Lidovky.cz

Další třeštění: Eskalátory na Vyšehrad za 318 milionů

  13:20

Musíme zase opakovat: Uvědomují si současní politici hodnotu peněz, když nepřestávají vymýšlet šílenosti (a byznys) za stamiliony?

Pohyblivé schody lomozí například i v parcích Barcelony, kde vedou k olympijskému areálu. foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Je báječné, když čeští politici cestují a ve vyspělé cizině hledají nápady, jimiž by vylepšili naši domovinu. Třeba takový pražský primátor. Geograf a kartograf Tomáš Hudeček (TOP 09) byl evidentně před časem v Katalánsku, kde jej oslovilo pár věcí. Například hudba ve stanicích metra. „Zaujalo mě to v Barceloně a tady v Praze se přišlo ještě s nápadem, že by to bylo tematické. Například na Staroměstské by se mohla hrát vážná hudba vzhledem k blízkosti Rudolfina,“ citovaly Novinky.cz primátora.

A takových vylepšení pro Pražáky by mohla být spousta! Například digitální panely na všech stanicích tramvají, nebo dokonce zlepšovák nejtrendovější – pojízdné schody, jež by vedly z Nuslí od divadla Fidlovačka až ke stanici metra C Vyšehrad. Na vnější eskalátory, které by podle studie citované ČTK měly v budoucnu nahradit 350 metrů dlouhé pevné schodiště s převýšením 37 metrů, mohl Hudeček teoreticky narazit také v Barceloně, kde jejich soustava přesunuje obyvatele až k olympijskému parku pod vrchem Montjuic.

Nuselský gigaeskalátor (už má i své heslo na Wikipedii) bude podle plánů Dopravního podniku hl. m. Prahy částečně zahlouben a v horním segmentu veden nad povrchem. Jízda, kterou by se pro Nuseláky přiblížila stanice metra Vyšehrad, by trvala tři minuty. Tolik asi k pozitivům a možnému oživení i propojení spodní části města s vyšehradským kopcem.

Jak na to vydělat: Platit za každou jízdu?

A teď k těm horším stránkám: podle prvotních odhadů (které se v Česku kdovíproč spíše navyšují) by stavební část vyšla na 132 milionů korun a strojní vybavení na 186 milionů, což dělá úctyhodnou sumu 318 milionů korun. V nichž ovšem nejsou zahrnuty náklady na úpravy souvisejících komunikací a chodníků, takže se možná k té kulaťoučké půlmiliardě nakonec stejně dopočítáme...

Primátor Hudeček: Spojení Nuslí s metrem už je ve fázi záměru, kdy se nápad uchytil...„Spojení Nuslí s metrem už je ve fázi záměru, kdy se nápad uchytil. Měřili jsme to a vzdálenost nahoru ke stanici metra Vyšehrad je zhruba totožná se schody na (stanici) Náměstí Míru,“ řekl deníku Právo primátor Hudeček, jenž má další prima nápady – jak vypudit bezdomovce z MHD anebo přichystat pro cyklisty speciální povrch v ulicích s dlažbou.

Jakkoli by mohlo být potenciální rozšíření spádové oblasti Vyšehradu na první pohled rozumné, nějak neštymuje zbudování jedněch regionálních eskalátorů s pořizovací částkou. Uvědomuje si ještě někdo, kolik vlastně je 318 milionů korun peněz a kolik lidí musí zaplatit jízdenky či daně, aby se experiment mohl doslova rozjet? Bude se na předlouhém eskalátoru platit jízdné, aby se rentoval? Bude se k tomu používat Opencard – přezdívaná mnohými Pražáky vzhledem ke svému historickému vývoji jako Openkrad?

Ozvěna Jančíkovo-Vodrážkovy lanovky

Už v této chvíli si navrhujeme „ukotvit“ pro nuselský projekt název Hudečkovy schody, tak jako si pamatujeme Jančíkovo-Vodrážkovu lanovku, která měla podle serveru iHNed.cz za půl miliardy spojit Prahu 5 s Prahou 13, Barrandov s Novými Butovicemi. Co na tom, že by lana visela 2062 metrů nad chráněnou přírodní rezervací Prokopské údolí a vznikly by tam tři monstrózní sloupy...

„Projekt lanové dráhy považuji za odvádění pozornosti od podstatných věcí na Praze 5 a 13. Jde o tunelování veřejných rozpočtů prostřednictvím různě ohebných projektů a studií,“ řekl tehdy ČESKÉ POZICI Ondřej Velek (SZ), předseda výboru pro životní prostředí na Praze 5.

Primátor Hudeček to s oživením Nuslí i vznikem potenciální turistické atrakce (na světově nejdelší osmisetmetrovou soustavu eskalátorů v Hongkongu se jel podívat kromě davu zvědavců i rozhlasový reportér z Česka) myslel jistě dobře. Nebudeme jej proto podezřívat z podloudných či pochybných záměrů, ale v Praze jsme již zkrátka nezdravě skeptičtí, opatrní a vidíme černě.

Vždyť tu ve Vysočanech máme i tříkilometrovou cyklostezku, jež stála 140 milionů korun a v přepočtu na kilometr se stala patrně nejdražší tratí v Evropě. Nezbývá než zopakovat dotaz, zda se máme špatně, když si můžeme dovolit i zbudování sloního pavilonu za 519 milionů korun, jak se ČESKÁ POZICE ptala v článku Uvědomujeme si ještě hodnotu peněz? Táž otázka jako by se vznášela nad nově a nově rozjížděnými projekty – včetně schodů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.