Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Deset let krásy. A naděje (nejen) pro děti.

  9:56
Charitativní módní přehlídka Fashion For Kids opět pomůže opuštěným dětem. Hlavní hvězdou akce, kterou pořádá Nadace Terezy Maxové dětem, bude letos Bryan Adams. „Přeruší turné, věnuje nám půlhodinový koncert a postaví se za myšlenku pomoci českým dětem. Věříme, že to bude výzva i pro řadu dalších lidí, aby se k podpoře naší práce přidali,“ říká ředitelka nadace Terezie Sverdlinová.

Terezie Sverdlinová vede Nadaci Terezy Maxové dětem od jejího vzniku – 18 let. foto: archiv NTMDČeská pozice

Třicet minut pro život, Chance For Change, Together For Change, Bear In Mind, Teribear, Celebration, Evolution, New Beginning, Insight... Od roku 2004 pořádá Nadace Terezy Maxové dětem módní přehlídku, jejímž smyslem není ani tak ukázat aktuální trendy v oblékání, jako upozornit na problematiku opuštěných dětí. Podtitul akce Fashion For Kids (proběhne 28. listopadu v pražském Obecním domě) reaguje na aktuální problematiku, jíž se nadace zabývá. Letos zní: Wings Of Hope.

„Je to zastřešující téma naší práce,“ vysvětluje ředitelka nadace Terezie Sverdlinová. „V rámci akce budeme prezentovat projekty, které dávají nejen dětem z dětských domovů naději na budoucí uplatnění, například Rozjedu to! (funguje v partnerství se Škoda Auto) nebo Accenture Academy. Upozorníme i na problematiku matek v azylových domech.“

ČESKÁ POZICE: Je Fashion For Kids zaměřená primárně na fundraising?

„Akce primárně vznikla proto, aby se upoutala pozornost na konkrétní témata týkající se opuštěných dětí“

SVERDLINOVÁ: Je to kombinace. Před deseti lety jsme vycházeli z logického předpokladu, proč nevyužít postavení a kontaktů Terezy Maxové, jichž nabyla ve světě módy, pro někoho, kdo takovou pozornost nemá. Akce primárně vznikla proto, aby se upoutala pozornost na konkrétní témata týkající se opuštěných dětí. A také proto, abychom pro ně získali nějakou finanční částku – celkový výtěžek akce během uplynulých devíti let dosáhl více než 45 milionů korun.

ČESKÁ POZICE: Přehlídky se vždy účastní hvězdy módního i sportovního světa či showbyznysu, letos přijede i zpěvák Bryan Adams...

SVERDLINOVÁ: Ano. Velmi si toho vážíme. Přeruší turné, zadarmo přijede, věnuje nám půlhodinový koncert a postaví se za myšlenku pomoci českým dětem. Věříme, že to bude výzva i pro řadu dalších lidí, aby se k podpoře naší práce přidali.

ČESKÁ POZICE: Kdo vybírá modely na přehlídku?

SVERDLINOVÁ: Úzce spolupracujeme s italským časopisem Vogue, jehož přední hvězdy – Franca Sozzani a Robert Rabensteiner – nám letos pomohou a na míru nakombinují velkou show. Něco podobného jsme viděli na vídeňském Life Ballu (den věnovaný oslavě života a boji proti AIDS – pozn. red.), a je to velmi spektakulární. Jejich výběr několika zahraničních návrhářů bude doplněn výběrem českých, s nímž nám pomůže náš letošní partner Designblok.

„Připravit atraktivní program ale není vše, pečlivě hlídáme, aby se tam v každém momentu promítalo, proč to celé děláme, aby rezonovalo zvolené téma a charita

Připravit atraktivní program ale není vše, pečlivě hlídáme, aby se tam v každém momentu promítalo, proč to celé děláme, aby rezonovalo zvolené téma a charita. Obě složky musíme vhodně vyvážit: aby bylo zřejmé, že jsme tady dnes kvůli konkrétnímu cíli, že chceme odprezentovat poslání nadace a poprosit o podporu. I letos udělíme Cenu zlatého srdce, která opět poputuje k člověku, který významně a dlouhodobě pomáhá dětem. Vytvoří ji talentované studio Dechem.

ČESKÁ POZICE: Lze tento model vylepšit?

SVERDLINOVÁ: Určitě. Vždy je prostor pro posun a zlepšení. Byť nám funguje, vnímáme, že se pomalu vytěžuje koncept uzavřené akce pro tisíc lidí, kteří se vejdou do Obecního domu. Pro další dekádu ji proto zvažujeme otevřít více veřejnosti – například změnou lokace, dohodou s televizí a podobně.

ČESKÁ POZICE: Kdo je mezi pozvanými?

SVERDLINOVÁ: Partneři a dárci nadace, dobrovolníci, lidé, kteří nám celý rok pomáhají realizovat naši myšlenku. A média. Naším cílem je na akci vždy předat signifikantní výtěžek (vloni to bylo osm milionů) - ten plyne jednak z darů firem, které při této příležitosti dávají nadaci peníze na konkrétní projekty, ale i například od individuálních dárců. V letošním roce chceme ve spolupráci s TV Prima uspořádat také aukci kytary Bryana Adamse, což nám umožní výtěžek akce ještě dále navýšit.

ČESKÁ POZICE: Co považujete za ideál z pohledu složení dárců?

„Na vzestupu je dárcovství ryze českých firem. Dříve bývala firemní podpora více atomizovaná - aktuálním trendem je tyto aktivity zacílit na určitou oblast a zastřešit je.“

SVERDLINOVÁ: Ideál? Na rovinu: nemuset tu jako nadace být - vyřešit problém a rozpustit se.. Ale zpět k otázce: aktuálně máme asi 85 procent prostředků od firemních dárců. Zaměřujeme se na ně hlavně proto, že s nimi lze snáze společně vybudovat dlouhodobou stabilní spolupráci na konkrétnímprojektu - například na projektu Adopce.com spolupracujeme s Nestlé 12 let. Ale snažíme se zdroje více diverzifikovat - nyní se hodně soustředíme na projekt Teribear, který je svým druhem v Česku unikátní a je zaměřený na veřejnost.

ČESKÁ POZICE: Jaké změny v přístupu firem k dárcovství jste během 18 let v nadaci zaznamenala?

SVERDLINOVÁ: Na vzestupu je dárcovství ryze českých firem. Dříve bývala firemní podpora více atomizovaná, neměla koncepci, strategii - aktuálním trendem je tyto aktivity zacílit na určitou oblast a zastřešit je. Lze pak též lépe sledovat dlouhodobý dopad podpory. A bývaly doby, kdy se jednání začínala tím, jak můžeme firmu za poskytnutou podporu zviditelnit. Nevymizelo to úplně, ale v komunitě našich dárců je znát, že korporátní odpovědnost už není postavena na marketingu, ale na hodnotách.

ČESKÁ POZICE: Platí v oblasti vaší činnosti, že peníze nejsou vše?

SVERDLINOVÁ: Finanční podpora je skvělá, firmy ale mohou pomoci i jinak: díky našemu projektu New Job New Life, na němž spolupracujeme s Platformou Byznys pro společnost, získávají mladí lidé z dětských domovů pracovní zkušenosti. Dát člověku, jenž si z života bez rodiny nese řadu hendikepů, příležitost vyzkoušet si běžný pracovní režim, který je mu cizí, nebo mu dát stabilní zaměstnání, znamená obrovskou pomoc.

  • Pozitivní zprávy zasílejte na adresu: pozitivnizpravy@lidovky.cz
Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!