Děti na mušce. Pět podezřelých potravinářských koncernů.

Kdo vydělává na šířící se epidemii dětské obezity? Německá organizace Foodwatch vybrala letošní hlavní aktéry.

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČESKÁ POZICE, Richard CortésČeská pozice

Německá spotřebitelská organizace Foodwatch odstartovala již pátý ročník volby největšího podvodníka v potravinářském průmyslu Windbeutel 2013. Letos se potravinářským průmyslem nenáviděné sdružení soustředí na takzvané dětské potraviny, tedy výrobky, jejichž marketing cílí přímo na ty nejmenší.

Důvod? Zatímco německé děti spořádají jen poloviční dávku doporučeného množství zeleniny a ovoce, denně zkonzumují dvakrát víc brambůrek, čokolády a sladkých nápojů, než by měly. Není se čemu divit. V roce 2011 jen v Německu potravinářský průmysl za reklamu na ovoce a zeleninu celkem utratil 7,3 milionu eur, ale za sladkosti, zmrzlinu a spol. stokrát víc – 722,8 milionu eur.

V roce 2011 jen v Německu potravinářský průmysl za reklamu na ovoce a zeleninu celkem utratil 7,3 milionu eur, za sladkosti, zmrzlinu a spol. stokrát víc – 722,8 milionu

„Naše děti se staly terčem té nejproradnější reklamní strategie potravinářského průmyslu,“ říká Oliver Huizinga, reklamní expert organizace Foodwatch. „Všemi dostupnými prostředky se společnosti snaží obejít vliv rodičů a nalákat děti na produkty s tou nejvyšší marží – sladkosti a chipsy.“ Huizinga má jasno: velké koncerny dětem prodávají především ty produkty, které jim škodí. Šířící se epidemii obezity se pak už nikdo nemůže divit.

Na cenu největšího podvodníka v potravinářském průmyslu pro rok 2013 organizace Foodwatch nominovala následujících pět produktů: džusy Capri-Sonne, jogurty Monster-Backe Knister, bramborový snack Pom-Bär, cereálie Kosmostars a puding Paula. Představuje je následující video:

Capri-Sonne (výrobce Wild): Tlusťoch v obalu sportovce

Nebudeme si nic nalhávat, v případě populárního nápoje Capri-Sonne se jedná především o koktejl vody, cukru a ovocného aroma. Díky minimálnímu podílu ovocných šťáv a vitaminu C však marketingové oddělení výrobce Wild zřejmě nabylo dojmu, že jde o ideální nápoj pro děti. Ve světě Capri-Sonne sponzoruje sportovní události, rozdává dětem školní potřeby opatřené logem produktu a prezentuje se coby urputný propagátor zdravého životního stylu. V některých případech dokonce podporuje nejrůznější iniciativy bojující s dětskou obezitou.

Digitální říši plnou zábavy vybudovala společnost i na českých produktových stránkách. Návštěvníci si tam mohou zahrát všelijaké hry, zúčastnit se soutěží o nejrůznější sportovní propriety anebo navštívit koutek pro rodiče, kde se dozvědí, že děti jsou pro Capri-Sonne vždy na prvním místě. 

Názor Foodwatch: Různorodými aktivitami se společnost snaží odvést pozornost od vlastní zodpovědnosti. Nápoj totiž obsahuje více než 10 procent cukru, tedy stejně jako například Coca-Cola. S jedním 200mililitrovým balením tak děti zkonzumují přibližně 6,5 kostky cukru.

Dle vlastních slov se Capri-Sonne již přes 40 let stará o zářící oči dětí na celém světě. Nejen o zářící oči, domnívá se německá asociace pro výživu DGE. Nápoje obsahující takové množství cukru totiž představují závažné zdravotní riziko, mohou způsobovat nadváhu, ale i chronické onemocnění, jakým je kupříkladu cukrovka. 

Svým receptem na úspěch se producent Wild vůbec netají: Aby byly děti motivovány k pravidelnému pití, musí nápoj přinášet zábavu, dobře chutnat a vzbudit chuť na další. Dealer z Václaváku by to nedokázal říct lépe.

Na otázky organizace Foodwatch společnost Wild ani po několika urgencích nereagovala. 

Monster-Backe Knister (Ehrmann): Opravdu mazaný dráček

Koncern Ehrmann se zuby nehty snaží své přeslazené produkty marketovat jako hračky. Nejnovějším hitem mlékárenského gigantu jsou jogurty, které šumí, bublají anebo dokonce barví jazyk. Přes veškerou hysterii kolem dětmi oblíbených „akčních potravin“ se však opomíjí to nejpodstatnější.

Produkt Monster-Backe Knister, který je pod tímto jménem běžně dostupný i v českých prodejnách, obsahuje téměř 20 procent cukru, tedy zhruba 8,5 kostky na jeden kelímek – víc než například čokoládový pudingový dezert se šlehačkou českého výrobce mléčných produktů Olma. I přesto je Monster často doporučován jako zdravá svačinka. Organizaci Foodwatch mimo jiné vadí, že s produktem, který bublá a barví jazyk, může tradiční přírodní jogurt s čerstvým ovocem z dětského pohledu konkurovat jen stěží.

Výrobek má i českého sourozence. Mlékárna Ehrmann Stříbro nedávno přivedla na český trh vanilkový a jahodový jogurt s práskacími krystalky Robby Mazaný Drak. Ehrmann slibuje nejen, že výrobek zažene hlad a nudu, ale že díky němu mléčným výrobkům podlehnou i ti, kteří je doposud odmítali.

Robby Mazaný Drak v akci:

Sázka na speciální efekty v potravinářském průmyslu se zřejmě vyplácí. Ehrmannská verze molekulární kuchyně koncernu ročně přináší mnohamilionové obraty. Komentář společnosti: „Tímto produktem cílíme primárně na děti a děti mají práskací krystalky rády.“

Pom-Bär (Bohemia/Intersnack): Příklad pokrytectví

V případě tohoto produktu se dle odborníků jedná o vzorový příklad pokrytectví. Společnost Intersnack totiž sama na sebe dobrovolně uvalila restrikci ohledně reklamy cílené na děti. Jakožto člen European Snacks Association se koncern zavázal, že nebude v případě nezdravých produktů reklamou cílit na děti mladší dvanácti let.

U křupek Pom-Bär to ale zřejmě neplatí. Důvod je jednoduchý: společnosti se podařilo v uplynulých letech snížit obsah tuku o 25 procent. Redukce firmu zřejmě opravňuje k tomu slib ignorovat. Nemění však nic na skutečnosti, že 100 gramů Pom-Bärů stále ještě obsahuje pětkrát více soli a dvakrát tolik tuku než stejná porce hranolek od McDonald’s.

Společnosti to nicméně nebrání, aby na českých stránkách návštěvníky vítal medvídek v doprovodu roztomilé lištičky a drzého krokodýla: „Ahoj děti, já jsem medvídek Pom-Bär a toto jsou moji kamarádi. S námi zažijete spoustu dobrodružství.“ Webovky jsou plné kvízů o výživě, děti si jejich prostřednictvím mohou vytisknout nejrůznější hry, a to nejdůležitější zjistí i rodiče: „Jedná se o jedinečnou a pro děti vhodnou svačinku.“ Opravdu?    

Protože společnosti Intersnack samozřejmě nejde vůbec o zisk, ale především o propagaci zdravého životního stylu, zahájila značka Pom-Bär v roce 2011 spolupráci s českou tenisovou školou Tenisland, jež se specializuje na individuální trénink předškolních dětí. Záměrem tenisové akademie Pom-Bär je prý v první řadě propagace pohybu. Stálicí na kurtech je logicky ale i plyšový maskot společnosti a jeho (ne)zdravá pochoutka.

Když se organizace Foodwatch dotázala společnosti Intersnack, jak je možné, že potravinu s tak vysokým obsahem tuku a soli označuje jako vhodnou pro děti, obdržela následující odpověď: „Náš produkt děti oslovuje chuťově i opticky.“ Takových laskomin si dokážu představit mnoho, dětem bych je ale rozhodně nedoporučoval.

Kosmostars (Nestlé): Extradávka cukru

Dle společnosti Nestlé představují cereálie Kosmostars plnohodnotnou a vyváženou snídani. Foodwatch je poněkud jiného názoru. „Je to jednoduše sladkost,“ píše se na stránkách organizace. Cereálie, které konzumují primárně děti, by v žádném případě neměly obsahovat více než 10 procent cukru. Výrobce se sice žonglováním s údaji o velikosti jedné porce pokouší zamlžit sladkou skutečnost, pravda je ale taková, že balení obsahuje 25 procent cukru – což je víc, než se vejde například do máslových sušenek.

I společnost Nestlé se v rámci svého firemního kodexu zavázala k tomu, že bude na děti mezi šesti a dvanácti lety cílit pouze reklamu na zboží odpovídající jejich věkové skupině. Nestlé chce prý pozitivně ovlivnit stravovací návyky dětí. V případě cereálií Kosmostars, jež propagují veselé kreslené postavičky, se zřejmě jedná o výjimku.

U nás Nestlé své Kosmostars sice nedistribuuje, to ale zdaleka neznamená, že je situace lepší – naopak. Jako dětské cereálie společnost v České republice prodává například Cini Minis, Cookie Crisp, Lion či Nesquik, ke všem se zdarma přidává figurka akčního superhrdiny, všechny obsahují více než 30 procent cukru. O této skutečnosti společnost na svých stránkách logicky mlčí. Mnohem raději ovšem zdůrazňuje, že se jedná o celozrnné cereálie s osmi vitaminy a vápníkem.

Liga spravedlivých?

A kdyby náhodou děti nepřesvědčila akční figurka, rodiče zajisté ke koupi přemluví známá expertka Kateřina Cajthamlová, která na stránkách koncernu Nestlé o cereáliích přímo básní. Má totiž jasno: Pokud dítě odchází z domu hladové, může prý ve škole chtít zahánět vlčí hlad sladkým jídlem. Ještě sladším, než jsou cereálie Nestlé, paní doktorko?

Paula (Dr. Oetker): Falešná kráva

Dr. Oetker je něco jako Usain Bolt marketingu cíleného na děti – tedy alespoň v případě pudingu Paula. Ten sice obsahuje 13 procent cukru, to však společnosti nebrání na děti vytáhnout zbraně nejvyššího kalibru: komiksy, online-hry, aplikace na chytré telefony, sponzorované školní potřeby, dětské písničky. „Kvůli těmto reklamním trikům je společnost spoluodpovědná za špatnou výživu dětí, které průměrně konzumují dvakrát tolik sladkostí, než doporučují výživoví experti,“ píše Foodwatch.

Nutno podotknout, že po silné kritice společnost ze svých německých stránek stáhla alespoň již zmíněný sponzorovaný učební materiál, což ale neplatí například v případě českého webu, kde je stále ještě volně dostupný.

Vhodný pro děti je puding dle koncernu Dr. Oetker především proto, že je nabízen v malých kelímcích, děti mají rády čokoládu a vanilku a navíc se jim líbí design výrobku. Z výživového hlediska se však výrobek v podstatě neliší od domácího pudingu, tedy až na to, že jich Dr. Oetker na rozdíl od maminky za minutu vyrobí 500.  

Paula to je hvězda!

Jen špička ledovce

Výše jmenované výrobky jsou ale jen pouhou špičkou ledovce. V nedávné studii odborníci Foodwatch prozkoumali 1514 „dětských potravin“ a porovnali je se známou potravinovou pyramidou, jež názorně vysvětluje skladbu, doporučené množství i poměr druhů potravin ve správně složeném jídelníčku. Pyramida se skládá z šesti potravinových skupin rozdělených do čtyř pater.

Výsledek zkoumání je zdrcující: Téměř tři čtvrtiny z testovaných potravin (1109 produktů, 73,3 procenta) patří do čtvrtého podlaží, na nezdravou špičku pyramidy. Jedná se především o sladké a tučné svačinky, které by dle doporučení spolkového ministerstva pro výživu měly být konzumovány v co nejmenším možném množství. Jak je to možné?

Třeba napovědí marže, které jednotlivé potraviny globálně přinášejí (jak je uvádí studie JPMorgan):

  • Ovoce a zelenina: 4,6 %
  • Zmrzlina: 9,4 %
  • Mléčné produkty, sýry, jogurty: 12,4 %
  • Sladkosti: 15 %
  • Sladké nápoje: 16,7 %
  • Cereálie, brambůrky, sušenky: 18,4 %

Počet příspěvků: 3, poslední 29.4.2013 11:50 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.