Lidovky.cz

Co si řekli premiér s eurokomisařem? Každý tvrdí něco jiného.

Evropa

  13:55

Záměr Petra Nečase přesunout koordinaci eurodotací pod Úřad vlády prý Johannes Hahn „ocenil“. Jak to je doopravdy?

foto: © ČTK ČESKÁ POZICEČeská pozice

Nežli se budeme věnovat jedné schůzce mezi Petrem Nečasem a Johannesem Hahnem, jejíž výsledek každá strana intepretuje jinak, je třeba uvést kontext. Jde o to, kdo bude v Česku rozdělovat v letech 2014 - 2020 půl bilionu korun evropských dotací.

Vláda na konci listopadu schválila snížení počtu operačních programů ze sedmnácti na osm a od ledna začne vyjednávání s Evropskou komisí o rámcovém rozpočtu na roky 2014 až 2020. Čechům však zbývá rozseknout kardinální otázku, kdo bude národním orgánem pro koordinaci (v evropské hantýrce myšlena hlavní odpovědná instituce, jež na rozdělování stovek miliard z Bruselu dohlíží). A tady něco skřípe.

Ve hře je totiž varianta, že se koordinace přesune z ministerstva pro místní rozvoj (MMR) na Úřad vlády, aby měl toky pod kontrolou přímo premiér. Dle důvěryhodného zdroje ČESKÉ POZICE již o tomto záměru jednal Petr Nečas v Bruselu. A údajně pro něj od evropského komisaře pro regionální politiku Johannese Hahna získal posvěcení – eurokomisař prý „toto řešení velmi oceňuje“. Přesněji řečeno: tak průběh schůzky interpretovala česká strana. Jenže názor Hahna se s touto interpretací neshoduje. Ve vyjádření pro ČESKOU POZICI popřel, že by transfer pravomocí Nečasovi posvětil.

Problematický zápis ze schůzky

Schůzka proběhla 22. listopadu v Bruselu během summitu EU. Mluvčí Johannese Hahna: „Komisař neučinil v jakémkoli směru žádný pevný návrh, určitě ne v tom ohledu, že by se koordinace měla přesunout na úřad premiéra“Dle důvěryhodného zdroje, který viděl zápis z jednání, se eurokomisař Hahn českého premiéra zeptal na rozvržení institucí, které budou mít v gesci rozdělování dotací. „Chápeme to tak, že je v diskusi přesun národního orgánu koordinace na úřad premiéra. Tomu rozumím a velmi toto řešení oceňuji. Zkušenost Evropské komise je taková, že struktura, která dává předsedovi vlády silnou podporu a řídící prvek, funguje lépe,“ prohlásil dle zápisu Hahn. Doplňme, že citovaný zápis je určen pro potřeby českých úřadů a jeho znění schválil pouze Nečas.

Proti této interpretaci se však eurokomisař ve vyjádření pro ČESKOU POZICI ohradil:

„O otázce koordinace fondů se ve skutečnosti hovořilo velmi krátce. Ale jak bude organizována koordinace na národní úrovni, je záležitostí českých úřadů. Komisař neučinil v jakémkoli směru žádný pevný návrh, určitě ne v tom ohledu, že by se měla přesunout na úřad premiéra. Co ale ve skutečnosti řekl, bylo, že by měla být posílena koordinace strukturálních fondů a že by nejvíce pomohla politická podpora od premiéra. Pocit, že národní orgán pro koordinaci by měl být posílen, je něco, co komisař a unijní instituce vyjadřovali při několika příležitostech. Doufejme, že jakékoli budoucí řešení zachová základ kontinuity a také využije neoddiskutovatelný talent a odbornost úředníků, kteří v koordinačním orgánu pracují,“ sdělila ČESKÉ POZICI Hahnova mluvčí Shirin Wheelerová.

Průšvihy si odskáče premiér

Jak si vysvětlit rozpory v popisech schůzky? Dle informací od zdrojů ČESKÉ POZICE z vysokých úřednických kruhů, jež si však nepřály být jmenovány, hledá Nečas argumenty pro přesun národního orgánu pro koordinaci pod Úřad vlády. V souvislosti se zrušením ministerstva pro místní rozvoj by část jeho agendy, jež se týká fondů, měla přejít pod premiéra. Tuto variantu obsahuje i návrh úsporných opatření z dílny vicepremiérky Karolíny Peake (LIDEM). Petr Nečas si proto vymínil, aby se v tomto duchu přepracoval materiál o budoucí struktuře rozdělování eurodotací.

Šéf kabinetu bude v případě uskutečnění záměru odpovídat za čerpání půl bilionu korun, což pravděpodobnost pochybení přibližuje jistotěÚvaha je to na první pohled logická, čerpání peněz z Bruselu patří mezi témata s celonárodními dopady. Premiér proto chce vědět, kde a jak se čerpá, respektive nečerpá. Takové řešení však obnáší i rizikový aspekt: průšvihy a korupční skandály, které miliardy z Bruselu přitahují.

Až dosud za ně primárně odpovídali jednotliví ministři a hejtmani. Přesunem na Úřad vlády se pod palbu dostane přímo premiér. Navíc po každém průšvihu po něm bude Evropská komise žádat vysvětlení a nápravu. Šéf kabinetu bude v případě uskutečnění záměru odpovídat za čerpání půl bilionu korun, což pravděpodobnost pochybení přibližuje jistotě. A to jistě premiérovi politické body nepřinese.

Pozor na fluktuaci úředníků!

Zastavme se však u dalšího rizika, které velmi diplomaticky zaznívá z civotaného vyjádření eurokomisaře. Vrásky přibudou i šéfovi Úřadu vlády. Musí vyřešit otázku, jak řídit vysoce specializovanou problematiku unijních fondů, kterou v kompetenci nikdy neměl. Brusel v tomto smyslu jistou obavu o úspěšnost chystaného přesunu kompetencí již formuloval. Zřejmě proto Hahnova mluvčí v reakci pro ČESKOU POZICI zmínila, že eurokomisař Hahn doufá v zachování kontinuity a odbornosti úředníků, kteří dnes v národním orgánu pro koordinaci pracují.

Za vysokou fluktuaci úředníků, kteří se věnují problematice dotací, Evropská komise Prahu kritizuje dlouhodobě. Dle Bruselu právě tento fakt ohrožuje proces čerpání ze strukturálních fondů, protože novým úředníkům trvá několik měsíců, než svěřené agendě porozumějí. To byl třeba případ potíží ministerstva vnitra.

Dle důvěryhodného zdroje z resortu by dle Nečasova plánu MMR vyjednávání vedlo ještě příští rok. Ale od ledna 2014 by je převzal Úřad vlády, kam by se přestěhovali i kompetentní úředníci ministerstva pro místní rozvoj. Tento přesun však nemusí být zdaleka hladký a administrativně není vůbec jednoduchý. Kdyby se zadrhnul, mohlo by být čerpání eurodotací v dalších sedmi letech ohroženo.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.