Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Další těžkotonážní verdikt z Německa: miliony aut na proud

  11:43

Do roku 2014 má vzniknout sem tisíc veřejných dobíjecích stanic, které budou provozovatelé napájet z alternativních zdrojů energie.

Elektromobily se stále potýkají s řadou technických omezení, zejména s váhou a velikostí baterií. Producenti se proto snaží najít nové technologické postupy pro výrobu lehčích a zároveň efektivnějších článků. foto: © ReutersČeská pozice

Zájemci o elektrovozy získají například desetileté osvobození od daně, vyhrazená parkovací místa či zvláštní jízdní pruhy na silnicíchPo nedávném rozhodnutí Německa o ukončení veškeré výroby energie z jádra učinila spolková vláda v polovině května další „těžkotonážní“ rozhodnutí – tentokrát se týká automobilového průmyslu. Schválila takzvaný „Vládní program eletromobilita“, který vznikl na základě několikaměsíční práce expertní skupiny, jejímiž členy byli zástupci vědy, hospodářství, firem a státní správy a jíž předsedal Henning Kagermann, jeden ze zakladatelů koncernu SAP. Na pokyn vlády se zabývali možnostmi zvýšení podílu elektricky poháněných automobilů v Německu během příštích let.

Základním cílem programu je dosáhnout milionu elektroautomobilů na německých silnicích do roku 2020 a šesti milionů do roku 2030. Ke splnění tohoto zadání chce vláda vytvořit obsažný souhrn opatření – jednak na podporu produkce elektroautomobilů, jednak na zvýšení motivace lidí k jejich koupi. Do roku 2014 má být zintenzivněn vývoj a výzkum, který bude vláda podporovat několika miliardami eur. Ve stejné době má být vybudováno sedm tisíc veřejných dobíjecích stanic, které budou provozovatelé napájet výhradně z alternativních zdrojů na výrobu energie.

Už žádné šrotovné

Zájemci o elektrovozy získají řadu výhod při jejich zakoupení, například desetileté osvobození od daně, vyhrazená parkovací místa, zvláštní jízdní pruhy na silnicích a další úlevy. Tím bude podpořeno užívání těchto aut i pro firemní účely.

Nepočítá se naopak se zavedením peněžité prémie, jako tomu bylo v období krize při poskytování šrotovného. Tento bod však ještě zůstává otevřený, protože způsobil kritiku zástupců automobilových koncernů s ohledem na vyšší konečnou cenu elektroautomobilů.

Spolková vláda chce jít při této aktivitě příkladem a stanovila sama sobě pravidlo nařizující používání minimálně deseti procent vozů vlády od roku 2013, které budou splňovat podmínku obsahu oxidu uhličitého pod 50 gramů. V dalších letech pak chce výrazně zvýšit podíl aut na elektrický pohon.

Vývoj je investičně náročný, což vede ke vzniku různých kooperací, například mezi společnostmi Daimler, Renault a NissanPři naplňování těchto chvályhodných, ale velmi ambiciózních plánů německé vlády zatím existují nepřekonaná úskalí. Jedním z nich je problém technického charakteru – baterie pro pohon elektroaut. Stále se vyznačují vysokou váhou, což se negativně projevuje zejména u větších aut, jakož i u vozů používaných na velké vzdálenosti. Producenti se proto snaží najít nové technologické postupy pro výrobu lehčích a zároveň efektivnějších baterií. Vývoj je však investičně náročný, což vede ke vzniku různých kooperací, například mezi společnostmi Daimler, Renault a Nissan. Výrobci se snaží snížit i váhu ostatních částí auta, například používáním karbonu, jenž je o 30 procent lehčí než hliník a několikanásobně tvrdší než ocel. Tato snaha ústí v překotné investování do firem, jež se zabývají výrobou tohoto materiálu.

Zvýhodněné půjčky

Dalším problémem je prodejní cena elektromobilů. Ta je a nějakou dobu ještě zůstane v průměru o jedenáct tisíc eur vyšší, než cena aut se spalovacím motorem. V této oblasti chce německá vláda podpořit zájemce zvýhodněnými úvěry od státní banky KfW. Lze však těžko odhadnout, do jaké míry tento motivační faktor pozitivně zapůsobí na potenciální kupující.

A konečně třetí velký problém existuje opět u výrobců. Budou muset investovat obrovské prostředky do nového druhu výroby, přičemž nemají žádnou záruku, kdy, popřípadě zda vůbec se jim tyto výdaje v dohledné době vrátí.

Rozhodnutí spolkové vlády znamená poměrně výrazný zásah do jedné oblasti ekonomiky. Přesto si kabinet od nové strategie slibuje další pozitivní přínos pro Německo. I proto, že se země v tomto odvětví stane technologickou špičkou ve světě, což bude znamenat další výraznou podporu výroby nových produktů a jejich export. Rovněž z hlediska zaměstnanosti se „nová“ výrobní oblast projeví pozitivním efektem. Do roku 2020 v ní totiž najde zaměstnání víc než 30 tisíc lidí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!