Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Další třeštění: Eskalátory na Vyšehrad za 318 milionů

  13:20

Musíme zase opakovat: Uvědomují si současní politici hodnotu peněz, když nepřestávají vymýšlet šílenosti (a byznys) za stamiliony?

Pohyblivé schody lomozí například i v parcích Barcelony, kde vedou k olympijskému areálu. foto: © ČESKÁ POZICE, Martin RychlíkČeská pozice

Je báječné, když čeští politici cestují a ve vyspělé cizině hledají nápady, jimiž by vylepšili naši domovinu. Třeba takový pražský primátor. Geograf a kartograf Tomáš Hudeček (TOP 09) byl evidentně před časem v Katalánsku, kde jej oslovilo pár věcí. Například hudba ve stanicích metra. „Zaujalo mě to v Barceloně a tady v Praze se přišlo ještě s nápadem, že by to bylo tematické. Například na Staroměstské by se mohla hrát vážná hudba vzhledem k blízkosti Rudolfina,“ citovaly Novinky.cz primátora.

A takových vylepšení pro Pražáky by mohla být spousta! Například digitální panely na všech stanicích tramvají, nebo dokonce zlepšovák nejtrendovější – pojízdné schody, jež by vedly z Nuslí od divadla Fidlovačka až ke stanici metra C Vyšehrad. Na vnější eskalátory, které by podle studie citované ČTK měly v budoucnu nahradit 350 metrů dlouhé pevné schodiště s převýšením 37 metrů, mohl Hudeček teoreticky narazit také v Barceloně, kde jejich soustava přesunuje obyvatele až k olympijskému parku pod vrchem Montjuic.

Nuselský gigaeskalátor (už má i své heslo na Wikipedii) bude podle plánů Dopravního podniku hl. m. Prahy částečně zahlouben a v horním segmentu veden nad povrchem. Jízda, kterou by se pro Nuseláky přiblížila stanice metra Vyšehrad, by trvala tři minuty. Tolik asi k pozitivům a možnému oživení i propojení spodní části města s vyšehradským kopcem.

Jak na to vydělat: Platit za každou jízdu?

A teď k těm horším stránkám: podle prvotních odhadů (které se v Česku kdovíproč spíše navyšují) by stavební část vyšla na 132 milionů korun a strojní vybavení na 186 milionů, což dělá úctyhodnou sumu 318 milionů korun. V nichž ovšem nejsou zahrnuty náklady na úpravy souvisejících komunikací a chodníků, takže se možná k té kulaťoučké půlmiliardě nakonec stejně dopočítáme...

Primátor Hudeček: Spojení Nuslí s metrem už je ve fázi záměru, kdy se nápad uchytil...„Spojení Nuslí s metrem už je ve fázi záměru, kdy se nápad uchytil. Měřili jsme to a vzdálenost nahoru ke stanici metra Vyšehrad je zhruba totožná se schody na (stanici) Náměstí Míru,“ řekl deníku Právo primátor Hudeček, jenž má další prima nápady – jak vypudit bezdomovce z MHD anebo přichystat pro cyklisty speciální povrch v ulicích s dlažbou.

Jakkoli by mohlo být potenciální rozšíření spádové oblasti Vyšehradu na první pohled rozumné, nějak neštymuje zbudování jedněch regionálních eskalátorů s pořizovací částkou. Uvědomuje si ještě někdo, kolik vlastně je 318 milionů korun peněz a kolik lidí musí zaplatit jízdenky či daně, aby se experiment mohl doslova rozjet? Bude se na předlouhém eskalátoru platit jízdné, aby se rentoval? Bude se k tomu používat Opencard – přezdívaná mnohými Pražáky vzhledem ke svému historickému vývoji jako Openkrad?

Ozvěna Jančíkovo-Vodrážkovy lanovky

Už v této chvíli si navrhujeme „ukotvit“ pro nuselský projekt název Hudečkovy schody, tak jako si pamatujeme Jančíkovo-Vodrážkovu lanovku, která měla podle serveru iHNed.cz za půl miliardy spojit Prahu 5 s Prahou 13, Barrandov s Novými Butovicemi. Co na tom, že by lana visela 2062 metrů nad chráněnou přírodní rezervací Prokopské údolí a vznikly by tam tři monstrózní sloupy...

„Projekt lanové dráhy považuji za odvádění pozornosti od podstatných věcí na Praze 5 a 13. Jde o tunelování veřejných rozpočtů prostřednictvím různě ohebných projektů a studií,“ řekl tehdy ČESKÉ POZICI Ondřej Velek (SZ), předseda výboru pro životní prostředí na Praze 5.

Primátor Hudeček to s oživením Nuslí i vznikem potenciální turistické atrakce (na světově nejdelší osmisetmetrovou soustavu eskalátorů v Hongkongu se jel podívat kromě davu zvědavců i rozhlasový reportér z Česka) myslel jistě dobře. Nebudeme jej proto podezřívat z podloudných či pochybných záměrů, ale v Praze jsme již zkrátka nezdravě skeptičtí, opatrní a vidíme černě.

Vždyť tu ve Vysočanech máme i tříkilometrovou cyklostezku, jež stála 140 milionů korun a v přepočtu na kilometr se stala patrně nejdražší tratí v Evropě. Nezbývá než zopakovat dotaz, zda se máme špatně, když si můžeme dovolit i zbudování sloního pavilonu za 519 milionů korun, jak se ČESKÁ POZICE ptala v článku Uvědomujeme si ještě hodnotu peněz? Táž otázka jako by se vznášela nad nově a nově rozjížděnými projekty – včetně schodů.

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...