Lidovky.cz

Digitální hnízda pro prvňáky

  8:41

Šestiletí školáci se experimentálně učí v počítačových skupinách. Systém zohledňuje individuální rozdíly i podporuje kooperativní chování.

Několik českých škol směřuje k digitalizaci učiva už od prvních tříd, notebooky a interaktivní tabule se pro špunty stávají samozřejmostí. foto: © ČESKÁ POZICE, Richard Cortés, iPhoneČeská pozice

Prvňáčci si sedají na koberec pod digitální tabuli. S překvapující samozřejmostí na ní dotykem maličkých rukou označují slova začínající písmeny D, P nebo S, přetahují správné obrázky na správná místa a přitom poslouchají „mluvící desku“ i pokyny paní učitelky. Pak se usazují do skupinek; každá z nich má svůj notebook, aby si s ním děti „hrály“ – prakticky ale třeba vyřazují slova, která do sledu pojmů nepatří. „Jo, je to dobrý,“ říká rošťák ze třídy 1. B, který si s počítačem evidentně rozumí.

Dnes nastupuje do 1. třídy 101 tisíc prvňáčků, ale jen pár jich bude od počátku digitalizovaní„Tyhle děti už vlastně ani jiný druh výuky neznají, takže jim používání digitální tabule i notebooků přijde naprosto přirozené,“ říkala Martina Uhrová koncem června o prvňáčcích ze ZŠ Barikádníků v Praze 10. V novém školním roce vstupuje do prvních tříd o šest procent dětí více než loni (přesně 101 tisíc), ale jen hrstce z nich se hned od prvých dnů dostane výchovy v „digitálních hnízdech“, jaké má právě ZŠ Barikádníků. Projekt běží od února a elektronické vybavení tříd nyní doprovází bývalé prvňáky i do třídy druhé.

„Takto vybavených škol je v České republice asi sedm, další budeme teď v září školit. Zájem převládá na prvním stupni základních škol,“ řekl ČESKÉ POZICI Miloslav Hubatka, ředitel ZŠ JUDr. Mareše ve Znojmě, jenž je jakýmsi „guru“ digitálních hnízd v Česku. Právě v této škole se konají semináře, kde se mají učitelé naučit, jak s notebooky zacházet nejlépe. K pilotním projektům se přidaly i školy v Praze - Kunraticích, Brně nebo Liberci.

Digitální líheň ze Znojma

Počítačová hnízda umožnila zapojit do výuky děti velkého rozptylu – nadané i horší –, které spolu musejí k vzájemnému prospěchu více spolupracovat. Ve Znojmě tak činí od září 2008. „Žáci mohou vždy řešit úlohy přiměřené jejich schopnostem, protože je učitel seskupuje do několika hnízd, ve kterých je elektronická tabule propojena s několika žákovskými počítači i notebookem učitele s internetem,“ říká Hubatka. Je na pedagogovi, jaký program hodiny vymyslí a jak své ovečky rozdělí – například od dvou do šesti skupinek.

Testy výzkumné společnosti DAP Services už dříve ukázaly významný pokrok sledovaných tříd v oblasti celkové efektivity učení. Ač průměr tohoto ukazatele v Česku činí 70 procent, ve znojemské škole docílili plných 89 procent. Díky digitálním hnízdům se dokonce zvýšila obliba druhdy nepopulárních předmětů: v nejnižších ročnících třeba češtiny a přírodovědy. Škola hrou v praxi.

Digihnízda jsou si blízká s programem Vzdělání 21, jehož cílem je hledat efektivní cesty využití moderních technologií ve výuce na českých školách. Již před dvěma roky se do něj zapojily pilotní školy za podpory firem Hewlett-Packard, Intel, Microsoft, Nakladatelství Fraus nebo AV Media. Odborným garantem je Pedagogická fakulta UK.

Prý nerozbitný childbook

„Synchronicita funguje. V Česku se velmi rychle sejdete s lidmi, jimž jde o stejnou věc. Takový koncept nazýváme ve světě Mobile Lab, ale popisuje totéž, co hnízda vzniklá ve Znojmě,“ řekl ČESKÉ POZICI Pavel Kubů, manažer Intelu pro vzdělávání. Jde totiž o využití notebooků v jiném poměru nežli kus na jednoho žáka, třeba 1:3 nebo 1:8. Takový nutně kooperativnější model je odlišný od toho, jak laptopy užívají starší školáci: tehdy už má každý svůj počítač.

Globální firma pomáhá v ČR s implementací oněch pilotních projektů; k dispozici je i speciální žákovský notebook Classmate PC s dotykovým otočným displejem, aby se mohlo aktivně zapojit více školáků naráz. Počítač na první pohled ergonomicky přizpůsobený dětským rukám vypadá sice nerozbitně a nezničitelně, ale děti jsou nevyzpytatelné. „Měl by vydržet pád z desky stolu, polití klávesnice a podobně,“ říká Kubů. O obsah se starají řady firem: vedle Frause třeba i Digital Planet nebo Terasoft.

Srovnání rozdílů za rok

Aby si školy pořídily vlastní ideální hnízdo, je prý nejlepší vyjet do Znojma – na základní školu JUDr. Mareše, kde k tématu probíhají debaty i workshopy. „Účastnila jsem se tam jednoho semináře. Pořídili jsme v únoru hnízda do všech tří našich prvních tříd. Paní učitelky měly pochopitelně obavy, učily se je používat, ale praxe ukázala, jak je to v reálu složitější – třeba když vám systém ve třídě zkolabuje nebo není něco dostatečně nabité,“ řekla ČESKÉ POZICI Alena Polanská, ředitelka ZŠ Barikádníků.

„Noví prvňáčci budou mít jednu takto vybavenou třídu, a druhou ne, abychom mohli srovnat rozdíly a dopady ve výuce,“ dodává Polanská.

„Hodnotím to pozitivně. Určitě je to jiný způsob výuky, děti se mohou v hodině projít, více spolupracovat,  jak spustit program. A na paní učitelku Uhrovou jsem moc pyšná, jak skvěle vše zvládá,“ říká ředitelka Polanská o třídní učitelce 1.B – ode dneška už 2. B.

Znojemská ZŠ JUDr. Mareše zavedla digitální hnízda už v září 2008.

Od Rakouska-Uherska jen kousek

Rozdíl oproti dobám Marie Terezie není zase tak velký; frontální vyučování, sedí se ve škamnách...

Podobných digitálních hnízd (pokud se prokáže jejich úspěšnost) by bylo v Česku zapotřebí víc, neboť dnešní výuková realita za světovými trendy pokulhává...

„Vezměte si, jak vypadaly školy při zavedení docházky za Marie Terezie a dnes. On ten rozdíl není zase tak veliký! Frontální vyučování, sedí se v škamnách. Sice už děti nepíší na břidlicovou tabulku, ale pokrok? Ve srovnání s jinými odvětvími: nic moc. Notebooky do škol nejsou cílem, ale prostředkem – k modernímu, daleko efektivnějšímu, a snad i zábavnějšímu učení,“ řekla loni týdeníku Euro tehdejší náměstkyně ministra vnitra Lenka Ptáčková-Melicharová (KDU-ČSL), jedna z propagátorek nástupů notebooků do škol.

Jedna z řady výzev na Facebooku, nazvaná „Chceme do škol notebooky místo sešitů a učebnic“, má k dnešnímu dni 180 147 fanoušků. A je jen otázkou času, kdy se k nim přidají i malá ptáčata z digitálních hnízd, pro něž je počítačové učení čirou samozřejmostí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.