Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dnes „lajkujeme“, zítra budeme „wantovat“

  3:01

Nová funkce by měla uživatelům umožnit sestavovat a sdílet sbírky oblíbených produktů a Facebooku pomoci resuscitovat své cenné papíry.

Facebookové tlačítko „Like“ pravděpodobně co nevidět dostane nového bratříčka. A nebude to všemi chtěný „Dislike“. Nejpopulárnější sociální síť začala tento měsíc testovat tlačítko „Want“.

Nová funkce by měla uživatelům umožnit sestavovat a navzájem sdílet sbírky oblíbených produktů a Facebooku pomoci resuscitovat své cenné papíry, které právě podávají podobný výkon, jako Michael Schuhmacher po svém návratu k formuli 1. Zavděčit se uživatelům a investorům zároveň však rozhodně nebude snadné a Mark Zuckerberg by si měl uvědomit, že získat miliony a stamiliony uživatelů je stejně jednoduché, jako o ně přijít – stačí se podívat na případ MySpace.

Dobrá zpráva

Tlačítko „Want“ s nespočetnými možnostmi využití se však nejeví jako špatný nápad. Experti mají jasno: Google vytvořil největší internetový vyhledávač, když přišel se způsobem, jak zmapovat miliardy webových stránek, ze kterých se internet skládá. Facebook se stal nejvýznamnější sociální sítí na světě poté, co vytvořil systém, který digitalizoval identity a vztahy mezi uživateli webu. Technologie, jež by uživatelům umožnila vyhledat a identifikovat každý objekt na tomto světě, bude zaručeně slavit podobný úspěch.

Ke katalogizaci kamarádů by si internetoví uživatelé mohli začít pořizovat inventáře svého majetku a svých oblíbených věcí, což by nevyhnutelně zahrnovalo i jejich sdílení, výměnu, prodej či koupi. Radost by tedy měli mít především obchodníci. Těšit se může ale i Facebook, který by nepochybně těžil z toho, že transakce zprostředkoval, i když trvá na tom, že si od obchodníků v první fázi transakční poplatky brát nebude. V současné chvíli kalifornský koncern nové tlačítko testuje se sedmi společnostmi, mezi kterými jsou například prodejce luxusního dámského spodního prádla Victoria’s Secret, obchodní dům Neiman Marcus anebo internetová stránka Fab.com.

Špatná zpráva

Dle některých kritiků by se však tímto krokem však mohla navždy změnit atmosféra na sociální síti. Facebook až dodnes byl jedním z mála míst v kyberprostoru, kde si kreditní karty mohly být jisty, že zůstanou v teplíčku peněženek svých uživatelů. Sociální síť se podobala spíš obýváku, kde člověk stráví příjemné chvíle s kamarády, než digitálnímu obchoďáku, ve kterém si opravdu užije jen „uživatel“ s nabitou šrajtoflí.    

Internetová komunita již spekuluje, nejedná-li se náhodou o první ostýchavé krůčky sociální sítě ve světě e-komerce. Pokud ano, co bude na tlačítko „Want“ navazovat, co Zuckerberg vytáhne dalšího, aby svou miliardu přátel donutil sáhnout po peněžence?

Ale což, začátek každé nové éry šel ruku v ruce s koncem té předchozí a Facebooku nakonec nic jiného než cesta kupředu nezbývá. Navíc právě převrat prožívá samotný internet, který se pozvolna stěhuje na naše mobilní zařízení, kde už není zdaleka tak snadné vydělávat peníze cílenou reklamou, jako na velkých počítačových obrazovkách. Rozhodně nelze popřít, že elektronická komerce je zatím nejlepším způsobem jak nuly a jedničky proměnit v dolary, zejména máte-li tolik kámošů jako „Zuck“.

Internet věcí

Za jednoho z průkopníků internetu věcí lze považovat Američana Joa Einhorna. Před lety založil společnost Thingd s přesvědčením, že objekty anebo věci jsou posledním neprobádaným kontinentem na internetové mapě. Od té doby jeho sofistikované počítačové programy sestavují největší databázi věcí na světě. Američanovo snažení nedávno vyvrcholilo v projektu nazvaném The Fancy. V podstatě se jedná o Facebook věcí, na kterém lidé z celého světa sdílejí a komentují své oblíbené zboží od manžetových knoflíčků, přes starožitné hodinky až po nejnovější modely sportovních automobilů.

Sympatická a především vizuálně atraktivní architektura webu nenadchla jen uživatele, ale i investory. Šéf největší skupiny s luxusem PPR François Henri-Pinault nedávno ohlásil, že do The Fancy investuje deset milionů dolarů. Rozhodně by nepřekvapilo, kdyby tlačítko „Want“ pod projektem The Fancy stiskl i Mark Zuckerberg, který nedávno koupil například populární mobilní aplikaci pro sdílení fotografií Instagram.