorovi Hudečkovi a vedení radnice mohla připravit TOP 09 o vítězství ve volbách v hlavním městě?

PALCR: To nevím. Nejsem politolog, abych vysvětlil, zda protest Hudečkovi pomohl, či mu uškodil. Jeden tábor říká, že mu to uškodilo, jiný zase, že naopak pomohlo. Osobně si to neumím vyhodnotit.

ČESKÁ POZICE: Budete v kampani pokračovat?

PALCR: Osobně tvrdím, že o problémech se má jednat, ne se vzájemně bombardovat. Někdy se stane, že jednání nevede k cíli, a potom se tedy mění prostředky. Teď si ale myslím, že je opět čas a prostor k jednání. K tomu je třeba si uvědomit, o čem má diskuse být – že vedle rozumné regulace je klíčovým problémem pro hlavní město černá reklama, která hyzdí okolí a ekonomicky Prahu poškozuje.

Nejsem politolog, abych vysvětlil, zda protest Hudečkovi pomohl, či mu uškodil

Existují ale místa, kterým billboardy nevadí, jsou dobrým prostorem pro reklamu a mají pro město ekonomicky efekt. Naopak v historických částech se stává, že najdeme černý výlep, přestože všichni vědí, že je zakázán, a nikdo s tím nic nedělá.

ČESKÁ POZICE: V protihudečkovské kampani se objevily lživé údaje a fotografie, například fotomontáž ředitele společnosti JCDecaux Pavla Slabého spokojeně ukazujícího na Hudečkův předvolební plakát. Co jste na to říkal?

PALCR: Fotbalovou terminologii bych řekl, že to byla zbytečná ztráta míče na polovině soupeře. A to bývá většinou nebezpečné.

ČESKÁ POZICE: Vy jste jako banka neměli možnost do kampaně zasahovat?

PALCR: Akci měl víceméně v režii Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Z mého pohledu to nebyla jen kampaň BigBoardu, ale více firem. Banka protest nesponzorovala.

ČESKÁ POZICE: V kampani proti pražským stavebním předpisům vaše strana varovala, že nová pravidla přinesou „mnoho negativních dopadů na život ve městě“. Nebylo to přehnané?

PALCR: Musím za sebe říct, že pražské stavební předpisy jsou z hlediska rozvoje a urbanismu správným krokem. Praha tím kopíruje styl moderních západních měst. Bohužel provedení předpisů bylo v jedné konkrétní disciplíně nepromyšlené a dost závažně zasáhly do venkovní reklamy.

Z mého pohledu to nebyla jen kampaň BigBoardu, ale více firem. Banka protest nesponzorovala.

Přitom hlavní hráči tohoto byznysu nijak nebrojí proti regulaci venkovní reklamy. Naopak jsou na různé ústupky, respektive moderní regulaci připraveni kývnout. Praha ale nerespektovala jakákoliv pravidla vyjednávání a necitlivě zasáhla do této oblasti podnikání.

ČESKÁ POZICE: Předpisy se nějakou dobu musely připravovat. Podcenili jste lobbing a debatu s vedením města nad parametry návrhu?

PALCR: To není otázka na mne. Neřešil jsem konkrétní podobu předpisu. Mou povinností je dohlížet nad celou věcí z hlediska banky a finanční účasti. Nejsme akcionáři BigBoardu, jako banka máme jiný vztah. Neznám denní chod BigBoardu.

Celá situace je nešikovná tím, že neměří všem firmám stejně. Jedné firmy se předpisy nedotknou, jiné to významně komplikuje byznys. Tento dvojí přístup je špatný a mě osobně překvapil. Neříkám, že předpisy by mohly BigBoard zlikvidovat, může ji to ale poškodit.

ČESKÁ POZICE: Předpisy se netýkají všech billboardů, které vaše firma v Praze má. O kolik procent jde?

PALCR: Podle mého odhadu zhruba o třetinu reklamních ploch v Praze.

ČESKÁ POZICE: Jak celou kampaň Prahapodlehudečka.cz a Okradenápraha.cz zpětně hodnotíte?

PALCR: Podle mne to byla zbytečná atomovka, která situaci vyhrotila. Použití atomovky zůstává v paměti strašně dlouho. Daleko lepší účinek by mělo vyjednávání a odborná diskuse nad problematikou venkovní reklamy.

Praha nerespektovala jakákoliv pravidla vyjednávání a necitlivě zasáhla do této oblasti podnikání

Neměla to být válka proti stavebním předpisům, spíše hlasitě upozornit, že magistrát se v jednom podnikatelském odvětví nerovnoměrně postavil k jednotlivým hráčům na trhu. Snad ani nepodezírám radnici, že to udělala schválně, bylo to ale nešikovné – až amatérské.

ČESKÁ POZICE: Volby přinesly zmatek do pražského zastupitelstva. Primátorem se mohl podle výsledků stát prakticky kdokoliv z jakékoliv strany, chybí dominantní strana. Jak se vám jako podnikateli v takovém prostředí bude pohybovat?

PALCR: Politický zmatek je pro byznys špatný. Podnikatelé jsou rádi, když mají jasno, kdo proti nim stojí a s kým mají vyjednávat. Jako pragmatik bych však současné hádky nepovažoval za významné. Je třeba chvíli počkat, než si to všechno po volbách sedne.

Nyní jde jen o klasické povolební tance. Jsem stará škola a koalici by měl nejdříve zkusit vyjednat ten, kdo vyhrál volby. (Vládnoucí koalici v Praze vytvoří podle včerejší dohody vítězné hnutí ANO spolu s ČSSD a Trojkoalicí – pozn. red.)

Podle mne to byla zbytečná atomovka, která situaci vyhrotila. A její použití zůstává v paměti strašně dlouho.

ČESKÁ POZICE: J&T je česko-slovenskou finanční skupinou, sídlo máte v Bratislavě. V čem se liší politickobyznysový terén Prahy a slovenské metropole?

PALCR: Liší se politické systémy. V Bratislavě volíte primátora přímo, a teoreticky by tedy měl mít silnější mandát. Složité je však jeho jednání se zastupitelstvem. V Praze by měl mít primátor zvolený zastupitelstvem pevnější pozici, ve skutečnosti je to ale podobné bratislavské nestabilitě. Když ale srovnám jednání o venkovní reklamě, v Bratislavě, respektive na Slovensku, se podařilo přijmout velmi kvalitní zákon.

ČESKÁ POZICE: Spíše mě zajímá, jestli i Bratislava má své lobbistické démony. Nebo je rozdíl v tom, že v Praze jde o jednotlivce a takzvané kmotry a v Bratislavě spíše o finanční skupiny?

PALCR: Těžko říct. Nemyslím si, že je to tam jiné než v Praze.

ČESKÁ POZICE: Změnili političtí šíbři a vlivní podnikatelé, jako je Tomáš Hrdlička, taktiku? Že místo ovládání jedné velké strany naopak úmyslně zakládají nové strany a vyvolávají na politické scéně chaos, ve kterém se pak nejlépe orientují?

PALCR: Tuto diskusi nemám rád. Nechci přijmout axiom, že tu existují konkrétní lidé, kteří bez politické infrastruktury tahají ze zákulisí za nitky. Kladl bych si spíše otázku, jestli ti konkrétní lidé jsou natolik silní, anebo ti, kteří jsou ovlivňováni, natolik slabí. Obecně platí, že čím roztříštěnější bude politická scéna, tím složitěji se bude vládnout.

Nechci přijmout axiom, že tu existují konkrétní lidé, kteří bez politické infrastruktury tahají ze zákulisí za nitky

V takovém případě si všichni političtí lídři začnou hrát na alfa samce a spolu se svými zákulisními pomocníky začnou jednat. Může se samozřejmě stát, že vyhraje nakonec ten zdánlivě slabší, ale se silnější zákulisní podporou. Neumím ale odpovědět na dotaz, zda pražským zákulisím hýbou konkrétní lidé, jako je Tomáš Hrdlička. U něj navíc nevím, komu by teď pomáhal, respektive s kým by spolupracoval.

ČESKÁ POZICE: Určitě ale nelze říct, že pražské šedé eminence neovlivňují chod města. Vezměte si, jakou roli sehrály fotografie Jiřího Vávry a Tomáše Hrdličky v deníku Blesk – vyústily v odchod Hudečka a Vávry z TOP 09…

PALCR: Nepopírám, jestli měly či stále mají nějaký vliv. Berme to ale tak, že máme vítěze voleb a ten by měl nést zodpovědnost. Neměl by ze sebe nechat udělat loutku a nechat jednat jen zákulisí. Pochopitelně si nelze myslet, že se v Praze hraje vždy v rukavičkách. Je třeba respektovat, že i zveřejňování fotografií z nějakého večírku může být prostředkem politických bojůvek.

ČESKÁ POZICE: Spekulovalo se, že v pozadí billboardové šarvátky byli lidé, jako je Roman Janoušek či Martin Roman, pro něž v BigBoardu drží akcie bílí koně. Co na to říkáte?

PALCR: Martin Roman ani Roman Janoušek nejsou držiteli akcií firmy BigBoard. Alespoň o tom nemám žádnou informaci. Chod firmy lze ovlivňovat jen skrze akcie, nijak jinak.

Pravdou spíše je, že expertům na billboardový byznys, jako je Richard Fuxa, vadí, jak město odmítlo o problému debatovat

ČESKÁ POZICE: Takže nesouhlasíte s názorem, že to byly takové osoby, kterým nešlo primárně o stavební předpisy, ale spíše o politický útok proti vedení magistrátu pod taktovkou Tomáše Hudečka?

PALCR: Nechci byt naivní, ale myslím si, že takto to nebylo. Pravda je spíše taková, že expertům na billboardový byznys, jako je Richard Fuxa, opravdu vadí, jakým způsobem město odmítlo o problematice debatovat. 

Počet příspěvků: 1, poslední 1.11.2014 06:53 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.