Co dál s centrálním registrem vozidel? Ministr Žák stále finalizuje.

Antimonopolní úřad udělil resortu dopravy dvě pokuty za smlouvy, jež uzavřel neoprávněně bez soutěže. Bude se scénář opakovat i příští rok?

 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: © ČTKČeská pozice

Na konci minulého týdne udělil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dvě pokuty ministerstvu dopravy v celkové výši 280 tisíc korun. Dle ÚOHS uzavřel tento resort loni na konci března neoprávněně bez soutěže smlouvy se společnostmi ICZ a Telefónica O2 na poskytovatele centrálního registru vozidel (CRV) .

Ministerstvu hrozí ještě třetí pokuta za podobný prohřešek. Firma ATS-Telcom, která CRV vybudovala, dostala zakázku také bez tendru. Rozhodnutí antimonopolního úřadu zatím nejsou pravomocná – ministerstvo dopravy i firmy proti nim podaly rozklad. Dočká se resort dopravy obdobných pokut i příští rok?

Smlouvy na provozování CRV s firmami ICZ a Telefónica O2 vyprší koncem března 2014 a o jejich nástupcích se má rozhodnout v otevřené soutěži. To alespoň na konci října tvrdilo ministerstvo dopravy: „Zakázka na provoz centrálního registru vozidel po 1. dubnu 2014 by měla být řádně soutěžena.“

Už tehdy to však byl ze strany ministerstva přehnaný optimismus. „Finalizuje se zakázka na další provoz centrálního registru vozidel. V současné době je zveřejněno předběžné oznámení. Zakázka na provoz CRV po 1. dubnu 2014 by tedy měla být řádně soutěžena,“ dodal resort, v jehož čele nyní je ministr v demisi Zdeněk Žák.

Uplynul skoro měsíc a na ministerstvu dopravy se zřejmě stále finalizuje, protože výběrové řízení dosud vypsané nebylo. K tendru na provozovatele registru po 1. dubnu 2014 nám ve čtvrtek sdělilo: „Podmínky výběrového řízení na provoz centrálního registru vozidel jsou připraveny a ministerstvo dopravy v nejbližších dnech zveřejní postup v této věci. Dodavatele je možné vybrat v řádném termínu.“

Ministerstvo to pravděpodobně nestihne

Již koncem října ale ČESKÁ POZICE popsala důvody, proč je nereálné vybrat provozovatele CRV v otevřené soutěži tak, aby mohl začít službu poskytovat od dubna příštího roku. Zopakujme si je.

Zákon o veřejných zakázkách stanovuje, že od zveřejnění oznámení o zakázce musejí mít zájemci minimálně 52 dní na zpracování nabídek. V případě inkriminované zakázky, v níž jde o poměrně komplikovanou službu, by byla optimální lhůta 60 až 80 dnů. Kratší doba na přípravu totiž favorizuje současného dodavatele.

Řešením by bylo postupovat v režimu jednacího řízení bez uveřejnění a na jeho základě prodloužit smlouvu se současným dodavatelem

Po podání nabídek následuje jejich posuzování hodnotící komisí, která by na tuto svou činnost měla mít v optimálním případě jeden až dva měsíce. Po zvolení vítěze musí zadavatel počkat 15 dnů, než s ním může uzavřít smlouvu, protože účastníci tendru mají právo podat v této lhůtě námitky. Vítězná firma by měla mít před „ostrým startem“ alespoň měsíc na převzetí zakázky.

Ponechme stranou variantu, že by se někdo z neúspěšných uchazečů obrátil na ÚOHS a že za necelé dva měsíce jsou Vánoce, které proces zpomalí. Ani v takovém případě však ministerstvo dopravy vybrat firmu, která bude od 1. dubna příštího roku odpovídat za provoz CRV, s nejvyšší pravděpodobností do konce března nestihne.

Řešením by bylo i po tomto datu postupovat v režimu jednacího řízení bez uveřejnění a na jeho základě prodloužit smlouvu se současným dodavatelem. Co však na to řekne antimonopolní úřad?

Provizorní řešení...

Žákův předchůdce Zbyněk Stanjura (ODS) ČESKÉ POZICI potvrdil, že během jeho „šéfování“ byly podklady k tendru připraveny – prý předpokládal, že soutěž odstartuje do konce prázdnin. Jenže 10. července ho nahradil Zdeněk Žák.

Ministr v demisi Žák v rozhovoru pro Hospodářské noviny 18. listopadu konstatoval: „Možná budeme muset předstoupit před občany a říct, že registr je natolik špatný, že musíme začít úplně znova. Tudíž že se veškeré investice odepíšou. A já se – a říkám to úplně férově – v žádném případě nenechám dotlačit do nějakého ukvapeného rozhodnutí.“

Ještě na konci října ministerstvo dopravy o možnosti, že se CRV bude muset vybudovat zcela znovu, vůbec nehovořilo...A na dotaz, co bude následovat, až skončí současné smlouvy s provozovateli registru, odpověděl: „Může následovat několik věcí. Pokud se do té doby stát rozhodne, že problém s registrem je příliš hluboký, než aby se dal spravit, budeme ho provozovat v provizorním režimu. A zatím vypíšeme výběrové řízení na nový systém. Byl bych rád, aby takovéto rozhodnutí udělala až nová vláda, ale pokud bude potřeba, udělám to já.“

V čem bude spočívat provizorní řešení, ministr Žák před deseti dny nevěděl. Podivné také je, že ještě na konci října ministerstvo dopravy o možnosti, že se CRV bude muset vybudovat zcela znovu, vůbec nehovořilo.

„Ministr Zdeněk Žák měl k registru vozidel celou řadu výhrad. Týkaly se například pro stát nevýhodných smluv, technických výpadků, rychlosti systému a jeho možností. Pokud jde o další postup v této věci, platí, že rozhodnutí padne v nejbližších dnech,“ odpověděl tiskový mluvčí Tomáš Neřold ČESKÉ POZICI na dotaz, co konkrétně ministrovi na registru vadí a kdy rozhodne o dalším osudu současného systému.

Žák se během svého čtyřměsíčního vládního angažmá proslavil tím, že je odborníkem na ledacos. Tu radil s výstavbou Temelína, jindy se zase netajil tím, že ví, jak vyřešit problém s rozestavěným tunelovým komplexem Blanka… Možná by udělal lépe, kdyby se více věnoval vlastnímu resortu. Tedy do té doby, než bude vystřídán. Pak může své rady nabízet veřejně. Otázkou je, zda o ně bude zájem.

Počet příspěvků: 3, poslední 29.11.2013 08:39 Zobrazuji posledních 3 příspěvků.