Ještě že už Vít Bárta není ministrem dopravy. Zcela jistě by se na něj obraceli novináři s dotěrnými dotazy, co říká fiasku, jakým dopadla zakázka na dva úseky polské dálnice A2, které měla postavit čínská firma Covec. Zkrachovala totiž poslední jednání mezi polskou stranou a Covecem. Společnost navrhovala, že dálnici sice dokončí včas, ale za mnohem vyšší částku, než jakou uvedla v podkladech k tendru. Tehdy nabídla cenu 48 procent pod odhadovanými náklady a o 23 procent nižší, než činila nabídka uchazeče, který skončil jako druhý.
Aktivita Covecu v Polsku vzbudila hned od počátku kontroverzní reakce. Ti, co stáli na straně Číňanů, tvrdili, že díky nim se zlevní výstavba dálnic. Oponenti poukazovali na to, že jde o nekalou konkurenci, protože firmu podporuje čínská vláda, což jí umožňuje soutěžit s cenami, které ostatní společnosti nabídnout nemohou.
V Česku byl největším propagátorem „čínské cesty“ bývalý ministr dopravy Bárta. Neodradila ho ani zdrženlivost ostatních ministrů. Bárta začal koncem minulého roku vyjednávat s čínskou ambasádou, do jakého projektu by se mohli Číňané zapojit. „Projekt bude minimalistický. Na jeho základě bychom mohli zhodnotit efekt možné spolupráce do budoucna. Naším zájmem v tomto směru nemusí být pouze výstavba silnic, ale jsme připraveni i na rozšiřování další spolupráce mezi ministerstvem dopravy a Čínou," uvedl Bárta loni v listopadu.
Po „slibovačce“ ale skončily Bártovy námluvy ve ztracenu. Naštěstí. Rozestavěných úseků dálnic máme dost. A ve strategii navyšování ceny během výstavby nás Číňané školit také nemusí.
- Více o Bártově záměru spolupracovat na výstavbě silniční infrastruktury s Čínou si přečtete v článku: Postaví Číňané české dálnice?