Lidovky.cz

Cizinci vnímají Česko stereotypně. Něco nového je hned nenadchne

  17:30
Počet zahraničních turistů se u nás za uplynulých deset let téměř zdvojnásobil. Loni jich přijelo 10,2 milionu. Co do země původu suverénně vedou Němci – každý pátý turista je od našich západních sousedů. S velkým odstupem 9,33 následují Slováci, Poláci 8,71 milionu a Britové. Agentura CzechTourism zkoumala, jak cizinci vnímají Čechy.

Na Hradčanské náměstí už nyní turisté na vozítkách segway vjet nesmí. foto:  Michal Šula, MAFRA

Jak si Česko představuje běžný japonský turista? „Japonci, včetně mne, si nejčastěji vybaví Prahu, krásné město s bohatou kulturou a typickou středoevropskou atmosférou,“ řekl loni LN japonský velvyslanec v České republice Kaoru Šimazaki. Každý národ má totiž své stereotypní představy. Zatímco Japonci si nás vykreslují jako milovníky hudby, průměrný Němec si spojuje Čechy s knedlíky a Karlem Gottem, Polák připomene krtka a zvláštní povahu českých „pepíků“.

Ukazují to závěry průzkumu, který si ještě před letní sezonou nechal zpracovat státní CzechTourism od agentur NMS Market Research a Ipsos. Průměrného návštěvníka Česka stále nejvíc zajímá „stověžatá Praha“, levné jídlo a pivo. Za ním míří jak Rusové, tak Britové, kteří si oblíbili pánské rozlučky se svobodou. Ostrovní návštěvníci ani nemívají velká očekávání, takže prý bývají mile překvapeni a ČR chválí.

Praha, pivo, jídlo a Karel Gott

Česko je zemí příběhů – romantických, dobrodružných, historických nebo tajemných. Ústřední kampaň státní agentury CzechTourism na rozmanité příběhy ze všech koutů Česka již pátým rokem láká turisty k návštěvě míst, kterými se země ve středu Evropy může pochlubit. Jenže realita je často mnohem fádnější. Průměrného zahraničního návštěvníka Česka pořád nejvíce zajímá stověžatá Praha, levné pivo a jídlo nebo také Karel Gott. Vyplývá to z průzkumu, který si ještě před začátkem letní sezony agentura CzechTourism nechala zpracovat od společností NMS Market Research a Ipsos.

Ústřední kampaň státní agentury CzechTourism na rozmanité příběhy ze všech koutů Česka již pátým rokem láká turisty k návštěvě míst, kterými se země ve středu Evropy může pochlubit. Jenže realita je často mnohem fádnější. Průměrného zahraničního návštěvníka Česka pořád nejvíce zajímá stověžatá Praha, levné pivo a jídlo nebo také Karel Gott.

Respondenti z Německa, Polska, Francie, Velké Británie, USA a Ruska v něm měli odpovídat na otázku, co se jim spontánně vybaví, když se řekne Česko. Výsledky svědčí o tom, že vnímání Česka je hodně stereotypní. Němci mají Česko spojené s jídlem, lázněmi, knedlíky, nakupováním a také Karlem Gottem. Brity zase na „první dobrou“ napadnou rozlučky se svobodou, tedy výlety za levným alkoholem do Prahy. A také fotbal. Rusové na prvním místě udávají také pivo, vzpomenou si i na hokej, české sklo a možná překvapivě i židovské památky.

Pro Poláky znamená Česko knedlíky, ale také hory a pepíky – výraz, kterým Poláci popisují švejkovskou mentalitu. V případě Američanů je první příčka lichotivá – vzpomenou si na architekturu. Ovšem dál následují přívlastky, s nimiž zřejmě žádný podnikatel v turistice být srovnáván nechce – Rusko a komunismus. Zřejmě nejideálnějším turistou, s nímž může kampaň hnout, jsou Francouzi, kteří si Česko asociují s architekturou a historií. Průzkum přitom nebyl náhodný – zaměřil se na ty, již mají s cestováním zkušenosti a za turistiku utrácejí.

Rozdíly v kdo a proč

„Ptali jsme se lidí, kteří museli cestovat alespoň jednou za dva roky do zahraničí. Bylo třeba, aby Česko znali. Jejich příjem musel navíc odpovídat alespoň dvěma třetinám příjmového mediánu v dané zemi. Zachytili jsme tak vnímání lidí, kteří jsou pro Česko svým cestovatelským chováním a příjmem atraktivní,“ vysvětluje Martin Řípa z agentury NMS Market Research. Průzkum také odhalil, že co národ, to jiné představy a nároky.

Rozdíly jsou i v tom, kdo a proč do Česka jezdí. V případě Němců jsou to často starší páry nebo rodiny s dětmi, jež po Česku cestují, mladší Britové jezdí za atmosférou a večerní zábavou.

„Německý turista je taková stálice v příjezdovém cestovním ruchu. Je to zároveň náročnější turista, který má již určitá očekávání, a je tak těžké zvýšit pozitivní obraz Česka v jeho očích,“ říká Soňa Machová z Institutu turismu při agentuře CzechTourism. „Naproti tomu Britové nemají příliš velká očekávání a velmi často jsou pak z návštěvy nadšeni a Česko ostatním doporučují o poznání více, než je tomu u ostatních zahraničních turistů,“ dodává.

Rozdíly jsou i v tom, kdo a proč do Česka jezdí. V případě Němců jsou to často starší páry nebo rodiny s dětmi, jež po Česku cestují, mladší Britové jezdí za atmosférou a večerní zábavou. Stereotypní vnímání Česka nakonec nemusí být na škodu. „Konzervativní neznamená špatný, nýbrž víc věrný. České lázně tu mají vynikající renomé, a že je naše kuchyně pro Němce důležitá, je skvělé, protože ne nadarmo říká staletími prověřené přísloví, že láska prochází žaludkem,“ podotýká Tomáš Podivínský, český ambasador v Berlíně.

Zkvalitňování struktury turistů

Marketingové kampaně jsou podle něho důležité – především mimo spolkové země sousedící s Českem. „Mnozí jsou třeba v Severním Porýní-Vestfálsku nebo v Dolním Sasku překvapeni vynikající kvalitou moravských vín nebo tím, že mají v očích u nás vynalezené dioptrické čočky. A dokonce nechtějí vůbec uvěřit, že jim svého času vládl český král,“ dodává velvyslanec Podivínský. Podobně to vidí i Ivana Bílková, ředitelka zastoupení agentury CzechTourism v Polsku. Knedlíky podle ní podnítí zájem o českou gastronomii.

Z ekonomického pohledu je důležitější důraz na zkvalitňování struktury turistů – od spíše chudé k bohatší klientele, která bude více utrácet a trávit zde více času. V tom má Česko ještě co dohánět. Průměrný počet přenocování stále lehce klesá. Loni u nás cizinec v průměru strávil 2,7 noci.

„Pokud si Poláci s námi stále spojují hory, je to super, neboť v Polsku za posledních deset let vypukla móda cykloturistiky, takže my na to také v propagaci klademe důraz,“ říká. Nakonec ani ti „pepíci“ nejsou podle Bílkové nijak hanlivé označení. „Vnímají to spíše v sentimentální rovině,“ dodává s tím, že Švejk je v Polsku populární literární postava. A poukazuje ještě na jednu věc – Poláci nás mají rádi. V loňském průzkumu jsme vyšli jako nejsympatičtější národ, vysloveně negativně Čechy vnímá jen deset procent Poláků.

O tom, že i poněkud fádní vnímání Česka zahraniční turistiku nijak nebrzdí, svědčí i čísla. Loni se počet turistů z ciziny poprvé přehoupl přes deset milionů. A i když je magnetem stále Praha, ani regiony si nevedou špatně. Meziročně se téměř o 15 procent zvýšila návštěvnost v Jihomoravském kraji. O desetinu více turistů než v roce 2016 přijelo loni také na Ústecko, Plzeňsko, Karlovarsko a na severní Moravu. Spíš než počty je ale směrodatnější, kolik u nás budou chtít turisté utratit.

„Z ekonomického pohledu je důležitější důraz na zkvalitňování struktury turistů – od spíše chudé k bohatší klientele, která bude více utrácet a trávit zde více času,“ podotýká partner společnosti Deloitte Miroslav Linhart. A v tom má Česko ještě co dohánět. Průměrný počet přenocování stále lehce klesá. Loni u nás cizinec v průměru strávil 2,7 noci.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.