Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

D47 není dálnice, spíš horší „okreska“. Policie ale trestný čin nezjistila.

  12:19

Kauza zvlněné dálnice končí. Policejní inspekce se nebude zabývat rozhodnutím protikorupční policie, která trestní oznámení ŘSD odložila.

foto: © ČTKČeská pozice

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) oznámila, že se nebude zabývat rozhodnutím protikorupční policie, která odložila trestní oznámení podané kvůli podezření ze spáchání trestného činu při stavbě dálnice D47. Trestný čin měl spočívat v tom, že při stavbě nebyl použit původně sjednaný stavební materiál, v důsledku čehož se dálnice vlní. GIBS tvrdí, že nemá oprávnění přezkoumávat rozhodnutí policie, tyto kompetence dle inspekce náleží státnímu zástupci. Krajské státní zastupitelství v Ostravě se s názorem policie ztotožnilo, a kauza tak definitivně končí.

Trestní oznámení podalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Problematický úsek D47 v délce zhruba osmi kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou později převzala stavební firma Eurovia CS.

V usnesení o odložení případu vyšetřovatel přiznává, že stavební firma fakturovala za něco jiného, než ve skutečnosti dodala, a že dálnice nebyla postavena tak, jak stanovovala smlouva o dílo podepsaná s ŘSD. Přesto vyšetřovatel nepřišel na to, že by se stal podvod, a neodhalil ani skutečnosti, které by poukazovaly na spáchání jiného trestného činu.

Generální ředitel ŘSD David Čermák již koncem srpna konstatoval, že dle jeho názoru postupovala policie v mnohém nestandardně. Například prý nevyslechla řadu lidí z ŘSD a zástupci této oragnizace údajně neměli možnost nahlížet do spisu, aby nebyla zhoršena pozice Eurovie v probíhajících arbitrážích.

Posuňme se nyní od policejního vyšetřování a soudních sporů. Stát, potažmo ŘSD, zadal stavební firmě, aby postavila dálnici. Tento typ komunikace musí splňovat určité náležitosti. Otevřená encyklopedie Wikipedie říká, že dálnice je rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla a je to nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou tam aplikovány vyšší technické parametry. V Česku je na dálnici povolená maximální rychlost 130 kilometrů v hodině.

Je na vině stavební firma, technický dozor, ŘSD nebo někdo jiný? Od policie se pravdu nedozvíme.Na inkriminovaném úseku D47, který byl uveden do provozu teprve před necelými šesti lety, se vlní povrch a mosty mají dle ŘSD řadu závad. Maximální rychlost byla v několika částech úseku snížena na 60 kilometrů v hodině. Stavbu, která měla mít parametry dálnice, tak lze označit jako horší „okresku“. Selský rozum říká, že tento stav někdo zavinil. Stěží obstojí argumentace, že se tak stalo nedopatřením či náhodou. Je na vině stavební firma, technický dozor, zaměstnanci ŘSD nebo někdo jiný? Od policie se jména potenciálních viníků nedozvíme.