Diesely s odmontovanými filtry přicházejí o záruku i pojištění

Nové zjištění ČESKÉ POZICE: Pololegálním odmontováním lapačů prachových částic nedochází jen ke zvýšení emisí takto upraveného vozu.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Minulý týden začala ČESKÁ POZICE rozkrývat pozadí pololegálního obchodu s odstraňováním filtrů pevných částic (DPF) u novějších dieselových vozů, do kterého jsou zapojeny nejen některé neautorizované autoservisy, ale především stanice měření emisí, přes které takto upravené vozy procházejí.

Filtr zachytí až 99 procent pevných částic, na které se vážou rakovinotvorné látky, například aromatické uhlovodíky. To však mnohé řidiče neodradí, aby si nenechali tuto součást výfukového systému neodborně odstranit. A tak trh s demontáží filtrů jen kvete a na internetu se množí nabídky, včetně speciálních slevových akcí či hromadných slev pro větší firmy.

Kdo si nechá filtr demontovat, může doslova splakat nad výdělkemŘidiči, kteří si nechají filtr demontovat, však nemusejí mít problémy jen s vyššími emisemi, ale dle zjištění ČESKÉ POZICE mohou doslova splakat nad výdělkem. Ušetří sice za nový filtr, který má omezenou životnost a pohybuje se v řádech desetitisíců, jenže oslovení výrobci a prodejci automobilů se shodují: tímto zásahem přichází vůz o záruku. Vzhledem k tomu, že filtry pevných částic se montují především do novějších aut, může se tento fakt týkat podstatné části dieselových vozů. Některé automobilky dnes totiž na vůz běžně dávají záruku i pět let, a lze si připlatit i za delší.

A aby toho nebylo málo: v případě nehody nemusejí majitelé vozů s demontovanými filtry dostat žádné peníze od pojišťovny.

Komplikace po odstranění

O výše popsaném způsobu řešení problémů s filtrem pevných částic ví například přijímací technik Citroënu Domanský Milan Němeček. Rozhodně ho však nedoporučuje: „Jedná se o neodborný zásah do vozidla, a tím samozřejmě padá záruka. Tuto úpravu nesmíme provádět ani na přání klienta, a ani bych to našim klientům nedoporučoval, protože po odstranění může nastat řada komplikací.“

Technici se shodují, že neodborný zásah do řídící jednotky může způsobit ve voze řadu problémůPodobně zní i reakce výrobce vozů Škoda Auto. „Zásah do konstrukce vozu nedoporučujeme, zejména v záruční době. Veškerá poškození motoru v souvislosti a v návaznosti na tento konstrukční prvek a s nimi spojená ztráta záruky jdou v takovém případě k tíži upravitele,“ upozorňuje Jakub Šulc z oddělení komunikace mladoboleslavské automobilky.

Před podobným počínáním varují i pojišťovny. Podle tiskového mluvčího pojišťovny Allianz se odstraněním DPF filtru vozidlo stává technicky nezpůsobilým provozu na pozemních komunikacích. Nejde totiž jen o odstranění filtru: zároveň s tím autoservisy musejí neoprávněně zasáhnout do řídící jednotky vozu a pozměnit ji tak, aby automobil filtr „nehledal“ a na STK bylo obtížnější úpravu odhalit. Technici se navíc shodují na tom, že neodborný zásah do řídící jednotky může způsobit ve voze řadu problémů, včetně nehod.

S námi vám nic nehrozí...

Tuto možnost dokonce připouští například firma Carstuning, která odstranění filtru nabízí. Na svých internetových stránkách uveřejnila fotografii na popel shořelého vozu, který vzplanul vinou špatného seřízení řídící jednotky. Firma se samozřejmě chlubí tím, že u ní řidičům nic podobného nehrozí: „My vám garantujeme, že u nás vás podobné problémy nečekají, jelikož máme adekvátní zkušenosti a vybavení k úplnému odstranění filtru pevných částic.“

Jenže jak odhadnout odbornou způsobilost firmy? Těžko, protože o neodborný zásah se jedná ve všech případech. Jediný výrobcem doporučený způsob nakládání s filtrem je totiž jeho výměna za nový, takže na provádění těchto úprav nedisponuje školením, licencí ani potřebným know-how od výrobce žádný neautorizovaný servis.

Jen soubor náhradních dílů

Pokud v důsledku neodborných zásahů do vozidla vznikne na vozidle škoda, nelze ji dle pojišťovny Allianz vnímat jako pojistnou událost z havarijního pojištění. „Důvod je jednoduchý, není za ním žádný úhybný manévr naší pojišťovny a vychází z pojistných podmínek. V těch je uvedeno, že pojištění se nevztahuje na škody, mající příčinu v havárii, pokud vozidlo v době škodné události nebylo technicky způsobilé,“ uvedl mluvčí pojišťovny Václav Bálek a zmínil ještě další možné komplikace.

Pojišťovna nemusí řidiče odškodnit, pokud se zjistí, že porušil základní povinnosti při provozu vozidla na pozemních komunikacíchTechnická nezpůsobilost má dle něj potom vliv i na obecnou cenu takto upraveného automobilu: „Kdyby takové auto oceňoval znalec, tak by jej zřejmě nemohl považovat za vozidlo použitelné k jízdě, ale jen za soubor náhradních dílů o určité hodnotě. A cena by byla určitě nižší než tržní cena obdobného, avšak provozu způsobilého vozidla.“

Podobný názor má i Marcela Machová z České asociace pojišťoven. Dle ní pojišťovna nemusí řidiče odškodnit, pokud se zjistí, že porušil základní povinnosti při provozu vozidla na pozemních komunikacích. „Jednou z těchto povinností je udržovat vozidlo v technickém stavu odpovídajícím požadavkům bezpečnosti silničního provozu,“ vysvětluje Machová.

Dodává však, že toto porušení by muselo být v příčinné souvislosti se vznikem škody. Pokud tedy řidič nabourá například kvůli nedání přednosti v jízdě, pojišťovna peníze pravděpodobně vyplatí, protože ani nebude mít důvod zjišťovat jinou příčinu nehody. V takovém případě chybějící filtr neodhalí.

Počet příspěvků: 30, poslední 11.3.2013 09:06 Zobrazuji posledních 30 příspěvků.