Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Čistý internet 3.0. Jak vybřednout z digitálního chaosu.

  13:53

Éra demokratizace a sociálních sítí se poroučí. Lidé přestávají věřit kamarádům a hledají věrohodnost.

foto: © ČESKÁ POZICEČeská pozice

S internetem je to jako s vesmírem, hromadí se tam čím dál víc neřádu. Ve virtuálním světě se dnes za jediný den vytvoří víc obsahu, než za celou dobu existence internetu před rokem 2003. Facebook je jednou z nejintimnějších sociálních sítí, a přesto tam průměrný uživatel dvacet procent svých kamarádů vůbec nezná. Jenže tomu je podle expertů konec – nastává éra validace. Lidé už jsou přesycení informacemi, stejně jako jsou přesycení digitálními kamarády, které nikdy neviděli, hledají on-line věrohodnost.

Slovem roku 2009 se podle slovníku New Oxford American Dictionary stalo „unfriend“, tedy odkamarádit. Podle ředitele pro výzkum světového producenta bezpečnostního softwareu ESET Juraje Malcha je to znamení, že se blíží čas pro další internetový převrat. „Dnešní mladí lidé tráví celý svůj život před počítačovou obrazovkou. Jejich světem se staly informace, jenže oni nedokážou rozlišit, která z informací je důležitá a která ne, konzumují všechno bez rozdílu,“ říká v rozhovoru pro ČESKOU POZICI Malcho a dodává: „Internet 3.0 bude o tom, kdo dokáže vyfiltrovat opravdu důležité a věrohodné informace.“

S takovým tvrzením souhlasí i expert americké společnosti Edelman Digital Steve Rubel: „Rokem 2010 nastala nová internetová epocha, vejde do dějin digitálního světa jako takzvaná validační éra.“ Svou vizi Rubel představil během IT konference Mashable Connect 2011.

Před validační érou jsme podle specialisty Edelman Digital nejprve prošli etapu komercializace (1994-2002), během které bylo působení na internetu drahé a tudíž nedosažitelné pro masy. Do takzvaného dot-com boomu se tehdy zapojily především velké nadnárodní korporace. Souběžně vznikli hráči typu Yahoo, Amazon a Google.

S prasknutím digitální bubliny začátkem nového tisíciletí nastala éra demokratizace (2002-2010). Ceny výrazně klesly a vydavatelem se najednou mohl stát každý. Vznikly blogy a sociální média typu Facebook a Twitter. Nastal posun autority a důvěry od značek k jednotlivcům.

Během vyvrcholení éry demokratizace v roce 2006 společnosti Edelman uskutečnila studii, jež přinesla závěr: lidé na internetu věří svým kamarádům víc, než firmám a expertům. To se začalo měnit v roce 2009, kdy autorita digitálních kamarádů začala opět klesat. Proč? Jednoduchá odpověď: zklamali nás! Nechali se snadno ovlivňovat reklamou. Nedokázali si vytvořit vlastní názor. Šli s masou. Jejich informace nebyly kompletní, nešly do hloubky. Anebo se z nich nakonec vyklubala převlečená lobbující firma. O politických manipulacích nemluvě.

Dnes lidé podle Rubela hledají v digitálním hluku signál, kterého by se mohli chytit, což výrazně nahrává například vzniku malých a exkluzivních sociálních sítí.

Rubel radí, jak uspět v nové éře:

  • Propagujte experty své společnosti. Motivujte je, aby sami vytvářeli obsah. Experty mohou být nejen zaměstnanci, ale i zajímaví zákazníci.
  • Kurátoři oddělují umění od haraburdí. Staňte se internetovým kurátorem a navigujte své uživatele kvalitním obsahem.
  • Lidé na internetu nečtou. Průměrně na webové stránce trávíme 15-20 sekund. Uspěje, kdo dokáže svou informaci podat vizuálně.
  • Tematizujte svou společnost. Publikujte prezentace, videa z porad, dokumenty a podobně, aby si zájemci o vaší firmě mohli zjistit vše, co potřebují.
  • Udělejte z vaší společnosti Q&A službu. Přimějte své zaměstnance, aby on-line odpovídali na otázky zákazníků. Spolupracujte přitom s Facebookem, Twitterem, Quorou a dalšími.

Ještě něco dál do budoucnosti pohlíží Juraj Malcho ze společnosti ESET. Podle něj bude co nevidět internet rozdělen. Vzniknou dva virtuální světy, jeden „čistý“ a jeden „špinavý“. „Jakmile člověk ví, že může být na internetu volný, už nikdy nebude souhlasit s jeho regulací. Bude tedy muset vzniknout byznys-internet, bez virů a spamů, který bude placený a s jasně danými herními pravidly,“ tvrdí Malcho.

Technicky je takové rozdělení prý možné již dnes. Bylo by však finančně nepředstavitelně náročné. A pak samozřejmě zůstává otázka, kdo by takový čistý internet ovládal? Američané, Rusové, Číňané – Google, Facebook, McDonald‘s?