Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dobešova maturita: Jednička s hvězdičkou, nebo tak trochu propadák?

  11:36

Je nejen politickou otázkou, kde leží hranice úspěchu a neúspěchu státních maturit. Výsledek již brzy „oznámkuje“ premiér Petr Nečas.

Na ministerstvu školství jsou vybraní lidé placeni lépe, než na kolik mají dle tabulkových platů nárok. Podřízení ministra Josefa Dobeše udělili zřejmě vybraným lidem výjimku. foto: © MŠMTČeská pozice

Státní maturity finišují. A ministra školství Josefa Dobeše (VV), který s nimi několikrát spojil svůj politický osud, čeká bilancování, za nějž mu jeho šéf – premiér Petr Nečas (ODS) – vystaví nejspíše „maturitní vysvědčení“. Bude to s ním podobně jako s vlastním projektem státních maturitních zkoušek: nepůjde výhradně o zhodnocení dovedností maturanta, ale spíše o započítání všech možných technikálií a výkladů, které patří k vládní krizi.

Nečas: Maturita je byznys hlavně pro papírnictví a dodavatele tonerů... Je to Rakousko-Uhersko.Co maturitám, které vyšly odhadem na 680 milionů korun a připravovaly se čtrnáct let, předseda vlády říká? Není jimi příliš nadšen. „Dodnes nejsem přesvědčen, že je správná ta státní maturita, která teď měla premiéru... Například se ukazuje, že ústní část státní maturity v sobě nese obrovský subjektivní faktor. Nebo že je to byznys hlavně pro papírnictví a dodavatele tonerů. Je neskutečné, že ačkoliv jsme už jedenáct let v 21. století, se všechno děje na papírech a pak se ty papíry sváží do centrály. Je to Rakousko-Uhersko, akorát že ty papíry nevozíme bryčkami, ale dodávkami,“ řekl sobotním LN Nečas.

Rozklíčovat, nakolik je za průběh maturit odpovědné současné ministerstvo a nakolik ministři předchozí, není úkol jen pro novináře, ale i odborníky. Dosud není jasné, kde byla nastavena pomyslná laťka úspěšnosti. Bude „úspěch“ poměřován tím, že neutekly všechny testy před písemkami? Nebo snad vysokým procentem těch, kteří propadnou? Anebo jich mělo propadnout málo? Je úspěchem fakt, že si těžší variantu zvolila pouhá čtyři procenta mladých Čechů? Lze za dobrý počin považovat jediný pád „hacknutého“ serveru? Je průšvihem, když maturitám věřila z počátku pouhá jediná fakulta v ČR, která výsledků využije k přijímacím zkouškám na České vysoké učení technické v Praze?

V jednom z e-mailů, které nyní rozesílá po ministerstvu jeho bývalý bezpečnostní ředitel Martin Odehnal (jak ČESKÁ POZICE informovala v tomto a dalším článku), se podobně táže i odvolaný Dobešův úředník: „Panu ministrovi bych pak rád dopředu pogratuloval k nadmíru vydařeným maturitám, a tím i ke skutečnosti, že nemusí dávat svou funkci k dispozici, jak slíbil panu premiérovi. Proč by jí také dával, když maturity prostě nemohou být nevydařené? Pan Dobeš totiž nikdy ani nenaznačil, co to vlastně takový ,neúspěch maturit´ vlastně je... Případné úniky testových zadání se do neúspěchu nepočítají – dramatické věty o ,fatálním selhání´ ředitele CERMATu má již jistě PR oddělení v počítačích dávno připravené,“ píše Odehnal, který v unikátním e-bombingu ministerstva pokračuje.

Co je vlastně onou hranicí úspěchu?Výtek k maturitám, za něž se Dobeš statečně rval, přibývá. Nad nejednoznačností otázek se podivují učitelé i studenti, kteří na blozích a fórech diskutují, co vlastně bylo správně; mají rozpačité pocity. Hodnotitelé si nejsou jisti včasnou odměnou za svoji práci, otázkou je, zda všichni maturanti se dozvědí výsledky „zkoušek dospělosti“ do avizovaného 17. června a odborníci se ptají, proč není možné zveřejnit maturitní testy po skončení zkoušek, vysoké školy odmítají (a ani nemohou) podmínečně přijímat neúspěšné maturanty a tak dále.

MŠMT: Děkujeme za hladký průběh

Ve středu 8. června však rozeslal ministr Dobeš školám poděkování za jejich spolupráci na bezproblémovém průběhu maturit: „Přiznám se, že mě samotného překvapil dosavadní hladký průběh zkoušek, za který vděčím a děkuji především vám. Dokázali jste všem kritikům, že projekt maturit lze zvládnout i při tak nešťastně nastavených podmínkách, s jakými jste se museli potýkat. Uvědomuji si, že současná podoba maturit je extrémně náročná. Vnímám vaše stížnosti na nekonečné stohy papíru, vnímám, že harmonogram maturit není nastaven ideálně. Současná podoba, kdy ústní část předchází písemnou, komplikuje situaci... Slibuji vám, že se maturity změní. Už následující rok se otočí časové schéma, nejprve bude písemná část a následně část ústní. Navíc se zkrátí doba maturit,“ píše ministr Dobeš, jehož velkým přáním je do čtyř let spustit elektronickou maturitu.

Zůstane tedy v úřadu i po skončení maturit, nebo jej Nečas vystřídá? Podle informací ČESKÉ POZICE by totiž na školství vcelku rád přešel ze spravedlnosti ministr Jiří Pospíšil (ODS), který čelí mnoha rozličným tlakům a po volbách ostatně byl kandidátem právě na ministra školství a rovněž patřil do povolební vyjednávací skupiny o vzdělávání. Nakolik do případných resortních změn zasáhne velká politika a výsledek „ne/úspěšných“ maturit (vyberte si prosím výrok, který se bude v danou chvíli nejvíce hodit), se brzy uvidí.

Bylo by jistě nemravné vinit pouze ministra Dobeše z chyb, které maturity provázely. Každopádně by ale měl argumentovat lépe a důsledněji, než se mu zadařilo vůči „petici“, kterou připravili nespokojení maturanti a podepsalo ji asi deset tisíc signatářů, což je zhruba desetina letos končících studentů.

Dobeš vs. devatenáctiletí jedničkáři

„Je zajímavé, jak se čacký ministr Dobeš ztrácí z mediální scény ve chvíli, kdy se mu postavili studenti, kteří argumentují až nepříjemně věcně. Dobeš dělá jednu mediální chybu za druhou a má proti sobě protivníky, kteří jsou kupodivu velmi zdatní, i když je jim teprve devatenáct,“ píše na svém blogu v Respektu Tomáš Feřtek, bývalý novinář a dnes mluvčí neziskové organizace zabývající se vzděláním EDUin.

Je zajímavé, jak se čacký ministr ztrácí z mediální scény ve chvíli, kdy se mu věcně nepříjemně postavili studenti.Do pořadů České televize nyní Dobeš, který se běžně rád v médiích ukazoval, vysílá buď náměstka pro všeobecné vzdělání Ladislava Němce nebo Pavla Zeleného, zachmuřeného ředitele organizace CERMAT. Ministr udělal také nešťastný přešlap; urazil totiž autorku otevřeného dopisu a studentku Danu Večerkovou z elitního brněnského gymnázia, že si zvolila snazší maturitu, což „vypovídá o jejích kvalitách“.

Dotyčná si ovšem zvolila úrovně obě, maturovala ze šesti předmětů a když v pořadu ČT 24 věcně argumentovala k logicky nejednoznačným otázkám maturit a čekala na vysvětlení, ozvalo ze z ministerského telefonu jen: „Haló, haló. Neslyším!“ Pak spojení vypadlo a telefon byl již dále nedostupný... Takže: maturitní úspěch, nebo tak trochu propadák?