Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Čtyři důvody k odchodu „veverek“ z vlády

  14:43

Spor o církevní restituce provokuje k sepsání postulátů, jejichž naplnění by prospělo české politice i Věcem veřejným.

Debata o církevních restitucích se proměnila ve spor stran vládní koalice, který hrozí minimálně dle politiků ODS, TOP 09 a Věcí veřejných (VV) přerůst až v pád vlády. Tento střet nás vyprovokoval k sepsání čtyř důvodů, proč by měly VV samy a dobrovolně z vlády odejít.

Věci veřejné se střetly s koaličními patrnery ohledně toho, kde vzít peníze na odškodnění církví, kterým komunisté zabavili majetek v padesátých letech minulého století. Nejmenší vládní straně podobně jako dvěma třetinám české populace se návrh na odškodnění církví nezamlouvá. Premiéru Petru Nečasovi se zase nezamlouvá, že by VV návrh, který bude ve středu projednávat vláda, nepodpořily. Proto „veverky“ varoval: „Kdo nebude hlasovat pro návrh, toho z vlády vyloučím.“

Čtyři důvody k odchodu Věcí veřejných z vlády:

Dohody se dodržují

ČESKÁ POZICE doporučuje, aby si nejmenší vládní strana osvojila poučku z Římského práva Pacta sunt servanda – dohody se dodržují. Spor o církevní restituce nutí vytáhnout příslušný paragraf koaliční smlouvy z léta 2010: „Cílem vlády je co nejdříve uzavřít otázku vyrovnání mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi tak, aby mohly být napraveny některé křivdy a církve a náboženské společnosti mohly plnit své funkce nezávisle na státu.“ Pokud hodlají VV nadále porušovat uzavřené politické dohody, měly by z vlády odejít.

Ministři VV špatně čerpají eurodotace

Je to jen týden, co se premiér Petr Nečas, pro mnohé celkem nepochopitelně, zastal „véčkařského“ ministra školství Josefa Dobeše, přestože za 1,5 roku v úřadu nezrychlil tempo v čerpání peněz z evropských fondů. Jak informovala ČESKÁ POZICE, s koordinací čerpání evropských peněz má potíže také jeho stranický kolega a ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. A ani nejmladší člen kabinetu Pavel Dobeš a jeho straničtí předchůdci ve funkci ministra dopravy v resortu nepředvedli ve využívání eurodotací žádné zázraky. Pokud tři ministři VV (ze čtyř) nezvládají čerpání peněz z evropských fondů, čímž ohrožují přísun miliard pro Česko, měly by Věci veřejné další setrvání ve vládě zvážit.

VV nepřesvědčily veřejnost, že nejsou podnikatelským projektem

Loni na jaře vypukla aféra, že VV vznikly jako podnikatelský projekt nefromálního lídra strany Víta Bárty, jehož cílem je profitovat ze státních zakázek. „Véčkaři“ však dodnes nedokázali veřejnost přesvědčit, že jejich poslání je jiné. To opět nutí k zamyšlení, zda je strana natolik důvěryhodná, aby mohla spravovat naši zemi.

Čas na rozvoj stranických struktur VV

Nově vznikající strany v Česku opakují stále stejnou chybu. Myslí si, že jedině vládní křesla straně zajistí růst voličských hlasů. Tato kalkulace se naposledy vymstila Straně zelených, která sice v roce 2006 vstoupila do Poslanecké sněmovny a později i do vlády, ale následně obě instituce opustila. Pro VV by proto bylo lepší, kdyby se jejich hlavní představitelé snažili budovat stranu odspoda. Odchodem z vlády by VV získaly čas na stranické záležitosti. Neomezené příležitosti jim nabízí „výchova“ nových politických talentů, kteří by měli nejprve dozrát například v komunální politice. Tedy, pokud VV nechtějí zopakovat osud Strany zelených.

Pokud by uvedené důvody připadaly čtenářům nedostatečné, diskuse je otevřená.

Autor: